Start virksomhed i København:
København har i flere internationale og nationale undersøgelser slået fast, at byen i sandhed leder an i det danske væksteventyr, der p.t. er overskriften på den økonomiske tilstand i riget. Københavnske virksomheder har godt fat i både ind- og udland og skaber stribevis af arbejdspladser, ligesom at de generelt bidrager til Københavns omdømme som en væksthub hos vores udenlandske kolleger. Overvejer du at starte virksomhed i hovedstaden, kan du derfor forvente et stort kundegrundlag og potentiale for vækst uden for landets grænser – men også benhård konkurrence og kamp om markedsandele. I følgende artikel får du en række råd til, hvordan du får succes med dit startup i København.
Markedsfør dig eller dø – overvej Google og Facebook-annoncering
Hvis du starter en virksomhed på dit glatte ansigt uden noget forudgående kendskab til at drive forretning, vil du hurtigt opdage, at det er vanskeligt at få kunder i butikken, når ingen kender dig eller ved, hvem, hvor og hvad du er. Underoverskriften er måske en smule sat på spidsen, men ikke desto mindre er det en halv sandhed – hvis du ikke gør opmærksom på dig selv, er vejen til at dreje nøglen om ikke lang. Der er mange måder, du kan få dit navn ud i æteren, men i en startup-virkelighed, hvor en krone brugt SKAL skabe mærkbar værdi, er digital annoncering, fx igennem Facebook eller Google, nærliggende. Her kan det være en rigtig god investering at alliere sig med et Facebook bureau København, så du er sikker på, at du bruger de rette formater og kampagner. På denne måde spilder du ikke dine få annoncekroner på strategier og Facebook-annonceringssetups, der ikke giver mening og kroner på top- og bundlinje.
Kend din målgruppe, inden du går i gang – and stick to it!
Mange virksomheder starter op med en målgruppe, der hedder ”alle”, eller som inkluderer 99% af den danske befolkning. Det kan være fristende at have en bred og stor målgruppe – der må trods alt være flere penge at hente her. Eller hvad? Det er desværre ikke altid tilfældet. Hvis du skyder med spredehagl, risikerer du nemlig at ramme forbi alle målgrupper, der bare er den mindste smule interessant. Det kan i den grad godt betale sig at sætte sig ind i, hvem du skal sælge til, på hvilke vilkår, hvor, hvornår og hvordan. Ofte er det nemmere at få stablet en forretning på benene, hvis man er selektiv omkring sine kundegrupper, end hvis man tror og håber, at man kan sælge til Gud og hvermand.
Placeringen er uhyre vigtig
Selvom at mange jyder nok vil mene, at København er ét fedt, så er det bestemt ikke tilfældet. Der er i mange tilfælde stor forskel på, om din forretning ligger på Frederiksberg eller Nørrebro. Forskellige mennesker, forskellige huslejepriser og forskellige muligheder. Overvej derfor grundigt, inden du registrerer din virksomhed, hvor vigtig placeringen er for jeres succes. Hvis I er afhængige af, at kunder fysisk tropper op i forretningen, er det måske jeres livs vigtigste beslutning.