Fakta om udbudet
Bestilling af materiale
Udbyder
Miljøstyrelsen
Vindere
Monitorering af lavfrekvent undervandsstøj 2021-2024
(09.07.2021)
DCE - Nationalt Center for Miljø og Energi / Aarhus Universitet (AU)
Frederiksborgvej 399
4000 Roskilde
Monitorering af lavfrekvent undervandsstøj 2021-2024
Miljøstyrelsen
Udbudsbekendtgørelse
Tjenesteydelser
Del I: Ordregivende myndighed
CVR-nummer: 25798376
Postadresse: Tolderlundsvej 5
By: Odense
NUTS-kode: DK01 Hovedstaden
Postnummer: 5000
Land: Danmark
E-mail: cekan@mst.dk
Internetadresse(r):
Overordnet internetadresse: http://www.mst.dk
Del II: Genstand
Monitorering af lavfrekvent undervandsstøj 2021-2024
Dette projekt ”Overvågning af lavfrekvent undervandsstøj” er muliggjort gennem en Finanslovbevilling, i forbindelse med udførelse af overvågningsaktiviteter i regi af Havstrategidirektivet (HSD), samt Det Nationale Overvågningsprogram for Vandmiljø og Natur (NOVANA). Projektet skal løbe i årene 2021 – 2024, men hvis relevant, har Styrelsen mulighed for at forlænge kontraktperioden, med skriftligt varsel. Projektet omhandler indsamling af data for tilførsel af energi til havmiljøet, helt konkret den energi undervandsstøj tilføjer havmiljøet. Undervandsstøj stammer fra mange forskellige aktiviteter på havet. Nogle lyde er helt naturlige, såsom bølgesprøjt og dyrenes egne lyde, mens andre er menneskeskabte og kan forårsage direkte eller indirekte skader på havets dyreliv. Generelt er der mangel på viden, både om den rummelige- og tidslige fordeling af støjudledningerne, samt i hvilket omfang dyrene påvirkes af disse lydudledninger. Der skelnes i havstrategien mellem 2 indikatorer. Den første omhandler impulslyde, såsom ramning af monopæle til fundering af havvindmøller og seismiske surveys som anvendes i olieefterforskningen. Den anden er lavfrekvent vedvarende støj i havene, som primært stammer fra skibstrafik og som dette udbud omhandler.
Danmark
Dette projekt ”Overvågning af lavfrekvent undervandsstøj” er muliggjort gennem en Finanslovbevilling, i forbindelse med udførelse af overvågningsaktiviteter i regi af Havstrategidirektivet (HSD), samt Det Nationale Overvågningsprogram for Vandmiljø og Natur (NOVANA). Projektet skal løbe i årene 2021 – 2024, men hvis relevant, har Styrelsen mulighed for at forlænge kontraktperioden, med skriftligt varsel. Projektet omhandler indsamling af data for tilførsel af energi til havmiljøet, helt konkret den energi undervandsstøj tilføjer havmiljøet. Undervandsstøj stammer fra mange forskellige aktiviteter på havet. Nogle lyde er helt naturlige, såsom bølgesprøjt og dyrenes egne lyde, mens andre er menneskeskabte og kan forårsage direkte eller indirekte skader på havets dyreliv. Generelt er der mangel på viden, både om den rummelige- og tidslige fordeling af støjudledningerne, samt i hvilket omfang dyrene påvirkes af disse lydudledninger. Der skelnes i havstrategien mellem 2 indikatorer. Den første omhandler impulslyde, såsom ramning af monopæle til fundering af havvindmøller og seismiske surveys som anvendes i olieefterforskningen. Den anden er lavfrekvent vedvarende støj i havene, som primært stammer fra skibstrafik og som dette udbud omhandler.
2 optioner på forlængelse à 12 måneder, dvs samt total kontraktlængde op til 72 måneder.
Kontrakten er ikke opdelt i særskilte delkontrakter, jf. udbudsbekendtgørelsen punkt II.1.6) da det er vigtigt for projektet at samme leverandør udfører opgaven, for dermed at sikre en ensartethed i overvågningen.
Ordregiver vil udelukke en tilbudsgiver, hvis denne er omfattet af de i udbudslovens § § 135 og 136 nævnte obligatoriske udelukkelsesgrunde, samt § 137, stk.1, nr. 2 (tilbudsgiveren er erklæret konkurs, eller er under insolvens- eller likvidationsbehandling m.v.).
