23948sdkhjf

R&D vil hjælpe vindmølleindustrien med millionbesparelser

Ingeniørvirksomheden har udviklet et nyt transportsystem til vindmøllevinger, der kan give besparelser på ca. 50 procent af ved søtransport.
- Vi er meget glade for, at vores system sætter producenten af møllevinger i stand til at spare store omkostninger i fremtiden. Systemet, vi har udviklet, går i al sin enkelthed ud på, at man stabler et antal vinger ovenpå hinanden ved hjælp af specialudviklede rammer, fortæller projektingeniør Kenth Skipper Mortensen fra R&D A/S i Hinnerup.

- Vi kan stable flere vinger end med andre transportsystemer. Med det nye system kan der stables både tættere og højere, og man udnytter derfor bedre det dækareal, man har betalt for. Målet var en besparelse på 40 procent af omkostningerne ved søtransport. Ifølge de seneste prognoser er besparelsen nu nærmere er 50 procent, og det er vi naturligvis meget stolte af. At transportere vindmøllevinger til søs er en bekostelig affære, for det koster i omegnen af 28.000 euro pr. vinge. Dermed er der tale om millioner af euro, der kan spares ret hurtigt, fortsætter han.

Model til større vinger undervejs
Han oplyser, at R&D vandt licitationen af udviklingsprojektet med et forprojekt i 2012, og at det er en dansk producent af møllevinger, der står bag det.

- Udviklingsprojektet er kørt lige efter bogen. Vi har selv udført al konstruktion, beregning og dokumentation til tredjeparts godkendelse. Desuden har vi leveret de første prototyper.
Det er planen, at transportsystemet skal sættes i produktion til sommer, så der får vores system sin jomfrurejse til søs, fortæller Kenth Skipper Mortensen.

Han tilføjer, at han netop har været til møde med vingeproducenten, som nu ønsker udvikling af rammer til håndtering og transport af endnu større vinger.

- Udover den økonomiske besparelse har vi også forbedret arbejdssikkerheden. Hvor tidligere systemers sikkerhed afhang af støtteben, der skulle slås ud, så er vores ramme stabil i sig selv og kan ikke vælte. Det system, vi har udviklet, kan håndtere vinger op til 50 meter, og nu skal vi i gang med at lave et ”ad in kit”, så systemet kan håndtere vinger op til 60 meter, slutter Kenth Skipper Mortensen. Transportsystemet fra R&D skal godkendes af Germanischer Lloyd.
Læs mere om: R&D
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler
Andre Nordiske Medier

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078