23948sdkhjf

Fakta om udbudet

EU-nr
2022/S 236-680650
Offentliggjort
07.12.2022
Udbudstype
Udbud efter forhandling

Udbyder

Guldborgssund Spildevand A/S

Vindere

Rådgiveraftale om Elkenøre/Sildestrup kloakeringsprojekt

(13.06.2023)
Artelia A/S
Buddingevej 272
2860 Søborg

Opdateringer

Rettelse
(06.01.2023)

DEL III, 1.3
Placering af det tekst, der skal ændres:DEL III, afsnit 1.3 om mindstekrav
I stedet for:
Der sker ikke ændringer i den originale tekst, men der tilføjes supplerende oplysninger til forståelsen af mindstekravet til teknisk og faglig formåen.
Læses:
Den supplerende oplysning vedrører følgende formulering i udbudsgrundlaget: "Ansøger skal opfylde følgende mindstekrav: (i) Ansøger skal have erfaring fra mindst 2 lignende opgaver udført inden for de seneste 5 år regnet fra ansøgningsfristens udløb. Læses: Ansøger skal have erfaring fra mindst 2 lignende opgaver udført inden for de seneste 5 år regnet fra ansøgningsfristens udløb. Med "lignende opgaver" menes rådgivning vedrørende (i) analyser og projektering af kloakeringsanlæg, og (ii) modeller til påvisning af miljømæssigt forsvarlige løsninger i forbindelse med kloakeringsprojekter. Det er ikke et krav, at (i) og (ii) er udført i samme referenceopgave. Ansøger kan således fx opfylde mindstekravet ved at fremlægge 2 referencer, som begge indeholder både (i) og (ii), eller ved at fremlægge 4 referencer, hvoraf 2 vedrører (i), mens de andre 2 udelukkende demonstrerer erfaring med (ii)."
Bygherre præciserer herved, at med "rådgivning vedrørende modeller til påvisning af miljømæssigt forsvarlige løsninger i forbindelse med kloakeringsprojekter" menes rådgivning vedrørende modeller til påvisning af den miljømæssige påvirkning/effekt af kloakeringsprojekter.

DEL IV, afsnit 2.2
Placering af det tekst, der skal ændres:DEL IV, afsnit 2.2 om frist for ansøgning om deltagelse
I stedet for:
Dato: 04-01-2023
Time: 10:00
Læses:
Dato: 16-01-2023
Time: 10:00

Rådgiverudbud, Elkenøre/Sildestrup kloakeringsprojekt


Guldborgssund Spildevand A/S

Udbudsbekendtgørelse

Tjenesteydelser

Retsgrundlag:
Direktiv 2014/24/EU

Del I: Ordregivende myndighed

I.1) Navn og adresser
Officielt navn: Guldborgssund Spildevand A/S
CVR-nummer: 32559824
Postadresse: Gaabensevej 116
By: Nykøbing F.
NUTS-kode: DK Danmark
Postnummer: 4800
Land: Danmark
Kontaktperson: Sune Schmidt Jensen
E-mail: ssj@horten.dk
Telefon: +45 52344360
Internetadresse(r):
Overordnet internetadresse: https://www.ethics.dk/ethics/eo#/4a6db56f-e337-4e4a-8440-afc23453120b/homepage
I.3) Kommunikation
Udbudsmaterialet er gratis, ubegrænset og fuldt tilgængeligt på: https://www.ethics.dk/ethics/eo#/4a6db56f-e337-4e4a-8440-afc23453120b/publicMaterial
Yderligere oplysninger fås på den ovennævnte adresse
Bud eller ansøgninger om deltagelse skal sendes elektronisk via: https://www.ethics.dk/ethics/eo#/4a6db56f-e337-4e4a-8440-afc23453120b/homepage
Bud eller ansøgninger om deltagelse skal sendes til den ovennævnte adresse
Elektronisk kommunikation kræver anvendelse af værktøjer og anordninger, der ikke er almindeligt tilgængelige. Der er gratis, ubegrænset og fuld adgang til disse værktøjer og anordninger på: https://www.ethics.dk/ethics/eo#/4a6db56f-e337-4e4a-8440-afc23453120b/homepage
I.4) Type ordregivende myndighed
Offentligretligt organ
I.5) Hovedaktivitet
Anden aktivitet: Spildevand

