23948sdkhjf

Fakta om udbudet

EU-nr
Offentliggjort
14.11.2024
Udbudstype
Andre

Udbyder

Region Midtjylland

Vaskeriydelse til Regionshospitalet Gødstrup


Region Midtjylland

694966-2024 - Konkurrencevilkår
Danmark – Vask og rensning – Vaskeriydelse til Regionshospitalet Gødstrup
OJ S 222/2024 14/11/2024
Udbuds- eller koncessionsbekendtgørelse – standardordningen
Varer - Tjenesteydelser
1. Køber
1.1.
Køber
Officielt navn Region Midtjylland
Køberens retlige status : Regional myndighed
Den ordregivende myndigheds aktivitet : Sundhed
2. Procedure
2.1.
Procedure
Titel Vaskeriydelse til Regionshospitalet Gødstrup
Beskrivelse Region Midtjylland udbyder vaskeritjeneste for Regionshospitalet Gødstrup og dertilhørende underenheder. Kontrakten dækker leje af artikler, vask af de lejede artikler samt regionejede artikler. Ydelsen omfatter, foruden selve vask af artiklerne, også afhentning og aflevering af urene og rene artikler.
Identifikator for proceduren f3662c37-1d20-4782-abad-9c69f1653d6e
Intern ID 1-23-4-72-18-24
Udbudsprocedure Udbud med forhandling/indkaldelse af tilbud med forudgående offentliggørelse
Hovedpunkterne i proceduren Udbuddet gennemføres som udbud med forhandling, hvilket indebærer, at enhver økonomisk aktør kan ansøge om at blive prækvalificeret, men det er alene de prækvalificerede ansøgere, der kan afgive tilbud og deltage i forhandlingerne. Forhandlingsfasen løber fra Ordregivers modtagelse af indledende tilbud og frem til Ordregivers underretning om afslutning af forhandlingerne og opfordring til at afgive endelige tilbud. Forhandlingerne gennemføres på dansk. Efter modtagelse af de indledende tilbud afholder Ordregiver individuelle forhandlingsmøder med alle Tilbudsgivere, der rettidigt har afleveret et indledende tilbud. Forhandlingerne gennemføres i overensstemmelse med ligebehandlingsprincippet, og alle Tilbudsgivere får tildelt den samme tid til forhandlinger med Ordregiver. Såfremt det skønnes nødvendigt, kan Ordregiver bede Tilbudsgiverne afgive reviderede tilbud efter forhandlingsrunden baseret på de indledende tilbud. Ordregiver vil inden afholdelse af forhandlingsrunder fremsende temaer, der vurderes nødvendige at drøfte med Tilbudsgiverne. Ordregiver kan indkalde til flere forhandlingsmøder end de, der fremgår af tidsplanen i pkt. 4 i Udbudsbetingelserne, såfremt det viser sig nødvendigt. Såfremt Ordregiver beslutter, at der skal afholdes yderligere forhandlingsmøder, vil fristen for afgivelse af eventuelle efterfølgende reviderede tilbud blive udmeldt snarest muligt efter den første forhandlingsrunde. Ordregiver udarbejder efter hvert forhandlingsmøde et referat. Referaterne vil ikke blive offentliggjort, og det enkelte referat vil derfor kun blive sendt til den pågældende tilbudsgiver. Er der på et forhandlingsmøde behandlet spørgsmål af generel karakter, vil besvarelsen af sådanne spørgsmål i anonymiseret form blive meddelt til alle tilbudsgivere, der deltager i udbuddet, via CTM. Tilbudsgiverne vil få mulighed for at kommentere og bekræfte oplysningerne i referatet. Referatet kan ikke tillægges nogen selvstændig retlig betydning for tilbudsafgivelsen, der kun skal ske på grundlag af det endelige udbudsmateriale. Under forhandlingsmøderne vil Tilbudsgiverne få feedback på stærke og svage punkter i de indledende tilbud. Denne feedback gives med henblik på at sikre, at Tilbudsgiverne kan