Fakta om udbudet
Bestilling af materiale
https://my.ibinder.com/etendering/b4e89cdc-ae51-4e10-ac66-08daddf528d8/tenders/XUPNQLZ5Y/public
Udbyder
Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse
Vindere
Rammeaftale for rådgivning vedrørende industrimiljø - delaftale 1
(07.07.2023)
NIRAS A/S
Sortemosevej 19
3450 Solrød
Rammeaftale for rådgivning vedrørende industrimiljø - delaftale 1
(07.07.2023)
DGE Miljø- og Ingeniørfirma A/S
Jelshøjvænget 11
8270 Højbjerg
Rammeaftale for rådgivning vedrørende industrimiljø - delaftale 1
(07.07.2023)
Rambøll Danmark A/S
Hannemanns Allé 53
2300 København S
Offentligt EU-udbud af rammeaftale for rådgivning vedrørende industrimiljø
Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse
Udbudsbekendtgørelse
Tjenesteydelser
Del I: Ordregivende myndighed
CVR-nummer: 16287180
Postadresse: Arsenalvej 55
By: Hjørring
NUTS-kode: DK050 Nordjylland
Postnummer: 9800
Land: Danmark
Kontaktperson: Fuldmægtig, cand.jur Steffen Meldgaard Nielsen
E-mail: fes-ues02@mil.dk
Telefon: +45 30683211
Internetadresse(r):
Overordnet internetadresse: https://ejendomsstyrelsen.dk/da/
Del II: Genstand
Offentligt EU-udbud af rammeaftale for rådgivning vedrørende industrimiljø
Nærværende udbud har til formål at indgå rammeaftaler, der imødekommer Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelses løbende behov for rådgivning relateret til industrimiljø på Forsvarsministeriets etablissementer i Danmark. Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse vil således indgå en rammeaftale på området.
Der indgås aftale med op til tre rådgivere i prioriteret rækkefølge, hvilket har betydning for tildeling af konkrete honoraraftaler.
Nærværende udbud har til formål at indgå rammeaftaler, der imødekommer Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelses løbende behov for rådgivning relateret til industrimiljø på Forsvarsministeriets etablissementer i Danmark. Rådgivning kan blandt andet omhandle: Miljøgodkendelser, screeninger og miljøvurderinger, olieoplag (tilstandsvurderinger, risikovurderinger og konsekvensvurderinger), spildevand, luft- og lugtemissioner, affald og kemikalier, tegningsmateriale, målinger og beregninger, miljølovgivning, informationsmateriale, kampagner og undervisning samt miljøberedskabsplaner. Rådgivningsområderne er nærmere beskrevet i den til rammeaftalen tilhørende ydelsesbeskrivelse. Omfanget af de enkelte opgaver, der rekvireres i henhold til rammeaftalen, fastlægges i den enkelte honoraraftale.
Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse vil indgå aftale med op til tre rådgivningsvirksomheder i prioriteret rækkefølge, hvilket har betydning for tildeling af konkrete honoraraftaler. Honoraraftaler op til estimeret værdi af DKK 1,00 mio. tildeles således, som udgangspunkt, til den bedst prioriterede rådgiver, mens honoraraftaler med en estimeret værdi, der overstiger DKK 1,00 mio. tildeles ved gennemførelse af miniudbud, hvor konkurrencen genåbnes og honoraraftaler tildeles på baggrund af tildelingskriteriet "bedste forhold med pris og kvalitet".
Rammeaftalen har en estimeret årlig værdi af DKK 6,00 mio., hvorfor den samlede estimerede værdi i hele rammeaftalens løbetid på fire år således er DKK 24,00 mio. Rammeaftalens maksimale værdi er imidlertid DKK 12,00 mio., og den samlede maksimale værdi i hele rammeaftalens løbetid på fire år er derfor DKK 48,00 mio.
De angivne oplysninger vedrørende rammeaftalens estimerede- og maksimale værdi skal forstås som værdien af alle tre aftaler med de op til tre rådgivere.
