Fakta om udbudet
Bestilling af materiale
https://www.ethics.dk/ethics/eo#/6053a602-50d3-4c4e-88eb-6e88838d7405/publicMaterial
Udbyder
Ikast-Brande Kommune
Vandløbsvedligeholdelse i Ikast-Brande kommune
Ikast-Brande Kommune
Udbudsbekendtgørelse
Tjenesteydelser
Del I: Ordregivende myndighed
CVR-nummer: 29189617
Postadresse: Rådhusstrædet 6
By: Ikast
NUTS-kode: DK04 Midtjylland
Postnummer: 7430
Land: Danmark
Kontaktperson: Louise Seerup Pedersen
E-mail: lspe@niras.dk
Telefon: +45 23965056
Internetadresse(r):
Overordnet internetadresse: http://www.ikast-brande.dk/
Del II: Genstand
Vandløbsvedligeholdelse i Ikast-Brande kommune
Ikast-Brande Kommune udbyder opgaven med at vedligholde offentlige vandløb i Ikast-Brande Kommune.
Udbuddet er opdelt i følgende delaftaler:
• Entreprise 1: Grødeskæring med hånd/manuel i ca.245 km vandløb,
• Entreprise 2: Grødeskæring med mejekurv i ca. 104 km vandløb,
• Entreprise 3: Grødeskæring med grødeskærebåd og amfibiebåd, samt bortskaffelse af grøde i ca. 39 km vandløb,
• Entreprise 4: Oprensning af 35 stk. sandfang og bortkørsel, samt udspredning af sandet i Ikast Brande Kommune
• Entreprise 5: GPS-oprensning af ca. 50 timer i vandløb
Delaftale 1
Ikast-Brande Kommune
Opgaven omfatter grødeskæring med hånd/manuel i ca.245 km vandløb,
Tilbudsgiver skal udfylde det elektroniske ESPD på Ethics. Se nærmere om dette i punkt III.1.1 og VI.3.
Såfremt tilbudsgive baserer sig på andre enheders økonomiske formåen, skal der ligeledes afleveres en
støtteerklæring.
Paradigme for støtteerklæring findes i udbudsmaterialet. Støtteerklæringen vil blive vedlagt kontrakten som et
bilag.
Delaftale 2
Vandløb i Ikast-Brande Kommune
Opgaven omhandler grødeskæring med mejekurv i ca. 104 km vandløb,
Tilbudsgiver skal udfylde det elektroniske ESPD på Ethics. Se nærmere om dette i punkt III.1.1 og VI.3.
Såfremt tilbudsgiver baserer sig på andre enheders økonomiske formåen, skal der ligeledes afleveres en
støtteerklæring.
Paradigme for støtteerklæring findes i udbudsmaterialet. Støtteerklæringen vil blive vedlagt kontrakten som et
bilag.
Delaftale 3
Vandløb i Ikast-Brande Kommune
Opgaven omhandler grødeskæring med grødeskærebåd og amfibiebåd, samt bortskaffelse af grøde i ca. 39 km vandløb,
Tilbudsgiver skal udfylde det elektroniske ESPD på Ethics. Se nærmere om dette i punkt III.1.1 og VI.3.
Såfremt tilbudsgiver baserer sig på andre enheders økonomiske formåen, skal der ligeledes afleveres en
støtteerklæring.
Paradigme for støtteerklæring findes i udbudsmaterialet. Støtteerklæringen vil blive vedlagt kontrakten som et
bilag.
Delaftale 4
Vandløb i Ikast-Brande Kommune
Opgaven omhandler oprensning af 35 stk. sandfang og bortkørsel, samt udspredning af sandet i Ikast Brande Kommune
Tilbudsgiver skal udfylde det elektroniske ESPD på Ethics. Se nærmere om dette i punkt III.1.1 og VI.3.
Såfremt tilbudsgiver baserer sig på andre enheders økonomiske formåen, skal der ligeledes afleveres en
støtteerklæring.
Paradigme for støtteerklæring findes i udbudsmaterialet. Støtteerklæringen vil blive vedlagt kontrakten som et
bilag.
Delaftale 5
Vandløb i Ikast-Brande Kommune
Opgaven omhandler GPS-oprensning af ca. 50 timer i vandløb
Tilbudsgiver skal udfylde det elektroniske ESPD på Ethics. Se nærmere om dette i punkt III.1.1 og VI.3.