optimere deres tilbud i den videre proces. I det omfang forhandlingerne kommer til at dreje sig om udbudsmaterialet og fortolkningen heraf, vil Tilbudsgiverne få den samme tilbagemelding, men i det omfang forhandlingerne kommer til at dreje sig om Tilbudsgivers konkrete løsningsforslag, vil hver Tilbudsgiver få en individuel tilbagemelding. Der vil ikke blive videregivet fortrolige oplysninger fra forhandlingsmøderne med den enkelte Tilbudsgiver til de øvrige Tilbudsgivere. På baggrund af forhandlingerne kan Ordregiver vælge, med respekt for ligebehandlings- og gennemsigtighedsprincippet, at ændre indholdet af et konkurrencekrav (KK) eller et forhandlingskrav (FK), gøre et forhandlingskrav (FK) til et konkurrencekrav (KK) eller gøre et konkurrencekrav (KK) til et forhandlingskrav (FK). Ændres et forhandlingskrav (FK) til et konkurrencekrav (KK), vil kravet blive evalueret i overensstemmelse med pkt. 18. Ordregiver kan også frafalde konkurrencekrav (KK) eller forhandlingskrav (FK) i løbet af forhandlingsfasen, og Ordregiver kan også tilføje nye konkurrencekrav (KK) eller forhandlingskrav (FK) i løbet af forhandlingsfasen. Der henvises til pkt. 11 i Udbudsbetingelserne for nærmere beskrivelse af kravmetodikken. Ordregiver kan ikke ændre mindstekrav (MK), da disse udgør grundlæggende elementer i det oprindeligt udsendte udbudsmateriale. Sproglige præciseringer, rettelser af åbenlyse fejl og uhensigtsmæssigheder mv. kan dog altid foretages, forudsat at dette kan ske uden konkurrencefordrejning og uden forskelsbehandling af Tilbudsgiverne. Alle rettelser i udbudsmaterialet under forhandlingsprocessen vil blive markeret med ”track changes”, eller tydeligt fremhævet på anden vis. Alle øvrige krav, vilkår og betingelser, der ikke er angivet som mindstekrav, kan indgå i forhandlingerne med Tilbudsgiver. Ordregiver har dermed mulighed for at ændre sådanne krav, vilkår og betingelser ved revidering af udbudsmaterialet på baggrund af forhandlingerne med Tilbudsgiver. Alle Tilbudsgivere, der deltager i udbuddet, får via CTM adgang til det reviderede udbudsmateriale samtidigt. Tilbud skal affattes på dansk. Eventuelle bilag omfattende produktdatablade, tekniske specifikationer, brochuremateriale eller lignende må gerne være på engelsk, såfremt dokumentationen ikke foreligger på dansk. Kontraktbilag 2A er udarbejdet på engelsk og accepteres indleveret på engelsk. Ordregiver kan vælge at tildele kontrakten på baggrund af det indledende tilbud – i så fald gennemføres der ikke forhandlingsrunder. Ordregiver kan også vælge at tildele kontrakten på baggrund af de reviderede tilbud – i så fald gennemføres der ikke forhandlingsrunder på baggrund af de reviderede tilbud. Samtlige omkostninger i forbindelse med ansøgningen og tilbudsgivningen påhviler den økonomiske aktør, og Ordregiver yder ikke vederlag til deltagerne i forhandlingerne. Se nærmere herom i udbudsbetingelserne.
2.1.1.
Formål
Kontraktens hovedformål Tjenesteydelser
Supplerende kontrakttype Varer
Primær klassifikation   ( cpv ): 98310000   Vask og rensning
Supplerende klassifikation   ( cpv ): 18300000   Beklædningsgenstande, 98311100   Forvaltning af vaskeri, 98311200   Drift af vaskeri, 98312000   Tekstilrensning
2.1.2.
Udførelsessted
Landsdel (NUTS) Vestjylland   ( DK041 )
Land Danmark
Yderligere oplysninger Regionshospitalet Gødstrup og dertilhørende underenheder
2.1.3.
