Fakta om udbudet
Bestilling af materiale
http://mst.dk/service/om-miljoestyrelsen/udbud-og-e-fakturering/aktuelleudbud/
Indlevering af tilbud
Udbyder
Miljøstyrelsen
Vindere
Organisk Affald
(14.10.2015)
Rambøll Danmark A/S
Hannemanns Allé 53
2300 København S
Plastaffald
(15.10.2015)
COWI A/S
Parallelvej 2
2800 Kongens Lyngby
Rammeaftale om affaldsfaglige konsulentydelser og -bistand
Miljøstyrelsen
Udbudsbekendtgørelse
Tjenesteydelser
Direktiv 2004/18/EF
Del I: Ordregivende myndighed
Miljøstyrelsen
Strandgade 29
Kontaktpunkt(er): Miljøstyrelsen
Att: Alan Sørensen
1401 København K
DANMARK
Telefon: +45 72544180
Mailadresse: alsoe@mst.dk
Internetadresse(r):
Overordnet internetadresse for den ordregivende myndighed: http://www.mst.dk
Elektronisk adgang til oplysninger: http://mst.dk/service/om-miljoestyrelsen/udbud-og-e-fakturering/aktuelleudbud/
Yderligere oplysninger fås her: Det/De ovennævnte kontaktpunkt(er)
Specifikationer og yderligere dokumenter (herunder dokumenter vedrørende den konkurrenceprægede dialog og et dynamisk indkøbssystem) fås her: Det/De ovennævnte kontaktpunkt(er)
Bud eller ansøgninger om deltagelse skal sendes til: Det/De ovennævnte kontaktpunkt(er)
Del II: Kontraktens genstand
Tjenesteydelseskategori nr. 12: Arkitektvirksomhed, rådgivende ingeniørvirksomhed og integreret ingeniørvirksomhed, byplanlægning og landskabsarkitektur, hermed beslægtet teknisk-videnskabelig konsulentvirksomhed, teknisk prøvning og analyse
Hovedleverings- eller hovedudførelsessted for bygge- eller anlægsarbejde, varer eller tjenesteydelser: Danmark.
NUTS-kode DK011
Antal deltagere i den påtænkte rammeaftale: 7
Rammeaftalens varighed
Varighed i måneder: 24Anslået samlet værdi af indkøbene i hele rammeaftalens løbetid
Anslået værdi eksklusive moms:interval: mellem 8 000 000 og 10 000 000 DKK
I efteråret 2014 gennemførte Miljøstyrelsen en behovsanalyse. På møder, seminarer, konferencer samt via et spørgeskema blev interessenter spurgt, hvad deres behov er i forhold til at kunne nå 50 % af målsætningen. Et af de identificerede behov er viden om, hvorfor og hvordan øget genanvendelse skal ske, herunder de gode argumenter i en form så disse nemt kan videreformidles til borgere og beslutningstagere.
Miljøstyrelsen har derfor besluttet at indsamle og opbygge endnu mere af den nødvendige viden. Blandt tiltagene iværksættes udarbejdelse af en række faktaark, som samlet set kan fungere som en genanvendelsesmanual. Faktaarkene vil løbende blive lagt op på Miljøstyrelsens Vidensdelingsportal (foreløbigt navn), som forventes at være klar i efteråret 2015.
I forbindelse med implementering af den tidligere Regerings ressourcestrategi er der under Miljøstyrelsen desuden etableret et ressourceteam, som skal bistå landets kommuner med vejledning, vidensdeling og gennemførelse af konkrete projekter. Til denne opgave har ressourceteamet behov for konsulentbistand til gennemførelse af diverse mindre projekter og opgaver. Opgaverne relaterer sig alle til målsætningen om øget genanvendelse af husholdningsaffald og målsætningen om 50 % genanvendelse i 2022.
