Fakta om udbudet
Bestilling af materiale
https://www.ethics.dk/ethics/eo#/3c0a62b1-128b-4e15-9c54-c20435ccc1be/publicMaterial
Udbyder
Danish Ministry of Defence Acquisition and Logistics Organisation
Rengøring og desinficering af Forsvarets materiele
Danish Ministry of Defence Acquisition and Logistics Organisation
Udbudsbekendtgørelse
Tjenesteydelser
Del I: Ordregivende myndighed
CVR-nummer: 16-28-71-80
Postadresse: Lautrupbjerg 1-5
By: Ballerup
NUTS-kode: DK Danmark
Postnummer: 2750
Land: Danmark
Kontaktperson: Mikael Jueslgård Horte
E-mail: fmi-sd-alj11@mil.dk
Telefon: +45 21461903
Internetadresse(r):
Overordnet internetadresse: www.fmi.dk
Del II: Genstand
Rengøring og desinficering af Forsvarets materiele
Opgaven omfatter rengøring og desinficering af Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelsen (herefter FMI) egne kapaciteter med henblik på, at minimere den biologiske risiko for smitte ved transport af materiel og køretøjer på tværs af landegrænser. Herudover vil der skulle udføres mindre ad hoc opgaver, som f.eks. fjernelse af skimmelsvamp i containere mv. samt i mindre omfang rengøring og desinficering af andre nationers materiel og køretøjer, ved ankomst og afgang fra Danmark.
Danmark, men med mulighed for at opgaven også skal udføres i NATO (ekskl. USA og Canada) og EU.
Opgaven omfatter rengøring og desinficering af FMIs egne kapaciteter (f.eks. køretøjer, container mv.) med henblik på, at minimere den biologiske risiko for smitte ved transport af materiel og køretøjer på tværs af landegrænser. Herudover vil der skulle udføres mindre ad hoc opgaver, som f.eks. fjernelse af skimmelsvamp i containere mv samt i mindre omfang rengøring og desinficering af andre nationers materiel og køretøjer, ved ankomst og afgang fra Danmark (Host Nation Support).
Rengøring og desinficering skal ske i overensstemmelse med ”FKOBST FSK. 958-1 Minimering af biologiske risici under transport af militært materiel og personel” svarende til NATO STANAG AMedP-4.11 “MEASURES TO REDUCE RISK OF TRANSFER OF BIOLOGICAL HAZARDS DURING TROOP AND MATERIEL MOVEMENT”. Herudover skal øvrig relevant lovgivning, f.eks. miljølovgivning overholdes.
Med rengøring menes der ”Procedurer der mekanisk fjerner synligt skidt, jord, organisk materiale, skadedyr og invasive arter fra materiel, udrustning og køretøjer” og med desinficering menes der ”Kemisk ødelæggelse af sygdomsfremkaldende mikroorganismer”. I nærværende rammeaftale afgrænses ”Kemisk ødelæggelse” til desinfektion som effektivt inaktiverer virus, bakterier og svampesporer på rengjorte overflader. Desinfektion kan f.eks. ske ved aftørring med eller påføring af et desinficerende middel.
Rengøring og desinficering skal kunne udføres året rundt og skal ske lokalt og i forbindelse med at materiel og køretøjer fragtes over landegrænser, således at køretøjer og materiel er rengjorte ved ankomst til destinationen eller at rengøring sker umiddelbart efter ankomst til destinationen. Leverandøren skal være i stand til at rengøre og desinficere i Danmark, NATO (ekskl. USA og Canada) og EU.
For hver opgave vil der være en konkret opgavebeskrivelse, som beskriver de omfattede kapaciteter samt hvad leverandøren er forpligtet til at rengøre og evt. desinficere. Herunder om kapaciteterne skal rengøres både indvendigt og udvendigt mv. og om der alene er behov for rengøring eller om der også skal ske desinficering.
