Fakta om udbudet
Bestilling af materiale
https://www.ibinder.com/External/EnquiryLink.aspx?id=ccvuamyeyo
Udbyder
Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse
Vindere
Rammeaftale for rådgivning vedrørende Forsvarsministeriets aktiviteter i Arktis
(25.01.2022)
Niras A/S
Ceres Allé 3
8000 Aarhus C
Rammeaftale for rådgivning vedrørende Forsvarsministeriets aktiviteter i Arktis
(25.01.2022)
Cowi A/S
Parallelvej 2
2800 Kongens Lyngby
Rammeaftale for rådgivning vedrørende Forsvarsministeriets aktiviteter i Arktis
Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse
Udbudsbekendtgørelse
Tjenesteydelser
Del I: Ordregivende myndighed
CVR-nummer: 16287180
By: Hjørring
NUTS-kode: DK Danmark
Postnummer: 9800
Land: Danmark
Kontaktperson: Fuldmægtig, cand.merc.jur Pernille Vilsen
E-mail: fes-ues10@mil.dk
Telefon: +45 24782435
Internetadresse(r):
Overordnet internetadresse: www.ejendomsstyrelsen.dk
Del II: Genstand
Rammeaftale for rådgivning vedrørende Forsvarsministeriets aktiviteter i Arktis
Rammeaftalen har til formål at sikre Forsvarsministeriets myndighedsområdes behov for rådgivning i forbindelse med dennes aktiviteter i Arktis (Færøerne og Grønland). Forsvarsministeriets aktiviteter i Arktis medfører blandt andet opretholdelse af et antal etablissementer og arealer mv., hvorfor der kan opstå behov for eksterne rådgivningsydelser i forbindelse med natur- og miljøopgaver samt i mindre grad bygge- og anlægstekniske opgaver. Rammeaftalen omfatter forskellige rådgivningsydelser, herunder bl.a. rådgivning i forbindelse med: Jord- og grundvandsforurening, bygningsforurening, industrimiljø, herunder miljøgodkendelser, VVM, mv., miljø- og energiledelse, naturforvaltning samt diverse opgaver af bygge- og anlægsteknisk karakter.
Arktis (Grønland og Færøerne, primært Grønland) og Danmark.
Der kan ligeledes forventes mødeaktivitet i Danmark.
Forsvarsministeriet har flere aktiviteter i Arktis, herunder i Grønland og på Færøerne, der løbende medfører behov for indkøb af rådgivning inden for navnlig miljøområdet. Tidligere og nuværende aktiviteter kan bl.a. have medført forureninger, som der er behov for at undersøge og vurdere risikoen af. Ligeledes kan der være behov for for at afværge forureninger og foretage oprydning af materiel. I forbindelse med aktiviteterne i Arktis har Forsvarsministeriet derfor behov for ekstern rådgivning inden for miljø og natur, i særdeleshed i forhold til håndtering af jord- og grundvandsforureninger, og i mindre grad inden for det bygge- og anlægstekniske område.
Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelsen ønsker derfor at indgå en rammeaftale for rådgivning vedrørende Forsvarsministeriets aktiviteter i Arktis. Rammeaftalen vil afhjælpe Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelsens løbende behov for ekstern rådgivning inden for natur- og miljøopgaver, samt i mindre grad bygge- og anlægstekniske opgaver. De primære opgaver under rammeaftalen vil omfatte rådgivningsydelser, herunder bl.a. rådgivning i forbindelse med: Jord- og grundvandsforurening, bygningsforurening, industrimiljø, herunder miljøgodkendelser, VVM, mv., miljø- og energiledelse, naturforvaltning samt diverse opgaver af bygge- og anlægsteknisk karakter.
Rammeaftalen forventes tildelt til tre rådgivere, hvorefter alle opgaver under rammeaftalen vil blive tildelt ved anvendelse af miniudbud (fornyet konkurrenceudsættelse). Opgaver omfattet af rammeaftalen kan variere i art og omfang. Omfanget af ydelser, der indgår i den konkrete opgave, vil fremgå af den pågældende honoraraftale samt den dertilhørende opgavebeskrivelse.