Rammeaftalen træder i kraft, når rammeaftalen er underskrevet af begge parter dog tidligst den 1. juni 2023. Rammeaftalen har en løbetid på fire år fra rammeaftalens ikrafttræden.
Ejendomsstyrelsen kan tilkøbe andre/nye undersøgelsesmetoder relateret til forskellige PFAS-stoffer, såfremt der er kommet andre/nye undersøgelsesmetoder til som følge af eksempelvis ændrede myndighedskrav eller som følge af udviklingen af nye og forbedrede undersøgelsesmetoder.
Såfremt Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse vælger at gøre brug af denne option, har rådgiver ret til betaling for dokumenterede merudgifter ud over den pris, som rådgiver har angivet i udbudsmaterialet.
Del III: Juridiske, økonomiske, finansielle og tekniske oplysninger
Følgende minimuskrav er gældende i relation til rammeaftalen:
- Det er et mindstekrav, at tilbudsgivers gennemsnitlige årlige omsætning over de seneste tre disponible regnskabsår som minimum udgør DKK 12,00 mio.
- Det er et mindstekrav, at tilbudsgiver som minimum har haft en årlig soliditetsgrad på 10 % i hvert af de seneste tre disponible regnskabsår.
Tilbudsgiver skal angive minimum otte og maksimum 10 referencer vedrørende de betydeligste sammenlignelige arbejder, som tilbudsgiver har igangsat, udført eller afleveret i løbet af de seneste fem år inden tilbudsfristen. Såfremt tilbudsgiver angiver færre end 8 referencer, er tilbuddet ukonditionsmæssigt.
Det er et mindstekrav, at:
- Af de minimum otte og maksimum 10 referencer, vedrører mindst én reference fagområdet ”Miljøgodkendelser, screeninger og miljøvurderinger”
- Af de minimum otte og maksimum 10 referencer, vedrører mindst én reference fagområdet ”Olieoplag (tilstandsvurderinger, risikovurderinger og konsekvensvurderinger)”
- Af de minimum otte og maksimum 10 referencer, vedrører mindst én reference fagområdet ”Spildevand”
- Af de minimum otte og maksimum 10 referencer, vedrører mindst én reference fagområdet ”Luftemissioner”
- Af de minimum otte og maksimum 10 referencer, vedrører mindst én reference fagområdet ”Affald og kemikalier”
- Af de minimum otte og maksimum 10 referencer skal minimum tre af referencerne have en kontraktsum på minimum DKK 500.000.
Tilbudsgiver kan anvende én reference til opfyldelse af flere af mindstekravene. Eksempelvis vil tre mindstekrav være opfyldt, hvis det angives, at én reference både vedrører fagområdet ”Spildevand” og fagområdet ”Affald og kemikalier” samt har en værdi på DKK 600.000. Det er dog uanset et krav, at der som minimum angives otte referencer.
For en uddybning af de ovenfor nævnte fagområder, henvises til pkt. 2.1-2.5 i den til rammeaftalen tilhørende ydelsesbeskrivelse. Det bemærkes, at en reference ikke skal omhandle samtlige af de delområder, der er beskrevet i de enkelte fagområder i pkt. 2.1-2.5 i den til rammeaftalen tilhørende ydelsesbeskrivelse. Det er således eksempelvis tilstrækkeligt til at opfylde mindstekravet ved "miljøgodkendelser, screeninger og miljøvurderinger", hvis referencen alene omhandler "miljøvurderinger".
1) Udenlandske virksomheder skal senest samtidig med arbejdets påbegyndelse registreres i Registeret for Udenlandske Tjenesteydelser (RUT).
2) Såfremt Rammeaftalen tildeles en sammenslutning af virksomheder (fx konsortium), skal deltagerne i sammenslutningen påtage sig solidarisk hæftelse og udpege en fælles befuldmægtiget.