Del II: Genstand

II.1) Udbuddets omfang
II.1.1) Betegnelse:

Rådgiverudbud, Elkenøre/Sildestrup kloakeringsprojekt

II.1.2) Hoved-CPV-kode
90000000 Tjenesteydelser i forbindelse med spildevand, affald, rengøring og miljøbeskyttelse
II.1.3) Kontrakttype
Tjenesteydelser
II.1.4) Kort beskrivelse:

Teknisk rådgivning i forbindelse med forberedelse og realisering af omfattende renovering af et vacuumanlæg i sommerhusområderne Elkenøre og Sildestrup på Falster.

Den tekniske rådgivning omfatter analyse af mulige kloakeringsmodeller, udarbejdelse og gennemførelse af udbud og udførelse, herunder tilsyn, byggeledelse mv.

II.1.5) Anslået samlet værdi
Værdi eksklusive moms: 3 500 000.00 DKK
II.1.6) Oplysninger om delkontrakter
Kontrakten er opdelt i delkontrakter: nej
II.2) Beskrivelse
II.2.2) Supplerende CPV-kode(r)
90492000 Rådgivning i forbindelse med spildevandsbehandling
90490000 Rådgivning i forbindelse med kloakundersøgelser og spildevandsbehandling
90430000 Spildevandsafledning
90420000 Behandling af spildevand
90410000 Bortskaffelse af spildevand
90400000 Kloakvæsen
II.2.3) Udførelsessted
NUTS-kode: DK Danmark
Hovedudførelsessted:

Elkenøre og Sildestrup på Falster

II.2.4) Beskrivelse af udbuddet:

Guldborgsund Spildevand A/S (herefter "Bygherre") står foran et projekt omfattende renovering af et vacuumanlæg i sommerhusområderne Elkenøre og Sildestrup på Falster ("Projektet").

Disse 1.200 ejendomme er i dag, med det eksisterende vacuumanlæg, udelukkende tilsluttet med det sorte spildevand, dvs. alt andet spildevand end toiletvand bliver nedsivet på egen grund.

I den gældende kommunale spildevandsplan er det beskrevet, at de 1.200 ejendomme fremadrettet skal fuldt kloakeres, hvilket betyder, at alt spildevand skal kunne håndteres miljømæssigt forsvarligt. Spildevandet skal til-ledes det nyrenoverede Marielyst renseanlæg. Anlæg af Projektet forventes opstartet i 2025 og har en forventet anlægsøkonomi på 65 mio. kr. ekskl. moms.

Dette udbud omfatter teknisk rådgivning forbundet med forberedelse og realisering af Projektet. Den udbudte kontrakt omfatter i hovedtræk følgende ydelser:

(i)Analyse

- Mulige modeller for kloakering af de 1.200 ejendomme skal beskrives, vurderes og vægtes op mod hinanden

- Analysen skal beskrive de driftsbesparelser, som et nyt/moderne spildevandsanlæg må forventes at medføre for Bygherre

(ii)Udbud

- Udarbejdelse af udbudsprojekt for Projektet

- Forberedelse af og gennemførelse af udbud på Projektet

(ii)Udførelse

- Tilsyn, byggeledelse og projektopfølgning, samt 'som udført'

- Deklarationer, tinglysning og rettigheder

Bygherre har ikke opdelt den udbudte kontrakt i delkontrakter, idet Bygherre vurderer, at en sådan opdeling vil medføre en række uhensigtsmæssige tekniske, juridiske og praktiske grænseflader.

Det i udbudsbekendtgørelsens pkt. II.2.7) oplyste sluttidspunkt er alene vejledende, da Bygherre på nuværende tidspunkt ikke kan fastsætte en endelig slutdato for den udbudte projekt.