Værdi
Anslået værdi eksklusiv moms 160 000 000,00   DKK
2.1.4.
Generelle oplysninger
Yderligere oplysninger Udbudsmaterialet, herunder udbudsbetingelserne, offentliggøres via det internetbaserede udbudssystem "CTM" fra Mercell. Således kan udbudsmaterialet, herunder evt. rettelsesblade, downloades via https://eu.eu- supply.com/ctm/supplier/publictenders?B=REGIONMIDT. Al kommunikation vedrørende dette udbud skal foregå via CTM i overensstemmelse med udbudsbetingelserne - og ikke via ordregivers ovenfor oplyste e-mail. Adgang til udbudsmaterialet og deltagelse i udbuddet kræver online registrering i CTM. Det er gratis at oprette sig som bruger i systemet. Efter registreringen logger Ansøger sig ind i øverste venstre hjørne. Herefter kommer der en oversigt over alle regionens udbud, og der klikkes på det relevante udbud, hvorefter udbudsmaterialet kommer frem, herunder de bilag, som skal afleveres som en del af det samlede tilbud. Bemærk venligst, at både ordregivers og Ansøgers handlinger logges i systemet. Ved tekniske spørgsmål til brugen af systemet, kontakt venligst Mercells support på telefon 70 20 80 14 Spørgsmål til selve udbuddet skal stilles til ordregiver via spørgsmål/svar-modulet inde i systemet. Svar på disse spørgsmål offentliggøres i anonymiseret form i systemet, hvor de er tilgængelige for alle. I forhold til udelukkelsesgrunde, finder den obligatoriske udelukkelsesgrund i udbudslovens § 134a også anvendelse. Oplysninger om udelukkelsesgrunde angives i ESPD. Ordregiver er forud for tildeling af kontrakt forpligtet til at kræve, at den Tilbudsgiver, som Ordregiver har til hensigt at tildele kontrakten, fremlægger endelig dokumentation for oplysninger, der er afgivet i ESPD. Det samme gælder for de virksomheder, som den vindende Tilbudsgiver måtte basere sit tilbud på, jf. pkt. 6.5 i Udbudsbetingelserne. Ordregiver vil dog i nærværende udbud allerede forud for endelig afgørelse om prækvalifikation indhente denne dokumentation fra alle Ansøgere, som Ordregiver har til hensigt at prækvalificere. Baggrunden herfor er, at Ordregiver ikke ønsker at pålægge sig selv og Ansøger unødige transaktionsomkostninger ved at igangsætte tilbudsfasen med en eller flere prækvalificerede Ansøgere, som Ordregiver alligevel ikke vil kunne indgå kontrakt med på grund af forhold ved dokumentationen. Ordregiver vil i sin anmodning om dokumentation fra de pågældende ansøgere oplyse, hvilke dokumenter der skal fremsendes. Ansøger kan forvente, at Ordregiver vil anmode om følgende dokumentation, såfremt Ansøger er dansk. En serviceattest fra Erhvervsstyrelsen som dokumentation for, at Ansøger ikke er omfattet af en udelukkelsesgrund. Serviceattesten må være op til 6 måneder gammel regnet fra Ordregivers anmodningstidspunkt. Godkendte årsrapporter med revisionserklæring, revisors reviewerklæring eller revisionserklæring om nettoomsætning og egenkapital. Ordregiver afholder et informationsmøde og rundvisning på det i tidsplanen anførte tidspunkt og sted, jf. udbudsbetingelserne. Frist for tilmelding fremgår ligeledes af udbudsbetingelserne. Tilbuddet skal fremsendes på dansk. Enkelte dokumenter kan dog fremsendes på engelsk, se nærmere herom i udbudsbetingelserne. Ordregiver afgiver i nærværende udbud kontrolbud for at klarlægge, hvorvidt det er fordelagtigt for Ordregiver at indgå kontrakt med en ekstern leverandør om levering af tjenesteydelsen. Kontrolbud afgives af midtVask på de vilkår, der er specificeret i udbudsmaterialet, herunder tidsfrister. Det understreges, at der ved evalueringen af de indkomne tilbud samt kontrolbud ikke deltager medarbejdere fra midtVask eller medarbejdere i øvrigt, der deltager i udarbejdelse af kontrolbud. MidtVask er automatisk prækvalificeret og skal ikke foretage sig noget i forbindelse med prækvalifikationen. Dog skal midtVask registrere sig i CTM. Ordregiver har valgt ikke at opdele kontrakten i henhold til Udbudslovens § 49, idet det vurderes, at der er en sådan naturlig sammenhæng mellem de udbudte ydelser, at de mest hensigtsmæssigt varetages af samme leverandør.