Såfremt tilbudsgiver baserer sig på andre enheders økonomiske formåen, skal der ligeledes afleveres en
støtteerklæring.
Paradigme for støtteerklæring findes i udbudsmaterialet. Støtteerklæringen vil blive vedlagt kontrakten som et
bilag.
Del III: Juridiske, økonomiske, finansielle og tekniske oplysninger
Tilbudsgiveren vil blive udelukket fra deltagelse i denne udbudsprocedure, såfremt tilbudsgier er omfattet af en eller
flere af de i udbudslovens §134a, §135 stk. 1-3 og §136 obligatoriske udelukkelsesgrunde og de i udbudslovens
§ 137 stk. 1, nr. 2 frivillige udelukkelsesgrunde.
Tilbudsgiver skal aflevere ESPD'et som en del af tilbuddet. ESPD'et indeholder tilbudsgivers erklæring i
henhold til de af Ikast-Brande Kommune opstillede betingelser for deltagelse i udbuddet,
Afgives tilbud af et konsortium, skal hver deltager udfylde et ESPD.
Det vil i forbindelse med egnethedsvurderingen dog være konsortiets samlede egnethed, der vurderes.
Hvis de krævede oplysninger ikke afgives af alle konsortiedeltagere, er ansøgningen ikke nødvendigvis
ukonditionsmæssig, men det kan have betydning for egnethedsvurderingen.
Tilbud afgivet af et konsortium skal vedlægges en udfyldt og underskrevet konsortieerklæring
(Konsortieerklæring), hvori konsortiedeltagerne erklærer, at de hæfter solidarisk og direkte i forhold til
ordregiver.
Det skal fremgå af erklæringen, hvilken konsortiedeltager, der med bindende virkning kan føre afklarende
drøftelser og indgå aftaler med ordregiver.
Såfremt en tilbudsgiver baserer sig på andre enheders økonomiske og finansielle formåen og/eller teknisk og faglig
formåen i henhold til punkt III.1.2) og punkt III.1.3) (f.eks. en underentreprenør), skal hver enkelt af disse også
vedlægge et individuelt ESPD.
Såfremt tilbudsgiver baserer sig på andre enheders økonomiske eller finansielle formåen og/eller tekniske og
faglige formåen skal ansøgeren derudover godtgøre, at ansøgeren råder over de pågældende ressourcer under
et eventuelt kontraktforløb, jf. udbudslovens § 144 stk. 2. Derfor skal tilbudsgiver sammen med ESPD'et aflevere
en støtteerklæring (se punkt II.2.14). Det vil ikke være muligt at udskifte de pågældende enheder uden den
ordregivende myndigheds forudgående skriftlige tilladelse. Se desuden punkt VI.3) vedrørende indhentelse af
dokumentation.
Den tilbudsgiver, som Ikast-Brande Kommune efter evaluering af de indkomne tilbud har til hensigt at tildele
kontrakten til, skal fremlægge dokumentation i henhold til udbudslovens § 152 for de oplysninger, der er afgivet i
ESPD'et i henhold til udbudslovens § 148, jf. dog udbudslovens § 151, stk. 3 og 5.
Som dokumentation for opfyldelse af de valgte udelukkelsesgrunde i ESPD'et, vil følgende blive krævet af den
vidende tilbudsgiver inden kontraktindgåelse:
- Serviceattest eller tilsvarende dokumentation. Ansøger opfordres til at indhente disse i god tid.
Som dokumentation for opfyldelse af udelukkelsesgrunden i §134a skal den vindende tilbudsgiver inden
kontraktuindgåelse fremsende udfyldt Tro-og Loveerklæring om ikke-samarbejdsvillige skattejurisdiktioner og
tiltrædelse af handelsaftaler.
Som dokumentation for at tilbudsgiveren ikke er omfattet af forordning (EU) nr. 833/2014, artikel 5k, som
indsat ved forordning (EU) nr. 2022/576, artikel 1, nr. 23 (om ændring af forordning nr. 833/2014 om restriktive
foranstaltninger på baggrund af Ruslands handlinger, der destabiliserer situationen i Ukraine) Skal den
vidende tilbudsgiver fremsende udfyldt tro-og love-erklæring inden konstraktindgåelse.