Aftalen er indgået af FMI. Alle enheder under Forsvarsministeriet, herunder alle divisioner af Forsvaret i Danmark, som er under Forsvarschefens kommando, er imidlertid berettigede til at benytte Aftalen til indkøb af Leverancen på Aftalens vilkår og betingelser.
Del III: Juridiske, økonomiske, finansielle og tekniske oplysninger
Tilbudsgiver skal indgive det fælles europæiske udbudsdokument (elektronisk version, herefter ESPD) med angivelse af følgende oplysninger i ESPD'et:
-
Soliditetsgraden (beregnet ved at dividere tilbudsgivers egenkapital med tilbudsgivers samlede aktiver (egenkapital/samlede aktiver x 100) ved udgangen af de seneste 3 regnskabsår, for så vidt som disse oplysninger foreligger, jf. Del IV, pkt. B.
Tilbudsgiver skal på FMI's anmodning afgive følgende dokumentation:
Årsrapporter eller uddrag deraf eller anden dokumentation, der viser tilbudsgivers soliditetsgrad (beregnet ved at dividere tilbudsgivers egenkapital med tilbudsgivers samlede aktiver (egenkapital/samlede aktiver x 100) ved udgangen af de seneste 3 regnskabsår, for så vidt som disse oplysninger foreligger. Når sammenslutninger af enheder (f.eks. konsortier), herunder midlertidige joint ventures, deltager samlet i udbuddet, skal dokumentation afgives for hver enkelt af de deltagende enheder. Hvis tilbudsgiver baserer sig på andre enheders økonomiske og finansielle formåen (f.eks. et moder- eller søsterselskab eller en underleverandør), skal dokumentation ligeledes afgives for de enkelte enheder.
-
Bemærk, at FMI på et hvilket som helst tidspunkt i udbudsprocessen kan anmode om, at tilbudsgiveren afgiver den ovenfor anførte dokumentation, hvis dette anses for nødvendigt for at sikre en korrekt afvikling af udbuddet. FMI vil i så fald fastsætte en passende tidsfrist for afgivelse af dokumentation.
Det bemærkes, at tilbudsgiver kan basere sig på andre enheders økonomiske og finansielle formåen (f.eks. et moder- eller søsterselskab eller en underleverandør), uanset den juridiske karakter af relationen mellem tilbudsgiveren og de(n) enhed/enheder, som tilbudsgiveren baserer sig på. I så fald skal tilbudsgiver sikre sig, at et ESPD fra de(n) enhed(er), som tilbudsgiver baserer sig på, fremsendes sammen med tilbudsgivers eget ESPD. Denne/disse enhed(er)s ESPD skal indeholde tilsvarende oplysninger, som anført ovenfor.
Tilbudsgiver skal have en positiv soliditetsgrad i hvert af de seneste 3 (tre) regnskabsår. Soliditetsgraden beregnes ved at dividere ansøgers egenkapital med ansøgers samlede aktiver (egenkapital/samlede aktiver x 100).
Hvis tilbudsgiver består af en sammenslutning af enheder (f.eks. et konsortium), herunder midlertidige joint ventures, beregnes soliditetsgraden ved at dividere summen af alle deltageres egenkapitaler med summen af alle deltageres samlede aktiver (summen af egenkapital/summen af samlede aktiver x 100) i hvert af de seneste 3 disponible regnskabsår.
Hvis tilbudsgiver baserer sig på en eller flere enheders økonomiske og finansielle formåen, beregnes soliditetsgraden ved at dividere summen af tilbudsgivers og enhedens/enhedernes egenkapital med summen af tilbudsgiver og enhedens/enhedernes samlede aktiver (summen af egenkapital/summen af samlede aktiver x 100) i hvert af de seneste 3 disponible regnskabsår.