Retsgrundlag
Direktiv 2014/24/EU
2.1.6.
Udelukkelsesgrunde
En situation, der svarer til konkurs i henhold til national ret Er den økonomiske aktør i en situation, som svarer til konkurs i henhold til en tilsvarende procedure, der er fastsat i national ret?
Konkurs Er den økonomiske aktør gået konkurs?
Korruption Er den økonomiske aktør selv eller en person, der tilhører den økonomiske aktørs administrations-, ledelses- eller tilsynsorgan eller har beføjelse til at repræsentere eller kontrollere eller til at træffe beslutninger heri, ved en endelig dom blevet dømt for bestikkelse ved en dom afsagt for højst fem år siden, eller hvori en udelukkelsesperiode fastsat direkte i dommen fortsat finder anvendelse? Som defineret i artikel 3 i konventionen om bekæmpelse af bestikkelse, som involverer tjenestemænd ved De Europæiske Fællesskaber eller i Den Europæiske Unions medlemsstater (EFT C 195 af 25.6.1997, s. 1), og i artikel 2, stk. 1, i Rådets rammeafgørelse 2003/568/RIA af 22. juli 2003 om bekæmpelse af bestikkelse i den private sektor (EUT L 192 af 31.7.2003, s. 54). Denne udelukkelsesgrund omfatter også bestikkelse som defineret i den nationale ret gældende for den ordregivende myndighed (den ordregivende enhed) eller den økonomiske aktør.
Tvangsakkord uden for konkurs Er den økonomiske aktør under tvangsakkord uden for konkurs?
Deltagelse i en kriminel organisation Er den økonomiske aktør selv eller en person, der tilhører den økonomiske aktørs administrations-, ledelses- eller tilsynsorgan eller har beføjelse til at repræsentere eller kontrollere eller til at træffe beslutninger heri, ved en endelig dom blevet dømt for deltagelse i en kriminel organisation ved en dom afsagt for højst fem år siden, eller hvori en udelukkelsesperiode fastsat direkte i dommen fortsat finder anvendelse? Som defineret i artikel 2 i Rådets rammeafgørelse 2008/841/RIA af 24. oktober 2008 om bekæmpelse af organiseret kriminalitet (EUT L 300 af 11.11.2008, s. 42).
Aftaler med andre økonomiske aktører med henblik på konkurrencefordrejning Har den økonomiske aktør indgået aftaler med andre økonomiske aktører med henblik på konkurrencefordrejning?
Tilsidesættelse af forpligtelser på miljølovgivningsområdet Er den økonomiske aktør bekendt med at have tilsidesat sine forpligtelser på miljølovgivningsområdet? Således som de i forbindelse med dette udbud fremgår af national ret, den relevante meddelelse eller udbudsdokumenterne eller artikel 18, stk. 2, i direktiv 2014/24/EU.
Hvidvaskning af penge eller finansiering af terrorisme Er den økonomiske aktør selv eller en person, der tilhører den økonomiske aktørs administrations-, ledelses- eller tilsynsorgan eller har beføjelse til at repræsentere eller kontrollere eller til at træffe beslutninger heri, ved en endelig dom blevet dømt for hvidvaskning af penge eller finansiering af terrorisme ved en dom afsagt for højst fem år siden, eller hvori en udelukkelsesperiode fastsat direkte i dommen fortsat finder anvendelse? Som defineret i artikel 1 i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2005/60/EF af 26. oktober 2005 om forebyggende foranstaltninger mod anvendelse af det finansielle system til hvidvaskning af penge og finansiering af terrorisme (EUT L 309 af 25.11.2005, s. 15).
