23948sdkhjf

Fakta om udbudet

EU-nr
2023/S 068-203521
Offentliggjort
05.04.2023
Udbudstype
Offentligt udbud

Udbyder

Miljøstyrelsen

Vindere

Udbud af kontrakt vedr. overvågning af ikke-hjemmehørende arter 2023-2026

(16.06.2023)
DCE - Nationalt Center for Miljø og Energy / Aarhus Universitet
Frederiksborgvej 399
4000 Roskilde

Udbud af kontrakt vedr. overvågning af ikke-hjemmehørende arter 2023-2026


Miljøstyrelsen

Udbudsbekendtgørelse

Tjenesteydelser

Retsgrundlag:
Direktiv 2014/24/EU

Del I: Ordregivende myndighed

I.1) Navn og adresser
Officielt navn: Miljøstyrelsen
CVR-nummer: 25798376
Postadresse: Sollerupvej 24
By: Faaborg
NUTS-kode: DK Danmark
Postnummer: 5600
Land: Danmark
Kontaktperson: Betina Kiebe
E-mail: betkr@mst.dk
Telefon: +45 22704688
Internetadresse(r):
Overordnet internetadresse: https://permalink.mercell.com/201022593.aspx
Internetadresse for køberprofilen: http://www.mst.dk/
I.3) Kommunikation
Udbudsmaterialet er gratis, ubegrænset og fuldt tilgængeligt på: https://permalink.mercell.com/201022593.aspx
Yderligere oplysninger fås på den ovennævnte adresse
Bud eller ansøgninger om deltagelse skal sendes elektronisk via: https://permalink.mercell.com/201022593.aspx
I.4) Type ordregivende myndighed
Ministerium eller en anden myndighed på nationalt plan eller forbundsplan, herunder regionale eller lokale afdelinger
I.5) Hovedaktivitet
Miljø

Del II: Genstand

II.1) Udbuddets omfang
II.1.1) Betegnelse:

Udbud af kontrakt vedr. overvågning af ikke-hjemmehørende arter 2023-2026

II.1.2) Hoved-CPV-kode
90700000 Tjenester på miljøområdet
II.1.3) Kontrakttype
Tjenesteydelser
II.1.4) Kort beskrivelse:

Miljøstyrelsen udbyder opgave vedr. overvågning af ikke-hjemmehørende arter i perioden 2023-2026.

Projektet har til formål at tilvejebringe data om forekomsten af marine ikke-hjemmehørende arter, ved at overvåge i områder, der vurderes som hot-spots for introduktion af nye ikke-hjemmehørende arter. De resulterende data skal kunne bidrage til at vurdere antallet af nye ikke-hjemmehørende arter (D2C1) samt udbredelsen og tætheden af etablerede ikke-hjemmehørende arter (D2C2) i de danske havområder.

Udbuddet gennemføres som en omvendt licitation, hvor prisen er fastlagt og derfor ikke indgår i evalueringen. Der evalueres således udelukkende på kvalitative kriterier.

Ordregiver har ikke fastsat krav til egnethed. 

II.1.5) Anslået samlet værdi
Værdi eksklusive moms: 1 600 000.00 DKK
II.1.6) Oplysninger om delkontrakter
Kontrakten er opdelt i delkontrakter: nej
II.2) Beskrivelse
II.2.2) Supplerende CPV-kode(r)
90720000 Miljøbeskyttelse
90721000 Tjenesteydelser i forbindelse med miljøbeskyttelse
II.2.3) Udførelsessted
NUTS-kode: DK0 Danmark
Hovedudførelsessted:

Danmark

II.2.4) Beskrivelse af udbuddet:

Miljøstyrelsen (ordregiver) udbyder overvågning af ikke-hjemmehørende i udvalgte danske havne, der betragtes som hot-spots for introduktion af nye ikke-hjemmehørende arter. Tilbudsgiver skal tilrettelægge overvågningen inden for de krav og specifikationer, som fremgår af kravspecifikationen.