Tilbudsgiver skal indgive det fælles europæiske udbudsdokument (elektronisk version, herefter ESPD) med angivelse af følgende oplysninger i ESPD’et:
Tilbudsgiver kan basere sig på andre enheders tekniske og faglige formåen (f.eks. et moder- eller søsterselskab eller en underleverandør) uanset den juridiske karakter af relationen mellem tilbudsgiveren og de(n) enhed/enheder, som tilbudsgiveren baserer sig på. I så fald skal tilbudsgiver sikre sig, at et ESPD fra de(n) enhed(er), som tilbudsgiver baserer sig på, fremsendes sammen med tilbudsgivers eget ESPD. Denne/disse enhed(er)s ESPD skal indeholde tilsvarende oplysninger som anført ovenfor.
Der anvendes ingen egnethedskriterier i forhold til teknisk og faglig kapacitet.
Der henvises til udbudsmaterialet vedrørende betalingsbetingelser. Fakturering skal ske i overensstemmelse med gældende dansk lovgivning om offentlige betalinger. Dette er p.t. lovbkg. nr. 798 fra juni 2007, som stiller krav om elektronisk fakturering. De nærmere betingelser vil fremgå af kontrakten.
Der kræves ingen særlig retlig form. Såfremt kontrakten tildeles en sammenslutning af leverandører (f.eks. et konsortium), skal deltagerne påtage sig solidarisk hæftelse og udpege en leverandør som repræsentant for sammenslutningen.
-
Aftalen indeholder forpligtelser vedrørende arbejdsklausul, CSR forpligtelser og internationale sanktioner samt bestemmelser om risikovurdering og opfølgning herpå; der henvises til Appendiks D - CSR og appendiks D.1 - CSR opfølgningstiltag, for yderligere oplysninger. Ved udbud af Aftalen er risikoprofilen fastsat til følgende opfølgningstiltag (risiko niveau): C.
Se pkt. VI.3.
Del IV: Procedure
Del VI: Supplerende oplysninger
Det forventes af aftalen genudbydes efter endt løbetid.
Vedrørende pkt. III.2.2): Ved ansøgning om afgivelse af tilbud skal tilbudsgiver indgive en egenerklæring om efterlevelse af arbejdsklausul, CSR-forpligtelser og internationale sanktioner. Såfremt egenerklæringen ikke indgives eller er mangelfuld, vil tilbudsgiver ikke kunne komme i betragtning til Aftalen, og vil kunne blive udelukket fra udbudsprocessen. FMI forbeholder sig i den forbindelse retten til på ethvert tidspunkt i udbudsprocessen at lade tilbudsgiver berigtige en manglende eller mangelfuldt udfyldt egenerklæring.
FMI har udarbejdet en skabelon (tilgængelig i ETHICS-webportalen), der skal anvendes som erklæring.
Når sammenslutninger af enheder (f.eks. konsortier), herunder midlertidige joint ventures, deltager samlet i udbuddet, skal erklæringen gives for hver enkelt af de deltagende enheder.
-
Vedrørende pkt. II.1.5): Rammeaftalens anslåede værdi er 1 mio. DKK., mens rammeaftalens maksimale værdi er 10 mio. DKK. Forskellen i de angivne beløb er begrundet i usikkerheden om rammeaftalens endelige værdi, jf. nedenfor. Den anslåede værdi er således udtryk for FMI’s mest kvalificerede skøn over rammeaftalens værdi på nuværende tidspunkt, mens den maksimale værdi udtrykker det maksimale træk på rammeaftalen i dens løbetid.
Usikkerheden om rammeaftalens endelige værdi skyldes navnlig usikkerhed om Forsvarets operative behov i rammeaftalens løbetid, herunder særligt hvad angår specifikke indsættelser i missionsområder, som ikke kan forudsiges præcist for hele rammeaftalens løbetid. Skiftende operative behov i forhold til den nuværende situation kan således medføre et væsentlig større forbrug på aftalen, end hvad der konkret forventes i øjeblikket.