Svig Er den økonomiske aktør selv eller en person, der tilhører den økonomiske aktørs administrations-, ledelses- eller tilsynsorgan eller har beføjelse til at repræsentere eller kontrollere eller til at træffe beslutninger heri, ved en endelig dom blevet dømt for svig ved en dom afsagt for højst fem år siden, eller hvori en udelukkelsesperiode fastsat direkte i dommen fortsat finder anvendelse? Som omhandlet i artikel 1 i konventionen om beskyttelse af De Europæiske Fællesskabers finansielle interesser (EFT C 316 af 27.11.1995, s. 48).
Børnearbejde og andre former for menneskehandel Er den økonomiske aktør selv eller en person, der tilhører den økonomiske aktørs administrations-, ledelses- eller tilsynsorgan eller har beføjelse til at repræsentere eller kontrollere eller til at træffe beslutninger heri, ved en endelig dom blevet dømt for børnearbejde og andre former for menneskehandel ved en dom afsagt for højst fem år siden, eller hvori en udelukkelsesperiode fastsat direkte i dommen fortsat finder anvendelse? Som defineret i artikel 2 i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2011/36/EU af 5. april 2011 om forebyggelse og bekæmpelse af menneskehandel og beskyttelse af ofrene herfor, og om erstatning af Rådets rammeafgørelse 2002/629/RIA (EUT L 101 af 15.4.2011, s. 1).
Insolvens Er den økonomiske aktør under insolvens- eller likvidationsbehandling?
Tilsidesættelse af forpligtelser på det arbejdsretlige område Er den økonomiske aktør bekendt med at have tilsidesat sine forpligtelser på det arbejdsretlige område? Således som de i forbindelse med dette udbud fremgår af national ret, den relevante meddelelse eller udbudsdokumenterne eller artikel 18, stk. 2, i direktiv 2014/24/EU.
Aktiver, der administreres af en kurator Administreres den økonomiske aktørs aktiver af en kurator eller af retten?
Har afgivet urigtige oplysninger eller tilbageholdt oplysninger, som ikke var i stand til at fremlægge de krævede dokumenter og indhentet fortrolige oplysninger i forbindelse med denne procedure Har den økonomiske aktør befundet sig i en af følgende situationer:a) Denne har afgivet groft urigtige oplysninger ved meddelelsen af de oplysninger, der kræves til verifikation af, at der ikke er grundlag for udelukkelse, eller af at udvælgelseskriterierne er opfyldt,b) Denne har tilbageholdt sådanne oplysninger,c) Denne har været ude af stand til straks at fremsende den supplerende dokumentation, som en ordregivende myndighed eller en ordregivende enhed anmoder om, ogd) Denne har uretmæssigt påvirket den ordregivende myndigheds eller den ordregivende enheds beslutningsproces, indhentet fortrolige oplysninger, der kan give denne uretmæssige fordele i forbindelse med udbudsproceduren, eller uagtsomt givet vildledende oplysninger, der kan have væsentlig indflydelse på beslutninger vedrørende udelukkelse, udvælgelse eller tildeling?
Interessekonflikt som følge af deltagelse i udbudsproceduren Er den økonomiske aktør opmærksom på en interessekonflikt, jf. national ret, den relevante meddelelse eller udbudsdokumenterne, som følge af sin deltagelse i udbudsproceduren?
Direkte eller indirekte involvering i forberedelsen af denne udbudsprocedure Har den økonomiske aktør eller en virksomhed, der er knyttet til den økonomiske aktør, rådgivet den ordregivende myndighed eller den ordregivende enhed eller på anden måde været involveret i forberedelsen af udbudsproceduren?