Ejendomsstyrelsen gennemfører udbuddet som et offentligt udbud efter reglerne i udbudslovens afsnit II. Rammeaftalen udbydes ikke i særskilte delkontrakter, idet Ejendomsstyrelsen ikke har vurderet det fordelagtigt at foretage en opdeling af rådgivningsydelserne hverken geografisk eller pr. fagområde. Rammeaftalen omfatter primært sammenhængende og ensartede rådgivningsydelser, som ikke naturligt lader sig opdele. Derudover er det bekosteligt at udføre opgaver i Arktis, hvorfor det af hensyn til rådgivernes afløb på rammeaftalen, samt de logistiske udfordringer på lokaliteten, er vurderet, at rådgiverne på Rammeaftalen skal have mulighed for at kunne udføre komplette rådgivningsydelser indeholdende flere fagområder i det snævre tidsrum, hvor der er adgang til lokaliteten. For så vidt angår den geografiske placering af rådgivningsydelserne kan det ikke på forhånd udledes, hvilke rådgivningsydelser der skal udføres på hvilke lokaliteter i Arktis, hvorfor det ligeledes af
hensyn til rådgivernes afløb på Rammeaftalen ikke vurderes fordelagtigt at foretage en sådan opdeling.
Rammeaftalen er udbudt med en option på forlængelse i op til 24 måneder, dog maksimalt med 12 måneder pr. forlængelse.
Rammeaftalen er udbudt med en option på forlængelse i op til 24 måneder, dog maksimalt med 12 måneder pr. forlængelse
Del III: Juridiske, økonomiske, finansielle og tekniske oplysninger
Det er et mindstekrav, at tilbudsgivers gennemsnitlige årlige omsætning over de seneste 3 disponible regnskabsår som minimum har udgjort 30 mio. DKK. Ved en sammenslutning af virksomheder (f.eks. et konsortium) beregnes omsætningen som virksomhedernes samlede gennemsnitlige omsætning for de seneste 3 afsluttede regnskabsår. Såfremt ansøger baserer sig på andre enheders økonomiske og finansielle formåen, beregnes omsætningen som ansøgers og den/de støttende virksomheders samlede gennemsnitlige omsætning for de seneste 3 afsluttede regnskabsår.
Det er et mindstekrav, at tilbudsgiver har haft en positiv egenkapital i det seneste disponible regnskabsår på minimum 10 mio. Ved en sammenslutning af virksomheder (f.eks. et konsortium) beregnes egenkapitalen som deltagernes samlede egenkapital i det senest afsluttede regnskabsår. Såfremt ansøger baserer sig på andre enheders formåen, beregnes egenkapitalen som virksomhedens og disse andre enheders samlede egenkapital i det senest afsluttede regnskabsår.
Det er et mindstekrav, at tilbudsgiver som minimum har haft en årlig soliditetsgrad på 10 % i hvert af de seneste 3 disponible regnskabsår. Ved en sammenslutning af virksomheder (f.eks. et konsortium) beregnes soliditetsgraden som virksomhedernes samlede soliditetsgrad i hvert af de seneste 3 afsluttede regnskabsår. Såfremt ansøger baserer sig på andre enheders formåen, beregnes soliditetsgraden som ansøgers og den/de
støttende virksomheders samlede soliditetsgrad i hvert af de seneste 3 afsluttede regnskabsår.
Det er et mindstekrav, at tilbudsgiver kan fremvise referencer, som tilbudsgiver har igangsat, udført eller afleveret i løbet af de seneste tre år inden tilbudsfristen, idet det for deltagelse i udbuddet kræves, at tilbudsgiver angiver 8 referencer. Af de 8 referencer skal mindst 5 af referencerne vedrøre miljørådgivning indenfor jord- og grundvandforurening, herunder orienterende og supplerede forureningsundersøgelser, moniteringer, afværge af forureninger, oprydning og/eller indeklimaundersøgelser. Minimum 1 af referencer skal vedrøre rådgivning vedrørende energieffektivisering og vedvarende energi. Mindst 2 af referencerne skal have en kontraktværdi på minimum 300.000 DKK for så vidt angår rådgivningsydelsen.
En reference kan vedrøre/ angive/demonstrere flere af de ovenfor oplistede krav. Ejendomsstyrelsen forbeholder sig ret til at kontakte tilbudsgiver eller den i referencen angivne kunde med henblik på at få attesteret oplysningerne i referencen.