Overvågningen skal udføres i de samme seks havne, som Miljøstyrelsen udvalgte ifm. 2021-havneovervågningen. Havneudvælgelse var i den forbindelse baseret på en hensyntagen til deres dækningsgrad i forhold til HELCOM og OSPARs havområder, samt deres relative potentiale som spredningsveje for ikke-hjemmehørende arter. De seks havne, som skal moniteres er:

- Aarhus

- Esbjerg

- Fredericia

- Frederikshavn

- Hirtshals

- København.

I tillæg til de seks havne, skal overvågningen også gennemføres i én til flere lystbådehavne, som tilbudsgiver selv skal udvælge. Lystbådehavnene udvælges ud fra en faglig redegørelse af deres potentiale, som hot-spot for introduktion af nye ikke-hjemmehørende arter og forekomst af etablerede ikke-hjemmehørende arter, samt med hensyntagen til deres dækningsgrad i forhold til HELCOM og OSPARs havområder.

Overordnet skal der i overvågningen anvendes to forskellige metodiske tilgange. Den første tilgang er anvendelse af den eDNA-baserede metode, som allerede finder anvendelse ifm. NOVANA overvågningen af ikke-hjemmehørende arter, hvor eDNA i vandprøver artsbestemmes med artsspecifikke detektionssystemer via qPCR-analyse. Den anden tilgang er anvendelse af flere såkaldte "konventionelle metoder", med udgangspunkt i HELCOM-OSPARs Joint Harmonized Procedure (JHP) og det metodiske setup, som DCE anvendte ifm. 2021-havneovervågningen. De konventionelle metoder, der skal anvendes i nærværende projekt er således:

1) Bundfauna med mini-haps,

2) skrabeprøver og

3) udsætning af begroningsplader,

men til forskel fra 2021 havneovervågningen skal bundfauna og skrabeprøver kun indsamles i efteråret.

Tilbudsgiver vil endvidere have mulighed for at inddrage yderligere konventionelle metoder i overvågningen, hvis det vurderes til at styrke dækningsgraden af yderligere organismegrupper, som er underrepræsenteret. Eventuelle yderligere konventionelle metoder skal udvælges med udgangspunkt i de metoder, der anbefales i HELCOM-OSPARs Joint Harmonized Procedure (JHP) , og som er nærmere beskrevet i den dertilhørende Port Survey Protocol.

II.2.5) Tildelingskriterier
de nedenfor anførte kriterier
Kvalitetskriterium - Navn: Metode og opgaveløsning / Vægtning: 70
Kvalitetskriterium - Navn: Faglige kompetencer / Vægtning: 30
Pris - Vægtning: 0
II.2.6) Anslået værdi
Værdi eksklusive moms: 1 600 000.00 DKK
II.2.7) Varighed af kontrakten, rammeaftalen eller det dynamiske indkøbssystem
Varighed i måneder: 43
Denne kontrakt kan forlænges: nej
II.2.10) Oplysninger om alternative tilbud
Alternative tilbud vil blive taget i betragtning: nej
II.2.11) Oplysninger om optioner
Optioner: nej
II.2.13) Oplysninger om EU-midler
Udbuddet vedrører et EU-finansieret projekt og/eller program: nej
II.2.14) Yderligere oplysninger

Den udbudte kontrakt er ikke opdelt i delkontrakter, jf. udbudslovens § 49, stk. 2, da ordregiver har vurderet, at det ikke kan anses som økonomisk forsvarligt eller hensigtsmæssigt at skille projektets opgaver fra hinanden. Der ydes intet vederlag, honorar eller lignende for deltagelse i udbuddet. Heller ikke, hvis ordregiver måtte beslutte at aflyse udbuddet uden tildeling af kontrakt.

