Fakta om udbudet
Bestilling af materiale
Indlevering af tilbud
Addresse
Biofos A/S
Refshalevej 250
1432 København
Udbyder
Biofos A/S
Vindere
Aftale om levering, idriftsættelse og årlig service af slamspejlsmålere
(03.02.2017)
HACH LANGE ApS
Åkandevej 21
2700 Brønshøj
Aftale om levering, idriftsættelse og årlig service af slamspejlsmålere
Biofos A/S
Udbudsbekendtgørelse
Varer
Direktiv 2014/24/EU
Del I: Ordregivende myndighed
25601920
Refshalevej 250
København
1432
Danmark
Kontaktperson: Jeppe Lund
E-mail: jl@biofos.dk
NUTS-kode: DK011
Internetadresse(r):
Overordnet internetadresse: http://www.biofos.dk
Del II: Genstand
Aftale om levering, idriftsættelse og årlig service af slamspejlsmålere.
Udbuddet omfatter løbende levering og idriftsættelse af i alt 64 slamspejlsmålere og en række controllere til Renseanlæg Lynetten og Renseanlæg Damhusåen samt aftale på årlig service. Serviceaftalen udbydes for en 5-årig periode. Montering af slamspejlsmålerne indgår ikke som en del af aftalen, men monteres af anden part. Efter montering skal tilbudsgiver idriftsætte slamspejlsmålerne. Levering og idriftsættelse af de sidste slamspejlsmålere og controllere forventes at være senest den 1.5.2017. Herefter træder serviceaftalen i kraft.
Der skal leveres, idriftsættes og foretages årlig service af slamspejlsmålere på BIOFOS' Rensningsanlæg Lynetten og Rensningsanlæg Damhusåen.
BIOFOS skal have tilbud på levering og idriftsættelse af 64 slamspejlsmålere (inkl. tilslutningsboks ved måler) samt nødvendige antal controllere (inkl. materialer til montering/ophæng og kabling mellem slamspejlsmålere ogcontroller) samt service i 5 år. Montering foretages af anden part.
Tilbudsgiver skal som option tilbyde beslag til slamspejlsmålerne. Ordregiveren vil senest kort efter kontraktindgåelse orientere tilbudsgiver om, hvorvidt ordregiver ønsker at gøre brug af optionen. Optionen ønskes tilbudt med henblik på at afklare, om tilbudsgivers beslag er en mere optimal løsning end det hejsebeslag, der anvendes på Renseanlæg Lynetten i dag.
Den i pkt. II.2.7) Varighed af kontrakten, rammeaftalen eller det dynamiske indkøbssystem nævnte periode er ordregivers bedste skøn for leverancen.
Ordregiver har ikke opdelt kontrakten i delkontrakter af markedsmæssige og økonomiske grunde. Der er en naturlig sammenhæng mellem at leverandøren både leverer leverancen og fortager service. Af driftsmæssige årsager er det at foretrække med en lev.
Del III: Juridiske, økonomiske, finansielle og tekniske oplysninger
Ordregiver skal udelukke tilbudsgivere, der er omfattet af de obligatoriske udelukkelsesgrunde, der fremgår af udbudslovens §§ 135 og 136. Derudover vil ordregiver udelukke tilbudsgivere, der er omfattet af de frivillige udelukkelsesgrund i udbudslovens § 137, der er nævnt nedenfor.
Det fælles europæiske udbudsdokument fungerer som foreløbigt bevis for, at tilbudsgiver ikke er omfattet af en udelukkelsesgrund og skal afleveres i forbindelse med afgivelse af tilbuddet. Inden aftalen indgås skal den tilbudsgiver, som ordregiveren har besluttet at tildele aftalen til, fremlægge dokumentation for de oplysninger, der er afgivet i det fælles europæiske udbudsdokument. Dokumentation for overholdelse af § 135, stk. 1 + 3 samt § 137 kan fremlægges som en serviceattest eller tilsvarende dokumentation, udbudslovens § 153. Hvis tilbudsgiver vælger at fremlægge en serviceattest, må denne højst være 6 måneder gammel på tidspunktet for tilbudsfristens udløb.