3) Rammeaftalen indeholder krav om, at relevante medarbejdere, der varetager opgaver i forbindelse med opfyldelse af rammeaftalen, skal kunne sikkerhedsgodkendes til niveauet "FORTROLIGT", jf. statsministeriets sikkerhedscirkulære CIS nr. 10338 af 17. december 2014 vedrørende sikkerhedsbeskyttelse af informationer af fælles interesse for landende i NATO, EU, WEU, og andre klassificerede informationer samt informationer af sikkerhedsmæssig beskyttelsesinteresse.
4) Rammeaftalen indeholder krav om iagttagelse af en arbejdsklausul samt internationale konventioner. Der henvises til aftalebilag 3.
Del IV: Procedure
Del VI: Supplerende oplysninger
Rammeaftalen forventes genudbudt igen ved rammeaftalens udløb.
1) Deltagelse i udbuddet kan kun ske elektronisk via ordregivers anvendte elektroniske udbudssystem, iBinder, jf. pkt. I.3), hvor der er indsat link. For adgang til udbudsmaterialet skal tilbudsgiver være registreret som bruger. Registrering er vederlagsfri. Såfremt tilbudsgiver oplever problemer med systemet, kan iBinders support kontaktes på mail via support@ibinder.dk eller telefon (+45) 89 88 78 30.
2) Såfremt tilbuddet indeholder flere udgaver (versioner) af det samme dokument, vil den senest uploadede udgave som udgangspunkt være den gældende. Tidsangivelsen i det elektroniske udbudssystem er afgørende for, hvilken udgave der er den seneste. Dette gælder dog ikke, hvis det er tydeligt for Ejendomsstyrelsen, at den senest uploadede udgave ikke er den endelige, herunder hvis denne udgave ikke har noget materielt indhold. Ejendomsstyrelsen betragter herefter den næstseneste uploadede udgave af tilbuddet som den gældende udgave.
3) Al kommunikation i forbindelse med udbudsproceduren, herunder spørgsmål og svar, skal ske via det elektroniske udbudssystem, iBinder. Det er tilbudsgivers ansvar at holde sig opdateret om eventuelle offentliggørelser på iBinder.
4) Tilbudsgiveren vil blive udelukket fra deltagelse i udbudsproceduren, hvis tilbudsgiveren er omfattet af de i udbudsloven § § 134a-136 nævnte obligatoriske udelukkelsesgrunde, samt udelukkelsesgrundene anført i udbudslovens § 137, medmindre tilbudsgiver har fremlagt tilstrækkelig dokumentation for, at denne er pålidelig i overensstemmelse med udbudsloven § 138. Dokumentation for udelukkelse og egnethed vil indledningsvist ske ved udfyldelse af ESPD.
5) Før Ejendomsstyrelsens beslutning om tildeling af Rammeaftalen, skal Ejendomsstyrelsen kræve, at den tilbudsgiver, som Ejendomsstyrelsen har til hensigt at tildele rammeaftalen, fremlægger dokumentation for de oplysninger, der er afgivet i det fælles Europæiske udbudsdokument, jf. udbudslovens § 159, stk. 2. Tilbudsgiver skal have en passende frist til fremlæggelse af dokumentationen. Dokumentationen vedrører de i udbudsbekendtgørelsen stillede krav til tilbudsgivernes personlige, jf. ovenfor pkt. 4, og økonomisk og finansiel formåen:
• Tilbudsgivers personlige forhold: Serviceattest eller tilsvarende dokumentation inden for de seneste 6 måneder før tilbudsfristen. Serviceattesten skal indeholde oplysninger fra Skifteretten v. Domstolsstyrelsen, Skatteforvaltningen, ATP og Politiet (Kriminalregistret)
• Tilbudsgivers økonomiske og finansielle formåen: Årsregnskaber eller lignende dokumentation, herunder revisorpåtegnet erklæring vedrørende omsætningen, såfremt denne ikke fremgår af årsregnskabet. Hvis oplysningerne fremgår af tilbudsgivers offentliggjorte årsrapporter, er det ikke nødvendigt at fremsende ovenstående dokumentation.