-
Tilbudsgiver skal sammen med tilbuddet indgive et ESPD som et foreløbigt bevis for de i ud-budslovens § 148, stk. 1, nr. 1-3, nævnte forhold. Tilbudsgiver, og eventuelt deltagerne i en sammenslutning af enheder og/eller støttende enheder, skal anvende den elektroniske version af ESPD, som er tilgængelig på ETHICS-webportalen. ESPD’et skal udfyldes og indgives via ETHICS-webportalen i overensstemmelse med de instrukser, der følger af ETHICS. ESPD’et skal være underskrevet af den støttende enhed. Det er ikke nødvendigt for tilbudsgiver at underskrive sit ESPD-dokument. Såfremt tilbudsgiver er en sammenslutning (konsortier), skal hver deltagers ESPD-dokument være underskrevet af den pågældende deltager. Det er ikke nødvendigt for den deltager, der indgiver tilbuddet, at underskrive sit ESPD-dokument.
Før tildeling af aftalen kræver FMI, at den tilbudsgiver, til hvem FMI har til hensigt at tildele kontrakten, har afgivet dokumentation for de oplysninger, der er afgivet i ESPD, jf. udbudslovens §§ 151-155.
-
Rammeaftalen er ikke opdelt i delaftaler grundet at en opdeling af aftalen ikke vil sikre tilstrækkelig konkurrence på det aktuelle marked.
FMI yder ikke honorar til deltagerne i udbuddet.
Postadresse: Toldboden 2
By: Viborg
Postnummer: 8800
Land: Danmark
E-mail: klfu@naevneneshus.dk
Telefon: +45 72405600
Internetadresse: https://naevneneshus.dk/start-din-klage/klagenaevnet-for-udbud/
I henhold til lovbekendtgørelse nr. 593 af 2. juni 2016 om Klagenævnet for Udbud, tilgængelig på www.retsinformation.dk, skal klage indgives for Klagenævnet for Udbud inden følgende klagefrister:
Klager over udbud og beslutninger, der er omfattet af Kapitel II og III i udbudsloven, som ikke angår spørgsmål om en ansøgers manglende prækvalifikation, skal i henhold til § 7, stk. 2 i Lov om Klagenævnet for Udbud indgives til Klagenævnet for Udbud inden:
1) 45 kalenderdage efter at ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en kontrakt. Fristen regnes fra dagen efter den dag, hvor bekendtgørelsen er blevet offentliggjort.
2) 30 kalenderdage regnet fra dagen efter ordregivers afsendelse af en underretning til de berørte tilbudsgivere om, at en kontrakt baseret på en rammeaftale med genåbning af konkurrencen eller et dynamisk indkøbssystem er indgået, hvis underretningen har angivet en begrundelse for beslutningen
3) 6 måneder regnet fra dagen efter ordregivers afsendelse af en underretning til de berørte ansøgere og tilbudsgivere om, at ordregiver har indgået en rammeaftale, jf. § 2, stk. 2, eller udbudslovens § 171, stk. 4.
4) 20 kalenderdage regnet fra dagen efter at ordregiveren har meddelt sin beslutning om at videreføre kontrakten, jf. udbudslovens § 185, stk. 2.
Senest samtidig med at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren skriftligt underrette ordregiveren om, at klage er indgivet til Klagenævnet for Udbud, og om hvorvidt klagen er indgivet i standstill-perioden, jf. § 6, stk. 4. Hvis klagen ikke er indgivet i standstill-perioden, skal klager endvidere anføre, om der er begæret opsættende virkning af klagen, jf. § 12, stk. 1.
Kontaktoplysninger til Klagenævnet for Udbud er angivet i pkt. VI.4.1).
Klagenævnet for Udbuds egen vejledning om klager er tilgængelig på hjemmesiden angivet i pkt. VI.4.1).
Postadresse: Carl Jacobsens Vej 35
By: Valby
Postnummer: 2500
Land: Danmark
E-mail: kfst@kfst.dk
Telefon: +45 41715000
Internetadresse: www.kfst.dk