Skyldig i alvorlige forsømmelser i forbindelse med udøvelsen af erhvervet Har den økonomiske aktør i forbindelse med udøvelsen af erhvervet gjort sig skyldig i alvorlige forsømmelser? Hvis det er relevant, se definitioner i national ret, den relevante meddelelse eller udbudsdokumenterne.
Tilsidesættelse af forpligtelser på sociallovgivningsområdet Er den økonomiske aktør bekendt med at have tilsidesat sine forpligtelser på sociallovgivningsområdet? Således som de i forbindelse med dette udbud fremgår af national ret, den relevante meddelelse eller udbudsdokumenterne eller artikel 18, stk. 2, i direktiv 2014/24/EU.
Betaling af socialsikringsbidrag Har den økonomiske aktør tilsidesat sine forpligtelser vedrørende betaling af bidrag til sociale sikringsordninger både i det land, hvor den økonomiske aktør er etableret, og i den ordregivende myndigheds eller den ordregivende enheds medlemsstat, hvis denne er en anden end etableringslandet?
Erhvervsvirksomheden er indstillet Er den økonomiske aktørs erhvervsvirksomhed blevet indstillet?
Betaling af skatter og afgifter Har den økonomiske aktør tilsidesat sine forpligtelser vedrørende betaling af skatter og afgifter både i det land, hvor den økonomiske aktør er etableret, og i den ordregivende myndigheds eller den ordregivende enheds medlemsstat, hvis denne er en anden end etableringslandet?
Terrorhandlinger eller strafbare handlinger med forbindelse til terroraktivitet Er den økonomiske aktør selv eller en person, der tilhører den økonomiske aktørs administrations-, ledelses- eller tilsynsorgan eller har beføjelse til at repræsentere eller kontrollere eller til at træffe beslutninger heri, ved en endelig dom blevet dømt for terrorhandlinger eller strafbare handlinger med forbindelse til terroraktivitet ved en dom afsagt for højst fem år siden, eller hvori en udelukkelsesperiode fastsat direkte i dommen fortsat finder anvendelse? Som defineret i henholdsvis artikel 1 og 3 i Rådets rammeafgørelse 2002/475/RIA af 13. juni 2002 om bekæmpelse af terrorisme (EFT L 164 af 22.6.2002, s. 3). Denne udelukkelsesgrund omfatter også anstiftelse, medvirken og forsøg på at begå sådanne handlinger som omhandlet i nævnte rammeafgørelses artikel 4.
5. Delkontrakt
5.1.
Delkontrakt LOT-0000
Titel : Vaskeriydelse til Regionshospitalet Gødstrup
Beskrivelse : Region Midtjylland udbyder vaskeritjeneste for Regionshospitalet Gødstrup og dertilhørende underenheder. Kontrakten dækker leje af artikler, vask af de lejede artikler samt regionejede artikler. Ydelsen omfatter, foruden selve vask af artiklerne, også afhentning og aflevering af urene og rene artikler.
Intern ID : 1-23-4-72-18-24
5.1.1.
Formål
Kontraktens hovedformål : Tjenesteydelser
Supplerende kontrakttype Varer
Primær klassifikation   ( cpv ): 98310000   Vask og rensning
Supplerende klassifikation   ( cpv ): 18300000   Beklædningsgenstande, 98311100   Forvaltning af vaskeri, 98311200   Drift af vaskeri, 98312000   Tekstilrensning
5.1.2.
Udførelsessted
Landsdel (NUTS) : Vestjylland   ( DK041 )
Land : Danmark
Yderligere oplysninger : Regionshospitalet Gødstrup og dertilhørende underenheder
5.1.3.
Anslået varighed
Varighed 8   År
5.1.4.
Fornyelse
Højeste antal fornyelser : 2
Køberen forbeholder sig retten til at foretage yderligere indkøb fra entreprenøren som beskrevet her : Kontrakten kan forlænges af Ordregiver 2 gange, hver gang med op til 12 måneder.
5.1.5.
Værdi
Anslået værdi eksklusiv moms 160 000 000,00   DKK
5.1.6.