II.2.5) Tildelingskriterier
Prisen er ikke det eneste tildelingskriterium og alle kriterier er udelukkende anført i udbudsdokumenterne
II.2.6) Anslået værdi
Værdi eksklusive moms: 3 500 000.00 DKK
II.2.7) Varighed af kontrakten, rammeaftalen eller det dynamiske indkøbssystem
Slut: 31/12/2027
Denne kontrakt kan forlænges: nej
II.2.9) Oplysning om begrænsningen af antallet af ansøgere, der vil blive opfordret til at afgive bud eller deltage
Forventet antal ansøgere: 3
Objektive kriterier for valg af det begrænsede antal ansøgere:

Hvis der modtages ansøgninger fra flere end tre egnede ansøgere, vil Bygherre udvælge de tre ansøgere, som (i) inden for de seneste 5 år har mest erfaring med opgaver, som er sammenlignelige med den udbudte kontrakt, samt (ii) har dokumenteret den største relevante faglige bredde set i forhold til den udbudte kontrakt.

Der foretages en samlet vurdering af kriterierne (i)-(ii).

II.2.10) Oplysninger om alternative tilbud
Alternative tilbud vil blive taget i betragtning: nej
II.2.11) Oplysninger om optioner
Optioner: nej
II.2.13) Oplysninger om EU-midler
Udbuddet vedrører et EU-finansieret projekt og/eller program: nej
II.2.14) Yderligere oplysninger

Del III: Juridiske, økonomiske, finansielle og tekniske oplysninger

III.1) Betingelser for deltagelse
III.1.1) Egnethed til at udøve en erhvervsaktivitet, herunder krav om optagelse i erhvervs- eller handelsregistre
Liste over og kort beskrivelse af betingelser:

Ansøger skal som en del af prækvalifikationsansøgningen udfylde og aflevere standardformularen "Det fælles europæiske udbudsdokument" ("ESPD"). ESPD'et er en integreret funktion på udbudsplatformen.

ESPD'et fungerer som foreløbigt bevis for, at ansøger ikke er omfattet af en udelukkelsesgrund, samt som bevis for, at ansøger opfylder de fastsatte egnethedskrav og udvælgelseskriterier. Ansøgere skal derfor udfylde og fremsende ESPD'et i overensstemmelse med Bygherres anvisninger i udbudsbekendtgørelsen, samt prækvalifikationsbetingelsernes afsnit 3.2-3.6.

III.1.2) Økonomisk og finansiel kapacitet
Liste over og kort beskrivelse af udvælgelseskriterier:

Ansøger skal i ESPD'et give oplysninger om følgende:

(i) Ansøgers soliditetsgrad i det senest afsluttede regnskabsår

Med "senest afsluttet regnskabsår" menes det mest nylige regnskabsår, for hvilket der foreligger et godkendt regnskab.

Bemærk: Er ansøger et konsortium/lignende sammenslutning, eller baserer ansøger sig på andre enheders økonomiske eller finansielle kapacitet, skal der indgives særskilt ESPD for hver deltager i konsortiet/sammenslutningen, henholdsvis den støttende enhed.

Mindstekrav til det niveau, der muligvis kræves:

Ansøger skal opfylde følgende mindstekrav:

(i)Ansøgers soliditetsgrad i det senest afsluttede regnskabsår skal være minimum 20 %.

Hvis ansøger er et konsortium eller anden sammenslutning af ansøgere, skal deltagerne i konsortiet/sammenslutningen tilsammen opfylde de økonomiske mindstekrav.

Særligt for soliditetsgrad bemærkes, at der for konsortier udregnes en samlet (fælles) soliditetsgrad, som skal opfylde mindstekravet. Den samlede soliditetsgrad baseres på (i) totalen af konsortiedeltagernes egenkapital og (ii) totalen af konsortiedeltagernes aktiver i det senest afsluttede regnskabsår. For et konsortium bestående af Konsortiedeltager 1 og Konsortiedeltager 2 ser beregningsformen således ud:

Soliditetsgrad = 100x [Egenkapital for Konsortiedeltager 1] + [Egenkapital for Konsortiedeltager 2]

[Aktiver for Konsortiedeltager 1] + [Aktiver for Konsortiedeltager 2]

Tilsvarende beregningsmetode bruges, hvis ansøger baserer sig på andre enheders økonomiske og finansielle kapacitet for at opfylde mindstekravet (støttende enheder).