Miljøstyrelsen udbyder på denne baggrund Rammeaftale på affaldsfaglige konsulentydelser og -bistand, der er opdelt i 5 delaftaler i form af »Organisk affald«, »Plastaffald«, »Pap-, papir-, glas-, metal- og træaffald«, »Ad hoc affaldsfaglig konsulentbistand« og »Tværgående affaldsfaglige konsulentydelser«.
Delaftalerne kan benyttes af Miljøstyrelsen til affaldsfaglige konsulentydelser og -bistand inden for den konkrete delaftale under rammeaftalen, jf. kravspecifikationen, til understøttelse af den tidligere regerings ressourcestrategi for øget genanvendelse af husholdningsaffaldet. Ligeledes kan der på rammeaftalen inden for de enkelte delaftaler anskaffes konsulentydelser og -bistand til at opsamle og udbygge viden omkring genanvendelse af husholdningsaffald i form af faktaark.
Rammeaftalestrukturen er som følger:
Delaftale 1: Organisk affald (1 leverandør)
Delaftale 2: Plastaffald (1 leverandør)
Delaftale 3: Pap-, papir-, glas-, metal- og træaffald (1 leverandør)
Delaftale 4: Ad hoc affaldsfaglig konsulentbistand (1 leverandør)
Delaftale 5: Tværgående affaldsfaglige konsulentydelser (3 leverandører)
Det forventes, at fordelingen af den anslåede samlede skønnede værdi, jf. VI.3), af indkøbene over 3 år på de 5 delaftaler bliver i størrelsesordenen:
— Delaftale 1: 14 %
— Delaftale 2: 14 %
— Delaftale 3: 32 %
— Delaftale 4: 13 %
— Delaftale 5: 27 %
Der påtænkes indgået rammeaftale med mulighed for op til 7 leverandører samlet, jf. pkt. II.1.4). For delaftale 1-4 vil der blive indgået aftale med 1 leverandør per delaftale, mens der for delaftale 5 vil blive indgået aftale med 3 leverandører.
Delaftale 1-4 angår løsning af konkrete projekter, som på baggrund af afklaring med leverandøren løses efter fast timeantal inden for den enkelte delaftale, og tildeles ved direkte tildeling. Delaftale 5 angår opgaver, der ligeledes løses efter fast timeantal, og hvor opgaver tildeles efter fornyet konkurrenceudsættelse (miniudbud) på baggrund af Ordregivers behov for løsning af konkrete projekter.
71800000
Der kan afgives bud på en eller flere delaftaler
interval: mellem 8 000 000 og 10 000 000 DKK
Beskrivelse af disse optioner: — Option på forlængelse af rammeaftalen i 2 x op til 12 måneder.
Antal gange, der er mulighed for forlængelse: 2
Hvis der er tale om indkøbs- eller tjenesteydelseskontrakter, der kan forlænges: anslået tidsramme for efterfølgende kontakter:
måneder: 12 (fra tildeling af kontrakten)
Oplysninger om delaftaler
Delaftale nr.: 1Betegnelse: Organisk AffaldDelaftalen omfatter konsulentydelser og -bistand til udvikling og gennemførelse af:
— Vidensopbygning og formidling af viden inden for fraktionen organisk affald, med henblik på at kommunerne kan få mere viden til at igangsætte initiativer og ordninger, der øger udsorteringen af organisk affald fra husholdninger.
— Opdatering og udbygning af eksisterende og / eller udvikling af nye faktaark.
— Løbende evaluering og kvalitetssikring af fagligt materiale inden for fraktionen organisk affald.
— Øvrig rådgivning inden for fraktionen organisk affald.
Miljøstyrelsen vil indgå Rammeaftale med én (1) Leverandør på denne delaftale. Tildeling af Leveringsaftale til løsning af et konkret Projekt under delaftalen vil ske på baggrund af Direkte tildeling.
71800000
Delaftalen omfatter konsulentydelser og -bistand til udvikling og gennemførelse af:
— Vidensopbygning og formidling af viden inden for fraktionen plastaffald, med henblik på at kommunerne kan få mere viden til at igangsætte initiativer og ordninger, der øger udsorteringen af plastaffald fra husholdninger.