Del III: Juridiske, økonomiske, finansielle og tekniske oplysninger
1) Tilbudsgivers samlede årsomsætning i det seneste disponible regnskabsår
2) Relevant erhvervsansvarsforsikring.
Som mindstekrav for tilbudsgivers økonomiske og finansielle formåen kræves:
- En samlet årlig omsætning på mindst 4 mio. DKK i det seneste disponible regnskabsår.
1) En liste med de 3 betydeligste leverancer af lignende tjenesteydelser som den udbudte kontrakt, der er udført inden for de seneste 3 år (regnet fra tilbudsfristen), med angivelse af beløb, datoer og modtagere, såvel offentlige som private.
Ordregivers mindstekrav til den økonomiske aktørs tekniske og faglige formåen er minimum 1 og maksimalt 3 relevante referencer fra leverancer af lignende tjenesteydelser som den udbudte kontrakt inden for de seneste 5 år (regnet fra tilbudsfristen). Lignende tjenesteydelser betyder ydelser vedr. monitorering af lavfrekvent undervandsstøj.
Kontraktudførelsesvilkår fremgår af udbudsmaterialet, herunder navnligt udkast til kontrakt.
Del IV: Procedure
Der vil ikke være mulighed for at overvære tilbudsåbningen.
Del VI: Supplerende oplysninger
Der vil muligvis blive udbudt lignende kontrakter henimod udløbet af denne kontrakt.
Postadresse: Nævnenes Hus, Toldboden 2
By: Viborg
Postnummer: 8800
Land: Danmark
E-mail: klfu@naevneneshus.dk
Telefon: +45 72405600
Internetadresse: https://naevneneshus.dk/
I henhold til § 7, stk. 2 i lovbekendtgørelse nr. 593 af 2. juni 2016 om Klagenævnet for Udbud (i det følgende benævnt ”Lov om Klagenævnet for Udbud”), gælder følgende frister for indgivelse af klage:
Klage over udbud eller beslutninger omfattet af udbudslovens afsnit II eller III eller forsyningsvirksomhedsdirektivet, som ikke er omfattet af stk. 1, skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden:
1) 20 kalenderdage fra dagen efter afsendelse af en underretning til de berørte ansøgere om, hvem der er blevet udvalgt, jf. udbudslovens § 171, stk. 2, når underretningen er ledsaget af en begrundelse for beslutningen.
2) 45 kalenderdage efter at ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en kontrakt. Fristen regnes fra dagen efter den dag, hvor bekendtgørelsen er blevet offentliggjort.
3) 30 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte tilbudsgivere om, at en kontrakt baseret på en rammeaftale med genåbning af konkurrencen eller et dynamisk indkøbssystem er indgået, hvis underretningen har angivet en begrundelse for beslutningen.
4) 6 måneder efter at ordregiveren har indgået en rammeaftale regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte ansøgere og tilbudsgivere, jf. § 2, stk. 2, eller udbudslovens § 171, stk. 4.
5) 20 kalenderdage regnet fra dagen efter at ordregiveren har meddelt sin beslutning, jf. udbudslovens § 185, stk. 2, 2. pkt.
En klage over at ordregiveren i strid med udbudsloven eller forsyningsvirksomhedsdirektivet har indgået en kontrakt uden forudgående offentliggørelse af en udbudsbekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende, skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 30 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren i henhold til Lov om Klagenævnet for Udbud § 4 har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en kontrakt, forudsat at bekendtgørelsen indeholder begrundelsen for ordregiverens beslutning om at tildele kontrakten uden forudgående offentliggørelse af en udbudsbekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende.
I henhold til Lov om Klagenævnet for Udbud § 6, stk. 4 skal klageren senest samtidig med, at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skriftligt underrette ordregiveren om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud, og om, hvorvidt klagen er indgivet i standstill-perioden, jf. lovens § 3, stk. 1. I tilfælde, hvor klagen ikke er indgivet i standstill-perioden, skal klageren tillige angive, hvorvidt der begæres opsættende virkning af klagen, jf. lovens § 12, stk. 1.
Klagenævnet for Udbuds egen klagevejledning kan findes på www.naevneneshus.dk
Postadresse: Carl Jacobsens Vej 35
By: Valby
Postnummer: 2500
Land: Danmark
E-mail: kfst@kfst.dk
Telefon: +45 41715000
Internetadresse: http://www.kfst.dk