Det fremgår af § 135, at tilbudsgivere der ved endelig dom er dømt eller har vedtaget bødeforlæg for nedenstående grunde skal udelukkes fra deltagelse i udbudsproceduren:
Stk. 1
— handlinger begået som led i en kriminel organisation
— bestikkelse
— svig
— terrorhandlinger eller strafbare handlinger med forbindelse til terroraktivitet
— hvidvaskning af penge eller finansiering af terrorisme
— overtrædelse af straffelovens § 262 a eller, for så vidt angår en dom fra et andet land angående børnearbejde og andre former for menneskehandel.
Stk. 2. Ordregiveren skal udelukke en ansøger eller en tilbudsgiver, når en person, der er dømt ved endelig dom eller vedtaget bødeforlæg for de handlinger, som er nævnt i stk. 1, er medlem af ansøgerens eller tilbudsgiverens bestyrelse, direktion eller tilsynsråd. Ordregiveren skal ligeledes udelukke en ansøger eller tilbudsgiver, hvis den dømte person har beføjelse til at repræsentere, kontrollere eller træffe beslutninger i ansøgerens eller tilbudsgiverens bestyrelse, direktion eller tilsynsråd.
Stk. 3. Ordregiveren skal udelukke en ansøger eller en tilbudsgiver, der har ubetalt forfalden gæld på 100 000 DKK eller derover til offentlige myndigheder vedrørende skatter, afgifter eller bidrag til sociale sikringsordninger i henhold til dansk lovgivning eller lovgivningen i det land, hvor ansøgeren eller tilbudsgiveren er etableret.
Det fremgår af § 136, at ordregiver skal udelukke en ansøger eller en tilbudsgiver fra deltagelse i en udbudsprocedure, når ordregiveren kan påvise, at
— en interessekonflikt i forhold til det pågældende udbud ikke kan afhjælpes effektivt med mindre indgribende foranstaltninger,
— en konkurrencefordrejning som omhandlet i § 39 som følge af den forudgående inddragelse af de økonomiske aktører i forberedelsen af udbudsproceduren i forhold til det pågældende udbud ikke kan afhjælpes med mindre indgribende foranstaltninger eller
— tilbudsgiveren i det pågældende udbud har givet groft urigtige oplysninger, har tilbageholdt oplysninger eller ikke er i stand til at fremsende supplerende dokumenter vedrørende udelukkelsesgrundene i § 135, stk. 1 eller 3, og, hvis det er relevant, i § 137, stk. 1, nr. 2 eller 7, de fastsatte minimumskrav til egnethed i §§ 140-144 eller udvælgelsen i § 145.
I henhold til udbudslovens § 137 vil tilbudsgiver blive udelukket fra deltagelse i en udbudsprocedure, hvis de er omfattet af:
— tilbudsgiveren er erklæret konkurs eller er under insolvens- eller likvidationsbehandling, hvis dennes aktiver administreres af en kurator eller af retten, hvis denne er under tvangsakkord, hvis dennes erhvervsvirksomhed er blevet indstillet eller denne befinder sig i en lignende situation i henhold til en tilsvarende procedure, der er fastsat i national lovgivning, hvor ansøgeren eller tilbudsgiveren er hjemhørende,
— ordregiveren har tilstrækkelige plausible indikationer til at konkludere, at ansøgeren eller tilbudsgiveren har indgået en aftale med andre økonomiske aktører med henblik på konkurrencefordrejning.
1) Oplysninger om tilbudsgivers samlede omsætning i de seneste tre afsluttede regnskabsår.
2) Oplysninger om tilbudsgivers egenkapital i de seneste tre afsluttede regnskabsår.
Inden aftalen indgås skal den tilbudsgiver, som ordregiveren har besluttet at tildele aftalen til, fremlægge dokumentation for de oplysninger, der er afgivet i det fælles europæiske udbudsdokument. Dokumentation for overholdelse af nr. 1 og nr. 2 kan ske ved fremlæggelse af uddrag af årsregnskaberne eller tilsvarende dokumentation.
Såfremt ansøger ikke kan fremlægge ovennævnte oplysninger vedrørende sin finansielle og økonomiske kapacitet (f.eks. fordi ansøger er etableret inden for de seneste tre år), skal tilbudsgiver på ordregivers anmodning fremlægge anden relevant og egnet dokumentation (f.eks. revisorerklæring vedrørende ansøgers kapitalforhold) for sin finansielle og økonomiske kapacitet.