Dokumentation: Vindende tilbudsgiver skal på anmodning (ikke som en del af prækvalifikationsansøgningen) fremsende tilbudsgivers seneste godkendte årsregnskab eller revisorpåtegnet erklæring om de efterspurgte økonomiske nøgletal, såfremt Bygherre ikke kan tilgå disse oplysninger på et offentligt tilgængeligt sted (virk.dk, tilbudsgivers egen hjemmeside, eller lignende).

For tilbudsgivere, som baserer sig på andre enheders kapacitet, gælder endvidere, at tilbudsgiver som en del af dokumentationen skal fremlægge en støtteerklæring eller tilsvarende dokumentation, som godtgør, at den pågældende enhed er juridisk forpligtet over for tilbudsgiveren. Hvis en tilbudsgiver beror sig på andre enheders økonomiske og finansielle formåen, jf. foranstående, skal denne enhed påtage sig solidarisk at hæfte for tilbudsgivers forpligtelser under den udbudte kontrakt.

III.1.3) Teknisk og faglig kapacitet
Liste over og kort beskrivelse af udvælgelseskriterier:

Ansøger skal i ESPD'et give oplysninger om følgende:

(i) Hvilke fagspecialer, ansøger råder over til brug for udførelsen af den udbudte kontrakt.

Oplysninger om ansøgers fagspecialer anvendes af Bygherre til brug for udvælgelsen, jf. afsnit 3.6. Ansøgninger, som ikke indeholder oplysninger om fagspecialer, bliver ikke af denne grund ukonditionsmæssige. Bygherre vil i så tilfælde foretage udvælgelsen, jf. afsnit 3.6, på baggrund af ansøgningens øvrige relevante indhold.

(ii) De betydeligste tilsvarende eller lignende opgaver, ansøger har udført i løbet af de sidste 5 år regnet fra ansøgningsfristen, gerne med angivelse af følgende (referenceliste):

- Omtrentligt kontraktbeløb

- Beskrivelse af arbejderne/opgaverne

- Tidspunkt og varighed for opgaven/længden af projektet

- Navn på den offentlige eller private modtager, samt eventuel kontaktperson, som Bygherre har mulighed for at kontakte. Bygherre forbeholder sig at kontakte oplyst kontaktperson for at få bekræftet indholdet af referenceopgaven.

Med "udført" forstås, at referenceopgaven er enten igangværende eller afsluttet inden for de seneste 5 år regnet fra ansøgningsfristens udløb. For igangværende referenceopgaver gælder, at ansøger alene kan basere sig på den del af en sådan opgave, som er leveret.

Se videre prækvalifikationsbetingelsernes afsnit 3.5.

Mindstekrav til det niveau, der muligvis kræves:

Ansøger skal have erfaring fra mindst 2 lignende opgaver udført inden for de seneste 5 år regnet fra ansøgningsfristens udløb.

Med "lignende opgaver" menes rådgivning vedrørende (i) analyser og projektering af kloakeringsanlæg, og (ii) modeller til påvisning af miljømæssigt forsvarlige løsninger i forbindelse med kloakeringsprojekter. Det er ikke et krav, at (i) og (ii) er udført i samme referenceopgave. Ansøger kan således fx opfylde mindstekravet ved at fremlægge 2 referencer, som begge indeholder både (i) og (ii), eller ved at fremlægge 4 referencer, hvoraf 2 vedrører (i), mens de andre 2 udelukkende demonstrerer erfaring med (ii).

Med "udført" forstås, at referenceopgaven er enten igangværende eller afsluttet inden for de seneste 5 år regnet fra ansøgningsfristens udløb. For igangværende referenceopgaver gælder, at ansøger alene kan basere sig på den del af en sådan opgave, som er leveret.