Tilbudsgiver bedes angive egenkapitalen for det seneste afsluttede regnskabsår:
Tilbudsgivers egenkapital skal være positiv i det seneste afsluttede regnskabsår.
Delaftale 1: Tilbudsgiver bedes angive referencer inden for de seneste tre år, der viser erfaring med hånd/manuel vandløbsvedligeholdelse
Delaftale 2: Tilbudsgiver bedes angive referencer, der viser erfaring med mejekurvs vandløbsvedligeholdelse inden for de seneste tre år.
Delaftale 3: Tilbudsgiver bedes angive referencer der viser erfaring med båd vandløbsvedligeholdelse indenfor de seneste tre år.
Delaftale 4: Tilbudsgiver bedes angive referencer, der viser erfaring med oprensning af sandfang inden for de seneste tre år.
Delaftale 5: Tilbudsgiver bedes angive referencer, der viser erfaring med for GPS-oprensning inden for de seneste tre år.
Referencerne må kun beskrive arbejder, hvor ydelsen er udført inden for de seneste tre år regnet fra tilbudsfristens udløb. Igangværende opgaver kan benyttes som reference, hvis tilbudsgiver udelukkende medtager beskrivelse af de leveringer, som er foretaget; herunder også kun medregner kilometer/stk. af allerede udførte ydelser.
For hver reference ønskes oplysninger om opdragsgiver, samlet kontraktsum, kontrakt-tidspunkt samt en kort og konkret beskrivelse af opgavens karakter samt tilbudsgiverrolle og funktion i forbindelse med det udførte arbejde.
Det skal ligeledes fremgå af referencen hvor mange km/stk vandløbsvedligeholdelse denne omhandler.
Delaftale 1: Tilbudsgiver skal have erfaring med minimum 600 km. hånd/manuel vandløbsvedligeholdelse
Delaftale 2: Tilbudsgiver skal have erfaring med minimum 300 km mejekurvs vandløbsvedligeholdelse
Delaftale 3: Tilbudsgiver skal have erfaring med mindst 100 km båd vedligeholdelse af vandløb.
Delaftale 4: Tilbudsgiver skal have erfaring med oprensning af minimum 90 stk. sandfang.
Delaftale 5: Tilbudsgiver skal have erfaring med mindst 5 km GPS-oprensning af vandløb.
Kontrakten indeholder en arbejdsklausul.
Kontrakten stiller krav om overholdelse af persondatalovgivningen.
Kontrakten indeholder bilag om solidarisk hæftelse for økonomiske støttevirksomheder.
Se nærmere vilkår i udkast til kontrakt i udbudsmaterialet.
Del IV: Procedure
Ikast-Brande
Repræsentanter fra Ikast-Brande Kommune samt repræsentanter NIRAS
Del VI: Supplerende oplysninger
Udbuddet gennemføres på Ethics.
Ansøgeren skal udfylde ESPD'et på Ethics.
Den vidende tilbudsgiver skal forinden underskrivelse af kontrakt underskrive Tro- og loveerklæring om Rådets forordning (EU) 2022/675 af 8. april 2022 (Sanktion mod Rusland)
samt Tro- og loveerklæring om ikke-samarbejdsvillige skattejurisdiktioner og tiltrædelse af handelsaftaler, jf. udbuds-lovens § 134 a (skabeloner er vedlagt udbudsmaterialet)
Udover den dokumentation, der er omtalt i punkt III.1.1), III.1.2 og III.1.3) skal den tilbudsgiver, som Ikast.-Brande Kommune
efter evaluering af tilbuddene har til hensigt at tildele kontrakten til fremlægge følgende øvrig dokumentation:
- Dokumentation for konsortiedannelse - såfremt det er relevant
Som bevis for, at tilbudsgiver eller visse personer, der er tilknyttet tilbudsgiver, jf. udbudslovens § 135, stk. 2,
ikke er omfattet af udelukkelsesgrundene i udbudslovens § 135, stk. 1 eller 3 samt § 137, stk. 1, nr. 2:
1) Et uddrag fra det relevante register eller tilsvarende dokument udstedt af en kompetent retslig eller
administrativ myndighed, der viser, at tilbudsgiver ikke er omfattet af en eller flere af de obligatoriske
udelukkelsesgrunde i udbudslovens § 135, stk. 1.