• Støtteerklæring, såfremt tilbudsgiver baserer sig på andre enheders formåen.
• Konsortieerklæring, såfremt tilbudsgiver er en sammenslutning af virksomheder.
6) Vedr. restriktive foranstaltninger på baggrund af russisk involvering: EU har indført forbud mod at tildele kontrakter, der er omfattet af udbudsdirektiverne, til virksomheder med russisk involvering, der overskrider grænserne herfor, jf. artikel 5k i Rådets Forordning (EU) 2022/576 af. 8. april 2022 om ændring af forordning (EU) nr. 833/2014 om restriktive foranstaltninger på baggrund af Ruslands handlinger, der destabiliserer situationen i Ukraine. Inden tildeling af rammeaftalen, skal den tilbudsgiver, Ejendomsstyrelsen påtænker at tildele rammeaftalen indsende udfyldt og underskrevet tro- og loveerklæring om, at der ikke er nogen russisk involvering i rammeaftalen, der overskrider grænserne fastsat i artikel 5k i Rådets Forordning (EU) 2022/576 af. 8. april 2022 om ændring af forordning (EU) nr. 833/2014 om restriktive foranstaltninger på baggrund af Ruslands handlinger, der destabiliserer situationen i Ukraine.
Postadresse: Toldboden 2
By: Viborg
Postnummer: 8800
Land: Danmark
E-mail: klfu@naevneneshus.dk
Telefon: +45 72405600
Internetadresse: https://naevneneshus.dk/start-din-klage/klagenaevnet-for-udbud/
By: N/A
Land: Danmark
I henhold til lov om Klagenævnet for Udbud m.v. (loven kan hentes på www.retsinformation.dk), gælder følgende frister for indgivelse af klage:
Klage over ikke at være blevet udvalgt skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 20 kalenderdage, jf. lovens § 7, stk. 1, fra dagen efter afsendelse af en underretning til de berørte tilbudsgivere om, hvem der er blevet udvalgt, når underretningen er ledsaget af en begrundelse for beslutningen i overensstemmelse med lovens § 2, stk. 1, nr. 1, og udbudsloven § 171, stk. 2.
I andre situationer skal klage over udbud, jf. lovens § 7, stk. 2, være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden:
1) 45 kalenderdage efter at ordregiver har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiver har indgået en kontrakt. Fristen regnes fra dagen efter den dag, hvor bekendtgørelsen er blevet offentliggjort.
2) 30 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiver har underrettet de berørte tilbudsgivere om, at en kontrakt baseret på en rammeaftale med genåbning af konkurrencen eller et dynamisk indkøbssystem er indgået, hvis underretningen har angivet en begrundelse for beslutningen.
3) 6 måneder efter at ordregiver har indgået en rammeaftale regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiver har underrettet de berørte ansøgere og tilbudsgivere, jf. lovens § 2, stk. 2, og udbudsloven § 171, stk. 4.
4) 20 kalenderdage regnet fra dagen efter at ordregiver har meddelt sin beslutning, jf. udbudslovens § 185, stk. 2.
Senest samtidig med at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren skriftligt underrette ordregiver om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud, og om hvorvidt klagen er indgivet i standstill-perioden, jf. lovens § 6, stk. 4. I tilfælde hvor klagen ikke er indgivet i standstill-perioden, skal klageren tillige angive, hvorvidt der begæres opsættende virkning af klagen, jf. lovens § 12, stk. 1. Klagenævnet for Udbuds e-mailadresse er angivet i pkt. VI.4.1).
Postadresse: Carl Jacobsens Vej 35
By: Valby
Postnummer: 2500
Land: Danmark
E-mail: kfst@kfst.dk
Telefon: +45 41715000
Internetadresse: https://www.kfst.dk/udbud/