Del III: Juridiske, økonomiske, finansielle og tekniske oplysninger

III.2) Kontraktbetingelser
III.2.3) Oplysninger om de medarbejdere, der er ansvarlige for kontraktens udførelse
Krav om at anføre navne på og faglige kvalifikationer for de medarbejdere, der skal udføre kontrakten

Del IV: Procedure

IV.1) Beskrivelse
IV.1.1) Proceduretype
Offentligt udbud
IV.1.3) Oplysninger om rammeaftale eller dynamisk indkøbssystem
IV.1.8) Oplysninger om GPA-aftalen om offentlige udbud
Dette udbud er omfattet af GPA-aftalen: ja
IV.2) Administrative oplysninger
IV.2.2) Frist for modtagelse af bud eller ansøgninger om deltagelse
Dato: 02/05/2023
Tidspunkt: 09:00
IV.2.3) Forventet dato for afsendelse af opfordringer til at afgive bud eller at deltage til udvalgte ansøgere
IV.2.4) Sprog, der må benyttes ved afgivelse af tilbud eller ansøgninger om deltagelse:
Dansk
IV.2.6) Minimumsperiode, i hvilken den bydende er forpligtet af sit bud
Varighed i måneder: 3 (fra den anførte dato for modtagelse af bud)
IV.2.7) Betingelser for åbning af bud
Dato: 02/05/2023
Tidspunkt: 09:00
Sted:

Faaborg

Oplysninger om adgangsberettigede personer og fremgangsmåde ved åbning af bud:

Det vil ikke være muligt at overvære åbning af tilbud

Del VI: Supplerende oplysninger

VI.1) Oplysninger om gentagelse
Dette er et tilbagevendende offentligt indkøb: nej
VI.2) Oplysninger om elektroniske arbejdsgange
Der vil blive anvendt elektronisk betaling
VI.3) Yderligere oplysninger:

Tilbudsgiver er forpligtet til at overholde ordregivers arbejdsklausul i forbindelse med opfyldelse af kontrakten.

Ud over de obligatoriske udelukkelsesgrunde i udbudslovens §§ 135 og 136 finder følgende frivillige udelukkelsesgrunde anvendelse i forbindelse med dette udbud:

Udbudslovens §§ 137, stk. 1, nr. 2 om konkurs mv..

Der henvises til udbudslovens bestemmelser for den endelige og fuldstændige ordlyd af de nævnte bestemmelser. Ordregiver skal i medfør af udbudslovens § 134 a udelukke tilbudsgivere, som er etableret i et land, der er optaget på EU-listen over ikkesamarbejdsvillige skattejurisdiktioner og ikke har tiltrådt GPA-aftalen eller øvrige handelsaftaler, som er forpligtende for Danmark.

Ordregiver skal endvidere udelukke økonomiske aktører, som er omfattet af EUs sanktioner i henhold til EU forordning nr. 833/2014 med senere ændringer, artikel 5k.

Tilbudsgiver skal udfylde og aflevere ESPD som et foreløbigt bevis for udbudslovens § 148, stk. 1, nr. 1-3 nævnte forhold. Inden beslutning om tildeling af kontrakten skal dokumentation for de oplysninger, der er afgivet i ESPD, fremlægges, jf. udbudslovens §§ 151 og 152. En tilbudsgiver, der er omfattet af en udelukkelsesgrund er udelukket fra at deltage i udbuddet, medmindre tilbudsgiver har fremlagt tilstrækkelig dokumentation for, at denne er pålidelig i overensstemmelse med udbudslovens § 138. Ordregiver kan alene udelukke en tilbudsgiver, hvis ordregiver har meddelt tilbudsgiver, at den pågældende er omfattet af en udelukkelsesgrund, og hvis denne ikke inden for en passende frist har fremlagt tilstrækkelig dokumentation for dennes pålidelighed (self-cleaning). I forhold til hvad der tilstrækkelig dokumentation, henvises til udbudslovens § 138, stk. 3.