— Opdatering og udbygning af eksisterende og / eller udvikling af nye faktaark.
— Løbende evaluering og kvalitetssikring af fagligt materiale inden for fraktionen plastaffald.
— Øvrig rådgivning inden for fraktionen plastaffald.
Miljøstyrelsen vil indgå Rammeaftale med én (1) Leverandør på denne delaftale. Tildeling af Leveringsaftale til løsning af et konkret Projekt under delaftalen vil ske på baggrund af Direkte tildeling.
71800000
Delaftalen omfatter konsulentydelser og -bistand til udvikling og gennemførelse af:
— Vidensopbygning og formidling af viden inden for fraktionerne pap, papir, glas, metal og træ, med henblik på at kommunerne kan få mere viden til at igangsætte initiativer og ordninger, der øger udsorteringen af pap, papir, glas, metal og træ fra husholdninger.
— Opdatering og udbygning af eksisterende og / eller udvikling af nye faktaark.
— Løbende evaluering og kvalitetssikring af fagligt materiale inden for fraktionerne pap, papir, glas, metal og træ.
— Øvrig rådgivning inden for fraktionerne pap, papir, glas, metal og træ.
Miljøstyrelsen vil indgå Rammeaftale med én (1) Leverandør på denne delaftale. Tildeling af Leveringsaftale til løsning af et konkret Projekt under delaftalen vil ske på baggrund af Direkte tildeling.
71800000
Opgaverne bærer præg af mindre opgaver, som skal kunne løses hurtigt og fleksibelt. Opgaverne kan eksempelvis bestå af:
— facilitering af konferenceplanlægning og afholdelse
— udarbejdelse af oplæg og præsentationsmateriale til møder og konferencer
— facilitering af netværksdannelse
— koordinering og samling af følgegrupper til diverse projekter
— fremme af vidensdeling mellem kommuner
— bistand med udarbejdelse og kvalitetssikring af kravspecifikationer i forbindelse med udbudsmateriale
— kortlægning og indsamling af affaldsrelaterede data om økonomi, mængder og ordninger i kommunerne osv.
— konkrete forespørgsler og undersøgelser af konkrete forhold fx ift. udbredelse af bestemte indsamlingsordningereller forhold i udlandet.
Krav og anvendelsesområde for den affaldsfaglige konsulentbistand er nærmere beskrevet i Bilag 1 — Kravspecifikation og anvendelsesområde (Delaftale 4).
Miljøstyrelsen vil indgå Rammeaftale med én (1) Leverandør på denne delaftale. Tildeling af Leveringsaftale til løsning af et konkret Projekt under delaftalen vil ske på baggrund af Direkte tildeling.
71800000
Krav og anvendelsesområde for de affaldsfaglige konsulentydelser og -bistand er nærmere beskrevet i Bilag 1 — Kravspecifikation og anvendelsesområde (Delaftale 5).
Miljøstyrelsen vil indgå Rammeaftale med tre (3) Leverandører på denne delaftale. Tildeling af Leveringsaftale til løsning af et konkret Projekt under delaftalen vil ske på baggrund af fornyet konkurrenceudsættelse (Miniudbud).
71800000
b. Delaftalen vil tildeles ved miniudbud. Projekterne beskrives løbende af Miljøstyrelsen. Opgaverne tildeles den leverandør på delaftalen, som Miljøstyrelsen på baggrund af gennemført miniudbud vurderer, bedst kan løse Projektet.
Del III: Juridiske, økonomiske, finansielle og tekniske oplysninger
1) Hvis en anmodning afgives af et konsortium omfattende flere juridiske personer, skal de juridiske personer hver især angives klart og entydigt, og der skal derudover angives en fælles befuldmægtiget, som ordregiver med bindende virkning for konsortiet kan indgå rammeaftale med, jf. Bilag 5 — Erklæring for konsortium for hver delaftale, som der afgives tilbud på.