Husk: Ansøger kan maksimalt give 6 referencer. Ved "reference" (eller "referenceopgave") forstås et konkret projekt/en konkret opgave, som ansøger har udført. I et løbende klient-/samarbejdsforhold vil hvert konkrete projekt således tælle som 1 reference. Tilsvarende vil forskellige opgaver udført under den samme rammeaftale tælle for flere referencer – hvis fx ansøger under en rammeaftale har udført 2 projekter/opgaver, tæller disse for 2 referencer.

Hvis ansøgningen indeholder flere end 6 referencer, vil Bygherre i vurderingen af ansøgningen alene tage de 6 førstnævnte referencer i betragtning. Ansøger opfordres til at nummerere referencerne.

For at give Bygherre det bedste overblik over indholdet af referencer opfordres ansøgerne til at anvende den struktur, som fremgår af bilag B1. Ansøgerne er også velkomne til at anvende bilag B1 – evt. som supplement til den øvrige referencebeskrivelse, som indgår i ansøgningen.

Dokumentation: Oplysninger og fagspecialer og referencelisten i ansøgningen, se ovenfor, anses af Bygherre for at være den endelige dokumentation for vindende tilbudsgivers tekniske og faglige formåen. Såfremt vindende tilbudsgiver baserer sig på andre enheders kapacitet, vil vindende tilbudsgiver blive bedt om at fremlægge støtteerklæring eller tilsvarende dokumentation, som godtgør, at den pågældende enhed er juridisk forpligtet over for tilbudsgiver.

III.2) Kontraktbetingelser
III.2.2) Kontraktudførelsesvilkår:

Kontrakten indeholder en arbejdsklausul, bestemmelser om ansvar og -begrænsning heraf, samt en vederlagsmodel, der indebærer reduktion i de aftalte timepriser ud over den aftalte honorarramme.

Del IV: Procedure

IV.1) Beskrivelse
IV.1.1) Proceduretype
Udbud med forhandling
IV.1.3) Oplysninger om rammeaftale eller dynamisk indkøbssystem
IV.1.5) Oplysninger om forhandling
Den ordregivende myndighed forbeholder sig retten til at tildele kontrakten på grundlag af de første bud uden at indgå forhandlinger
IV.1.8) Oplysninger om GPA-aftalen om offentlige udbud
Dette udbud er omfattet af GPA-aftalen: ja
IV.2) Administrative oplysninger
IV.2.2) Frist for modtagelse af bud eller ansøgninger om deltagelse
Dato: 04/01/2023
Tidspunkt: 10:00
IV.2.3) Forventet dato for afsendelse af opfordringer til at afgive bud eller at deltage til udvalgte ansøgere
Dato: 13/01/2023
IV.2.4) Sprog, der må benyttes ved afgivelse af tilbud eller ansøgninger om deltagelse:
Dansk
IV.2.6) Minimumsperiode, i hvilken den bydende er forpligtet af sit bud
Tilbud skal være gyldige indtil: 11/04/2023

Del VI: Supplerende oplysninger

VI.1) Oplysninger om gentagelse
Dette er et tilbagevendende offentligt indkøb: nej
VI.2) Oplysninger om elektroniske arbejdsgange
Der vil blive anvendt elektronisk bestilling
Elektronisk fakturering accepteres
Der vil blive anvendt elektronisk betaling
VI.3) Yderligere oplysninger:

Bygherre forbeholder sig at træffe tildelingsbeslutning på grundlag af de indledende tilbud. Det er således ikke givet, at Bygherre vil indlede forhandlinger. Hvis Bygherre vælger at indlede forhandlinger, anser Bygherre sig for berettiget til at forhandle om alle tilbud, herunder tilbud, som må betragtes som ukonditionsmæssige og/eller indeholder forbehold (også forbehold over for MK/grundlæggende vilkår i udbudsgrundlaget).

Vælger Bygherre at indlede forhandlinger gælder endvidere følgende:

(i) Efter en gennemgang af de indledende tilbud udsender Bygherre forud for forhandlingsmødet en dagsorden.

(ii)Såfremt Bygherre efter forhandlingsmøderne ønsker at ændre udbudsmaterialet, vil sådanne ændringer blive meddelt samtlige tilbudsgivere forud for den efterfølgende tilbudsfrist.