2) Et certifikat udstedt af den kompetente myndighed i det pågældende land som bevis for, at tilbudsgiver ikke
er omfattet af udelukkelsesgrunden i udbudslovens § 135, stk. 3.
For så vidt angår danske tilbudsgivere, kan beviset bestå i en serviceattest. Serviceattester udstedes af
Erhvervsstyrelsen.
Udsteder det land, hvori tilbudsgiver er hjemmehørende, ikke de nævnte certifikater eller dokumenter, eller
dækker disse ikke alle de i udbudslovens § 135, stk. 1 og 3 nævnte tilfælde, kan de erstattes af en erklæring
under ed. Anvendes edsaflæggelse ikke i det pågældende land, kan der i stedet anvendes en erklæring på tro
og love i overensstemmelse med udbudslovens § 153, stk. 2.
Som dokumentation for overholdelse af de økonomiske og finansielle mindstekrav skal tilbudsgiver fremlægge
revisorattesteret dokumentation (enten årsrapport eller erklæring), som dokumenterer den krævede omsætning
og egenkapital.
En tilbudsgiver kan godtgøre sin økonomiske og finansielle formåen ved ethvert andet dokument, som udbyder
vurderer passende, hvis tilbudsgiveren af en gyldig grund ikke er i stand til at fremlægge de dokumenter, som
udbyder forlanger.
Ikast-Brande Kommune udelukker en tilbudsgiver, såfremt denne ikke er i stand til at fremsende dokumentation.
Der ydes ikke godtgørelse for afgivelse af tilbud.
Postadresse: Toldboden 2
By: Viborg
Postnummer: 8800
Land: Danmark
E-mail: klfu@naevneneshus.dk
Telefon: +45 72405600
Internetadresse: https://naevneneshus.dk/start-din-klage/klagenaevnet-for-udbud/
I henhold til lov om Klagenævnet for Udbud m.v. (loven kan hentes på www.retsinformation.dk), gælder følgende
frister for indgivelse af klage:
Klage over ikke at være blevet udvalgt skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 20 kalenderdage, jf.
lovens § 7, stk. 1, fra dagen efter afsendelse af en underretning
til de berørte ansøgere om, hvem der er blevet udvalgt, når underretningen er ledsaget af en begrundelse for
beslutningen i overensstemmelse med lovens § 2, stk. 1, nr.
1, og udbudslovens § 171, stk. 2.
I andre situationer skal klage over udbud, jf. lovens § 7, stk. 2, være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden:
1) 45 kalenderdage efter at ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i EUTidende om, at ordregiveren
har indgået en kontrakt. Fristen regnes fra dagen efter den dag, hvor bekendtgørelsen er blevet offentliggjort.
2) 30 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte tilbudsgivere
om, at en kontrakt baseret på en rammeaftale med genåbning af konkurrencen eller et dynamisk
indkøbssystemer indgået, hvis underretningen har angivet en begrundelse for beslutningen.
3) 6 måneder efter at ordregiveren har indgået en rammeaftale regnet fra dagen efter den dag, hvor
ordregiveren har underrettet de berørte ansøgere og tilbudsgivere, jf. lovens § 2, stk. 2, og udbudslovens §
171,stk. 4.
4) 20 kalenderdage regnet fra dagen efter at ordregiveren har meddelt sin beslutning, jf. udbudslovens §
185,stk. 2.
Senest samtidig med at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren skriftligt underrette
ordregiveren om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud, og om hvorvidt klagen er indgivet i standstill perioden, jf. lovens § 6, stk. 4. I tilfælde hvor klagen ikke er indgivet i standstill-perioden, skal klageren tillige
angive, hvorvidt der begæres opsættende virkning af klagen, jf. lovens § 12, stk. 1.
Klagenævnet for Udbuds e-mailadresse er angivet i punkt VI.4.1).
Postadresse: Carl Jacobsens Vej 35
By: Valby
Postnummer: 2500
Land: Danmark
E-mail: kfst@kfst.dk
Telefon: +45 41715000
Internetadresse: www.kfst.dk