Deltagere i et konsortium hæfter direkte, solidarisk og ubetinget for opfyldelse af konkrete Projekter under rammeaftalen.
At indgå i et konsortium vil sige, at flere virksomheder slutter sig sammen for i fællesskab at løse konkrete Projekter under den udbudte rammeaftale, som f.eks. ville have været for stor at løse enkeltvis. Anvendelse af underleverandører ved løsning af en rammeaftale er ikke et konsortium.
Konsortiet skal samlet set leve op til mindstekravene i nærværende udbudsbekendtgørelse og udbudsbetingelserne.
2) Såfremt tilbudsgiver ikke byder på rammeaftalen som konsortium, men baserer sig på anden enheds formåen (f.eks. en underleverandør eller moderselskab), skal der vedlægges underskreven erklæring om andre enheders formåen, hvoraf det fremgår, at tilbudsgiver kan råde over de relevante ressourcer i forbindelse med opfyldelse af rammeaftalen (bilag C).
Ordregiver vil foretage en bedømmelse af tilbudsgivers egnethed til at opfylde den enkelte delaftale under rammeaftalen. Egnethedsbedømmelsen vil omfatte tilbudsgivers egne forhold, økonomiske egnethed og tekniske egnethed.
Tilbudsgivere, der er dømt for én eller flere af de former for kriminalitet, der er nævnt i udbudsdirektivets artikel 45, stk. 1, eller som er omfattet af et eller flere af de forhold, der er nævnt i udbudsdirektivets artikel 45, stk. 2, litra a — c, vil blive udelukket fra udbudsforretningen.
1) Tilbudsgiver skal derfor udfylde og underskrive den i bilag A vedlagte tro og love-erklæring.
2) Tilbudsgiver skal herudover i henhold til lovbekendtgørelse nr. 336 af 13.5.1997 om begrænsning af skyldners muligheder for at deltage i offentlige udbudsforretninger også udfylde og underskrive den i bilag B vedlagte tro og love-erklæring.
3) Der skal udarbejdes og vedlægges en generel beskrivelse af tilbudsgivers virksomhed, indeholdende følgende oplysninger:
— ejerforhold
— selskabsform
— CVR-nummer
— adresse
— navn, e-mail og telefonnummer til kontaktperson.
Ovenstående skal fremsendes for alle deltagere, såfremt tilbudsgiver afgiver tilbud som konsortium.
Ordregiver kan efter tilbudsfristen kræve, at den tilbudsgiver, man ønsker at indgå rammeaftale med, fremsender en fuld serviceattest udstedt af Erhvervsstyrelsen som yderligere dokumentation, inden kontrakten underskrives. Serviceattesten må tidligst være udstedt tre (3) måneder før tilbudsfristens udløb.
Ovenstående dokumenter og erklæringer skal afleveres én gang, uagtet om tilbudsgiver (samme juridiske enhed / konsortium) ansøger om deltagelse på én eller flere delaftaler.
1) Oplysning om tilbudsgivers soliditetsgrad i det seneste disponible regnskabsår. Soliditetsgraden beregnes som tilbudsgivers samlede egenkapitals værdi i forhold til tilbudsgivers samlede aktiver. Soliditetsgraden udregnes således som (Samlede egenkapitals værdi / samlede aktiver) x 100 = soliditetsgrad.
For sammenslutninger af virksomheder (f.eks. et konsortium), beregnes tilbudsgivers soliditetsgrad som sammenslutningens samlede egenkapitals værdi i forhold til sammenslutningens samlede aktiver.
Såfremt tilbudsgiver baserer sig på andre enheders formåen, beregnes tilbudsgivers soliditetsgrad som tilbudsgivers og disse andre enheders samlede egenkapitals værdi i forhold til deres samlede aktiver.
Såfremt tilbudsgiver baserer sig på andre enheders formåen, jf. ovenstående, skal tilbudsgiver godtgøre, at tilbudsgiver råder over de nødvendige ressourcer inden for de delaftaler, som der bydes på ved at udfylde og underskrive bilag C.