Hvis tilbudsgiver angiver mere end 8 referencer, vil udelukkende de første 8 referencer i numerisk rækkefølge blive inddraget i vurderingen af, hvorvidt tilbudsgiver opfylder egnethedskravet. Angivelsen af referencer må ikke overstige 2 A4 sider pr. reference. Sider ud over begrænsningen på 2 A4 sider vil således ikke indgå i vurderingen. Ejendomsstyrelsen anbefaler, at tilbudsgiveren ved angivelse af referencerne anvender udbudsbilag 5: Referenceskabelon. Hvis udbudsbilag 5: Referenceskabelon anvendes til angivelse af referencer, er det ikke nødvendigt at angive referencerne i ESPD’et. Såfremt en tilbudsgiver har angivet referencer både i udbudsbilag 5: Referenceskabelon samt i ESPD’et, vil Ejendomsstyrelsen forlods lægge vægt på referencerne i udbudsbilag 5: Referenceskabelon. Referencer i ESPD’et vil herefter alene blive tillagt vægt, såfremt antallet af referencer i referenceskabelonen ikke overstiger 8 referencer. Såfremt udbudsbilag 5: Referenceskabelon og ESPD’et indeholder modstridende oplysninger, vil Ejendomsstyrelsen lægge oplysningerne i udbudsbilag 5: Referenceskabelon til grund.
1. Udenlandske virksomheder skal senest samtidig med arbejdets påbegyndelse registreres i Registret for Udenlandske Tjenesteydere (RUT). Se www.erst.dk.
2. Rammeaftalen indeholder krav om iagttagelse af en arbejdsklausul samt internationale konventioner. Der henvises til kontraktbilag 3.
3. Såfremt rammeaftalen tildeles en sammenslutning af virksomheder (f.eks. et konsortium), skal deltagerne i sammenslutningen påtage sig solidarisk hæftelse og udpege en fælles befuldmægtiget.
4. Rammeaftalen indeholder krav om, at relevante medarbejdere, der varetager opgaver i forbindelse med opfyldelse af Rammeaftalen, skal kunne sikkerhedsgodkendes til niveauet "Til Tjenestebrug", jf. Statsministeriets sikkerhedscirkulære CIS nr. 10338 af 17. december 2014 vedrørende sikkerhedsbeskyttelse af informationer af fælles interesse for landene i NATO, EU og WEU, andre klassificerede informationer samt informationer af sikkerhedsmæssig beskyttelses interesse.
Del IV: Procedure
Del VI: Supplerende oplysninger
1) Deltagelse i udbuddet kan kun ske elektronisk via ordregivers anvendte elektroniske udbudssysten, iBinder, jf. pkt. I.3), hvor der er indsat link. For adgang til udbudsmaterialet skal tilbudsgiver være registreret som bruger. Registrering er vederlagsfri. Såfremt tilbudsgiver oplever problemer med systemet, kan iBinders support kontaktes på mail via support@ibinder.dk eller telefon (+45) 89 88 78 30.
2) Såfremt tilbuddet indeholder flere udgaver (versioner) af det samme dokument, vil den seneste uploadede udgave være gældende. Det samme gør sig gældende, såfremt tilbudsgiver har uploaded flere tilbud.
3) Al kommunikation i forbindelse med udbudsproceduren, herunder spørgsmål og svar, skal ske via det elektroniske udbudssystem, iBinder. Det er tilbudsgivers ansvar at holde sig opdateret om eventuelle offentliggørelser på iBinder.
4) Tilbudsgiveren vil blive udelukket fra deltagelse i udbudsproceduren, hvis tilbudsgiveren er omfattet af de i udbudsloven § § 135 og 136 nævnte obligatoriske udelukkelsesgrunde, samt samtlige frivillige udelukkelsesgrunde anført i udbudslovens § 137, herunder vedrørende tilsidesættelse af visse forpligtelser, jf. nr. 1, forhold vedr. insolvens/konkurs el. lign., jf. nr. 2, alvorlige pligtforsømmelser, jf. nr. 3, aftale mhp. konkurrencefordrejning, jf. nr. 4, mislighold af tidligere offentlig kontrakt, jf. nr. 5, uretmæssig påvirkning af ordregivers beslutningsproces, jf. nr. 6 og ubetalt forfalden gæld til det offentlige under 100 000 DKK, jf. nr. 7, medmindre tilbudsgiver har fremlagt tilstrækkelig dokumentation for, at denne er pålidelig i overensstemmelse med udbudsloven § 138.