Såfremt tilbudsgiver baserer sig på andre enheders formåen (underleverandører eller andre virksomheder i samme koncern som tilbudsgiver) skal tilbudsgiver godtgøre, at tilbudsgiver kan råde over de ressourcer, der er nødvendige for kontraktens udførelse, f.eks. ved en erklæring eller ved at fremlægge dokumentation for disse enheders tilsagn om at stille de nødvendige ressourcer til rådighed. Der skal ligeledes vedlægges særskilt fælleseuropæisk udbudsdokument for de enheder, tilbudsgiver baserer sig på, i forbindelse med tilbudsafgivelsen.
Ad 1) Minimum samlet omsætning pr. afsluttet regnskabsår: 20 000 000 DKK.
Ad 2) Egenkapitalen skal have været positiv for hvert afsluttet regnskabsår, der oplyses.
3) Liste over de betydeligste tilsvarende eller lignende leveringer af varer indenfor de seneste tre regnskabsår, gerne med angivelse af omtrentligt kontraktbeløb, tidspunkt for levering, navn på den offentlige eller private modtager.
4) Liste over de betydeligste tilsvarende eller lignende udførte tjenesteydelser indenfor de seneste tre regnskabsår, gerne med angivelse af omtrentligt kontraktbeløb, tidspunkt for levering, navn på den offentlige eller private modtager.
Inden aftalen indgås skal den tilbudsgiver, som ordregiveren har besluttet at tildele aftalen til, fremlægge dokumentation for de oplysninger, der er afgivet i det fælles europæiske udbudsdokument.
Yderligere dokumentation for overholdelse af nr. 3 kan ske ved indhentning af attester for tilfredsstillende udførelse og resultat.
Yderligere dokumentation for overholdelse af nr. 4 kan ske ved en nærmere beskrivelse af tjenesteydelsen.
Såfremt tilbudsgiver baserer sig på andre enheders formåen (underleverandører eller andre virksomheder i samme koncern som tilbudsgiver) skal tilbudsgiver godtgøre, at tilbudsgiver kan råde over de ressourcer, der er nødvendige for kontraktens udførelse, f.eks. ved en erklæring eller ved at fremlægge dokumentation for disse enheders tilsagn om at stille de nødvendige ressourcer til rådighed. Der skal ligeledes vedlægges særskilt fælleseuropæisk udbudsdokument for de enheder, tilbudsgiver baserer sig på, i forbindelse med tilbudsafgivelsen.
Ad 3) Minimum tre referencer
Ad 4) Minimum tre referencer.
Betalingsfrist 30 dage netto.
Leverandøren er i aftalens løbetid forpligtet til at sikre, at alle ansatte, som udfører opgaver omfattet af aftalen, er vaccineret mod polio, stivkrampe og Hepatitis A & B. Arbejder skal endvidere udføres i henhold til kloakbekendtgørelsen.
Del IV: Procedure
Tilbudsgiver kan ikke overvære, at tilbuddene åbnes.
Del VI: Supplerende oplysninger
Der kræves ingen specifik retlig form, men såfremt tilbudsgivere byder i konsortium, skal deltagerne påtage sig solidarisk ansvar samt udpege en befuldmægtiget, som den ordregivende myndighed med bindende virkning over for konsortiet kan korrespondere med og indgå aftaler med. Dette skal fremgå af tilbuddet. Derudover skal der indgå et fælleseuropæisk udbudsdokument for hver af konsortiedeltagerne.
Nævnenes Hus, Toldboden 2
Viborg
8800
Danmark
Telefon: +45 35291095
E-mail: klfu@erst.dk
Internetadresse:http://www.klfu.dk
Klage over udbud eller beslutninger omfattet af udbudslovens afsnit II skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 45 kalenderdage efter at ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidendeom, at ordregiveren har indgået en kontrakt. Fristen regnes fra dagen efter den dag, hvor bekendtgørelsen er blevet offentliggjort.
Carl Jacobsens Vej 35
Valby
2500
Danmark
Telefon: +45 41715000
Internetadresse:http://www.kfst.dk