Såfremt tilbudsgiver ikke kan fremlægge den krævede dokumentation, eksempelvis hvis tilbudsgiver er en nystartet virksomhed, skal tilbudsgiver søge sin økonomiske og finansielle egnethed godtgjort på anden vis ved at fremsende dertil egnede dokumenter. Tilbudsgiver skal i givet fald henvise til det forhold, som tilbudsgiver påberåber sig som gyldig grund for ikke at fremlægge det efterspurgte materiale.
Ovenstående dokumenter og erklæringer skal afleveres én gang, uagtet om tilbudsgiver (samme juridiske enhed / konsortium) ansøger om deltagelse på én eller flere delaftaler.
Mindstekrav til det niveau, der muligvis kræves: Som mindstekrav kræves en soliditetsgrad på minimum 10 % i det seneste disponible regnskabsår.
Tilbudsgiver skal fremsende følgende oplysninger:
1) Fremlæggelse af op til tre (3) referencer over de betydeligste tjenesteydelser inden for de(n) delaftale(r), hvor der afgives tilbud, og som er udført i løbet af de sidste tre år.
Referencen skal indeholde følgende oplysninger:
— beskrivelse af udført opgave og relevans i forhold til de(n) delaftale(r), hvor der afgives tilbud
— kunden
— udførelsesår
— kontaktperson hos kunden
— økonomisk omfang for udførte opgaver svarende til den udbudte ydelse for de(n) delaftale(r), som der afgives tilbud.
Referencerne må ikke overstige 2 A-4 sider pr. reference.
Der kan således afleveres op til tre (3) referencer for de(n) de konkrete delaftale(r), som tilbudsgiver (samme juridiske enhed / konsortium) ansøger om deltagelse på. Såfremt tilbudsgiver byder som konsortium, skal der samlet fremsendes op til tre (3) referencer per delaftale, som konsortiet byder på.
Mindstekrav til det niveau, der muligvis kræves:
Referencerne skal som minimum dokumentere en klar forståelse af og faglighed inden for delaftalens affaldsfaglige område samt erfaring og kompetencer med løsning af opgaver inden for delaftalens område svarende til den udbudte ydelse for den pågældende delaftale.
Del IV: Procedure
Del VI: Supplerende oplysninger
Ad II.1.8) Tilbudsgiver skal angive, hvilke(n) delaftale(r) tilbudsgiver ønsker at byde på.
Ad II.2.2) Hver delaftale under rammeaftalen kan forlænges uafhængigt af de øvrige delaftaler under rammeaftalen.
Ad II.3) Varigheden af de enkelte delaftaler under rammeaftalen beregnes fra delaftalernes underskrivelse.
Der gøres opmærksom på, at hver delaftale betragtes som et separat udbud, og at Miljøstyrelsen således kan aflyse udbuddet for den enkelte delaftale separat.
Erklæringer mv. kan hentes på http://mst.dk/service/om-miljoestyrelsen/udbud-og-e-fakturering/aktuelle-udbud/
Klagenævnet for Udbud
Dahlerups Pakhus, Langelinie Allé 17
2100 København Ø
DANMARK
Mailadresse: klfu@erst.dk
Telefon: +45 35291000
Internetadresse: http://www.klfu.dk
Klage over tildelingsbeslutning skal indgives til Klagenævnet for Udbud senest 6 måneder efter, at ordregiver har offentliggjort tildelingsbeslutning om indgåelse af rammeaftale, regnet efter dagen efter den dag, hvor der er sket underretning.
Senest samtidig med at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud skal klageren skriftligt underrette ordregiver om, at klage indgives til Klagenævnet, jf. § 6, stk. 3 i lov nr. 492 af 12.5.2010 med senere ændringer.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Carl Jacobsens Vej 35
2500 Valby
DANMARK
Mailadresse: kfst@kfst.dk
Telefon: +45 41715000
Internetadresse: http://www.kfst.dk