5) Før Ejendomsstyrelsens beslutning om tildeling af rammeaftalen, skal Ejendomsstyrelsen kræve, at den tilbudsgiver, som Ejendomsstyrelsen har til hensigt at tildele rammeaftalen, fremlægger dokumentation for de oplysninger, der er afgivet i det fælles europæiske udbudsdokument, jf. udbudslovens § 159, stk. 2. Tilbudsgiver skal have en passende frist til fremlæggelse af dokumentationen. Dokumentationen vedrører de i udbudsbekendtgørelsen stillede krav til tilbudsgivernes personlige forhold, tekniske og faglige formåen samt økonomiske og finansielle formåen. Tilbudsgiver skal fremsende følgende oplysninger vedrørende udelukkelse og egnethed:
- Tilbudsgivers personlige forhold: Serviceattest eller tilsvarende dokumentation udstedt inden for de seneste 6 måneder før tilbudsfristen.
- Tilbudsgivers økonomiske og finansielle formåen: Årsregnskaber eller lignende dokumentation, herunder revisorpåtegnet erklæring vedrørende omsætningen, såfremt denne ikke fremgår af årsregnskabet. Hvis oplysningerne fremgår af tilbudsgivers offentliggjorte årsrapporter, er det ikke nødvendigt at fremsende ovenstående dokumentation.
- Støtteerklæring, såfremt tilbudsgiver baserer sig på andre enheders formåen.
- Konsortieerklæring, såfremt tilbudsgiver er en sammenslutning af virksomheder. Ejendomsstyrelsen forbeholder sig ligeledes retten til på ethvert tidspunkt i udbudsproceduren at indhente ovennævnte dokumentation, såfremt dette vurderes nødvendigt for, at proceduren gennemføres korrekt, jf. udbudsloven § 151, stk. 2.
By: Viborg
Postnummer: 8800
Land: Danmark
E-mail: klfu@naevneneshus.dk
Telefon: +45 72405600
Internetadresse: https://erhvervsstyrelsen.dk/klagenaevnet-for-udbud
By: Viborg
Postnummer: 8800
Land: Danmark
E-mail: klfu@naevneneshus.dk
Telefon: +45 72405600
Internetadresse: https://erhvervsstyrelsen.dk/klagenaevnet-for-udbud
I henhold til lov om Klagenævnet for Udbud m.v. (loven kan hentes på www.retsinformation.dk), gælder følgende frister for indgivelse af klage:
Klage over ikke at være blevet udvalgt skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 20 kalenderdage, jf. lovens § 7, stk. 1, fra dagen efter afsendelse af en underretning til de berørte tilbudsgivere om, hvem der er
blevet udvalgt, når underretningen er ledsaget af en begrundelse for beslutningen i overensstemmelse med lovens § 2, stk. 1, nr. 1, og udbudsloven § 171, stk. 2.
I andre situationer skal klage over udbud, jf. lovens § 7, stk. 2, være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden:
1) 45 kalenderdage efter at ordregiver har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiver har indgået en kontrakt. Fristen regnes fra dagen efter den dag, hvor bekendtgørelsen er blevet offentliggjort.
2) 30 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiver har underrettet de berørte tilbudsgivere om, at en kontrakt baseret på en rammeaftale med genåbning af konkurrencen eller et dynamisk indkøbssystem er indgået, hvis underretningen har angivet en begrundelse for beslutningen.
3) 6 måneder efter at ordregiver har indgået en rammeaftale regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiver har underrettet de berørte ansøgere og tilbudsgivere, jf. lovens § 2, stk. 2, og udbudsloven § 171, stk. 4.
4) 20 kalenderdage regnet fra dagen efter at ordregiver har meddelt sin beslutning, jf. udbudslovens § 185, stk. 2.
Senest samtidig med at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren skriftligt underrette ordregiver om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud, og om hvorvidt klagen er indgivet i standstill perioden, jf. lovens § 6, stk. 4. I tilfælde hvor klagen ikke er indgivet i standstill perioden, skal klageren tillige angive, hvorvidt der begæres opsættende virkning af klagen, jf. lovens § 12, stk. 1.Klagenævnet for Udbuds e- mailadresse er angivet i pkt. VI.4.1.
Postadresse: Carl Jacobsens vej 35
By: Valby
Postnummer: 2500
Land: Danmark
E-mail: kfst@kfst.dk
Telefon: +45 41715000
Internetadresse: http://www.kfst.dk/udbud/