Som dokumentation for, at tilbudsgiver ikke er omfattet af en af udelukkelsesgrundene i § 135, stk. 1 og 3 samt § 137, stk. 1, nr. 2, skal følgende fremlægges, jf. udbudslovens § 153:

- Et uddrag fra et relevant register eller tilsvarende dokument, der viser at tilbudsgiver ikke er omfattet af § 135, stk. 1, og et certifikat, der beviser, at tilbudsgiveren ikke er omfattet af § 135, stk. 3 og § 137, stk. 1, nr. 2.

- Udsteder det pågældende land ikke disse former for dokumentation eller dækker disse ikke alle tilfældene i § 135, stk. 1 eller 3 og § 137, stk. 1, nr. 2, kan de erstattes af en erklæring under ed eller en erklæring på tro og love, der er afgivet for en kompetent retslig myndighed mv., hvis edsaflæggelse ikke anvendes i det pågældende land.

For danske tilbudsgivere kan beviset bestå i en serviceattest. Hvis tilbudsgiver, en eller flere af deltagerne i sammenslutningen eller andre enheder er fra et andet EU/EØS-land, skal denne som udgangspunkt fremlægge de former for dokumentation, som fremgår af e-Certis.

For de øvrige udelukkelsesgrunde i udbudsloven udgør tilbudsgiverens egen-erklæring i ESPD endelig dokumentation. Ordregiver er dog berettiget til at kræve yderligere dokumentation og foretage effektiv kontrol af den fremlagte dokumentation, såfremt ordregiveren skønner, at det er nødvendigt for, at udbudsproceduren gennemføres korrekt.

VI.4) Klageprocedurer
VI.4.1) Organ med ansvar for klageprocedurerne
Officielt navn: Klagenævnet for Udbud - Nævnenes Hus
Postadresse: Toldboden 2
By: Viborg
Postnummer: 8800
Land: Danmark
E-mail: klfu@naevneneshus.dk
Telefon: +45 72405600
Fax: +45 33307799
Internetadresse: http://www.naevneneshus.dk
VI.4.3) Klageprocedure
Præcise oplysninger om klagefrist(er):

Præcise oplysninger om klagefrist(er): I henhold til LBK nr. 593 af 02.06.2016 om lov om Klagenævnet for Udbud gælder følgende klagefrister i relation til gennemførelse af udbud:

Klage over ikke at være prækvalificeret skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 20 kalenderdage

regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har afsendt en underretning til de berørte ansøgere om, hvem

der er blevet prækvalificeret, hvis underretningen har angivet en kort redegørelse for de relevante grunde for

beslutningen, jf. lovens § 7, stk. 1.

Klage over tildeling af kontrakten skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 45 dage efter, at

ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har

indgået en kontrakt.

Klage i forbindelse med indgåelse af en rammeaftale skal indgives inden 6 måneder regnet fra dagen efter den

dag, hvor ordregiver har underrettet de berørte ansøgere og tilbudsgivere.

Senest samtidig med at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren skriftligt underrette

ordregiveren om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud, og om, hvorvidt klagen er indgivet i standstillperioden,

jf. lovens § 6, stk. 4. I tilfælde, hvor klagen ikke er indgivet i standstill-perioden, skal klageren tillige

angive, hvorvidt der begæres opsættende virkning af klagen, jf. lovens § 12, stk. 1.

Samtidig med indgivelse af klage skal der indbetales et klagegebyr på kr. 20.000 til Klagenævnet for Udbud.

VI.4.4) Tjeneste, hvor der kan fås oplysninger om klageproceduren
Officielt navn: Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Postadresse: Carl Jacobsens Vej 35
By: Valby
Postnummer: 2500
Land: Danmark
E-mail: kfst@kfst.dk
Telefon: +45 41715000
Fax: +45 41715100
Internetadresse: http://www.kfst.dk
VI.5) Dato for afsendelse af denne bekendtgørelse:
31/03/2023

Send til en kollega

0.125