(iii)Bygherre forbeholder sig ret til at gennemføre flere forhandlingsrunder, ligesom Bygherre forbeholder sig ret til at forhandle skriftligt med tilbudsgiverne, dvs. uden afholdelse af forhandlingsmøder. Der vil ikke i forbindelse med forhandlingerne ske en shortlisting (udvælgelse) af tilbuddene.

Bemærk: Bygherre er bevidst om, at udbudsdesignet alene opstiller mere overordnede rammer for tilbudsafgivelsen, idet det er op til tilbudsgiverne i tilbuddet at detaljere og prissætte de ydelser, som er nødvendige for at realisere Hovedaktiviteterne. Bygherre vil på baggrund af de indledende tilbud og forhandlingsmøderne beslutte, om der er behov for en højere grad af detaljeringsniveau i udbudsgrundlaget. En sådan eventuel ændring af udbudsgrundlaget vil blive kommunikeret til samtlige tilbudsgivere samtidigt.

Derudover forventer Bygherre på forhandlingsmøderne at skulle drøfte udvalgte aftalebestemmelser, herunder vederlagsform, ansvar og ansvarsbegrænsning.

Bygherre udbetaler ikke vederlag for tilbudsgivernes deltagelse i udbudsprocessen

Ansøgere, der befinder sig i en obligatorisk udelukkelsesgrund, jf. udbudslovens §§ 135-136, vil blive udelukket fra deltagelse og vil ikke komme i betragtning til den udbudte kontrakt, medmindre ansøgeren fremlægger tilstrækkelig dokumentation for at være pålidelig, jf. udbudslovens § 138.

Tilsvarende vil ansøgere, som befinder sig i en af de frivillige udelukkelsesgrunde nævnt i udbudslovens § 137, stk. 1, nr. (1)-(6) blive udelukket fra deltagelse og vil ikke komme i betragtning til den udbudte kontrakt, medmindre ansøgeren fremlægger tilstrækkelig dokumentation for at være pålidelig, jf. udbudslovens § 138.

Dokumentation: Vindende tilbudsgiver skal på anmodning (ikke som en del af prækvalifikationsansøgningen) fremsende serviceattest (danske virksomheder) eller tilsvarende dokumentation (udenlandske virksomheder/udenlandske ledelsesmedlemmer) som dokumentation for, at tilbudsgiveren ikke befinder sig i en af de ovenfor refererede udelukkelsesgrunde. Bygherre vil acceptere serviceattester, som er udstedt efter 1. februar 2023.

For god ordens skyld bemærkes i denne sammenhæng: I medfør af udbudslovens § 134 a skal Bygherre udelukke en ansøger eller tilbudsgiver fra deltagelse i udbudsproceduren, hvis ansøgeren eller tilbudsgiveren er etableret i et land, der er optaget på EU-listen over ikke-samarbejdsvillige skattejurisdiktioner og ikke har tiltrådt WTO’s Government Procurement Agreement eller øvrige handelsaftaler, der forpligter Danmark til at åbne markedet for offentlige kontrakter for tilbudsgivere etableret i det pågældende land. Bygherre vil påse udelukkelsesgrundens fravær forud for tildelingsbeslutningen.

VI.4) Klageprocedurer
VI.4.1) Organ med ansvar for klageprocedurerne
Officielt navn: Klagenævnet for Udbud
Postadresse: Toldboden 2
By: Viborg
Postnummer: 8800
Land: Danmark
E-mail: klfu@naevneneshus.dk
Telefon: +45 72405600
Internetadresse: https://naevneneshus.dk/start-din-klage/klagenaevnet-for-udbud/
VI.4.4) Tjeneste, hvor der kan fås oplysninger om klageproceduren
Officielt navn: Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Postadresse: Carl Jacobsens Vej 35
By: Valby
Postnummer: 2500
Land: Danmark
E-mail: kfst@kfst.dk
Telefon: +45 41715000
Internetadresse: www.kfst.dk
VI.5) Dato for afsendelse af denne bekendtgørelse:
02/12/2022

Send til en kollega

0.047