Generelle oplysninger
Dette er et tilbagevendende udbud
Beskrivelse : Forventes genudbudt efter endt kontraktperiode.
Reserveret deltagelse : Deltagelse uden forbehold.
Indkøbsprojekt, der ikke finansieres med EU-midler
Udbuddet er omfattet af aftalen om offentlige udbud (GPA) ja
Oplysninger om tidligere bekendtgørelser :
ID for den foregående bekendtgørelse : 529582-2024
Yderligere oplysninger : Udbudsmaterialet, herunder udbudsbetingelserne, offentliggøres via det internetbaserede udbudssystem "CTM" fra Mercell. Således kan udbudsmaterialet, herunder evt. rettelsesblade, downloades via https://eu.eu- supply.com/ctm/supplier/publictenders?B=REGIONMIDT. Al kommunikation vedrørende dette udbud skal foregå via CTM i overensstemmelse med udbudsbetingelserne - og ikke via ordregivers ovenfor oplyste e-mail. Adgang til udbudsmaterialet og deltagelse i udbuddet kræver online registrering i CTM. Det er gratis at oprette sig som bruger i systemet. Efter registreringen logger Ansøger sig ind i øverste venstre hjørne. Herefter kommer der en oversigt over alle regionens udbud, og der klikkes på det relevante udbud, hvorefter udbudsmaterialet kommer frem, herunder de bilag, som skal afleveres som en del af det samlede tilbud. Bemærk venligst, at både ordregivers og Ansøgers handlinger logges i systemet. Ved tekniske spørgsmål til brugen af systemet, kontakt venligst Mercells support på telefon 70 20 80 14 Spørgsmål til selve udbuddet skal stilles til ordregiver via spørgsmål/svar-modulet inde i systemet. Svar på disse spørgsmål offentliggøres i anonymiseret form i systemet, hvor de er tilgængelige for alle. I forhold til udelukkelsesgrunde, finder den obligatoriske udelukkelsesgrund i udbudslovens § 134a også anvendelse. Oplysninger om udelukkelsesgrunde angives i ESPD. Ordregiver er forud for tildeling af kontrakt forpligtet til at kræve, at den Tilbudsgiver, som Ordregiver har til hensigt at tildele kontrakten, fremlægger endelig dokumentation for oplysninger, der er afgivet i ESPD. Det samme gælder for de virksomheder, som den vindende Tilbudsgiver måtte basere sit tilbud på, jf. pkt. 6.5 i Udbudsbetingelserne. Ordregiver vil dog i nærværende udbud allerede forud for endelig afgørelse om prækvalifikation indhente denne dokumentation fra alle Ansøgere, som Ordregiver har til hensigt at prækvalificere. Baggrunden herfor er, at Ordregiver ikke ønsker at pålægge sig selv og Ansøger unødige transaktionsomkostninger ved at igangsætte tilbudsfasen med en eller flere prækvalificerede Ansøgere, som Ordregiver alligevel ikke vil kunne indgå kontrakt med på grund af forhold ved dokumentationen. Ordregiver vil i sin anmodning om dokumentation fra de pågældende ansøgere oplyse, hvilke dokumenter der skal fremsendes. Ansøger kan forvente, at Ordregiver vil anmode om følgende dokumentation, såfremt Ansøger er dansk. En serviceattest fra Erhvervsstyrelsen som dokumentation for, at Ansøger ikke er omfattet af en udelukkelsesgrund. Serviceattesten må være op til 6 måneder gammel regnet fra Ordregivers anmodningstidspunkt. Godkendte årsrapporter med revisionserklæring, revisors reviewerklæring eller revisionserklæring om nettoomsætning og egenkapital. Ordregiver afholder et informationsmøde og rundvisning på det i tidsplanen anførte tidspunkt og sted, jf. udbudsbetingelserne. Frist for tilmelding fremgår ligeledes af udbudsbetingelserne. Tilbuddet skal fremsendes på dansk. Enkelte dokumenter kan dog fremsendes på engelsk, se nærmere herom i udbudsbetingelserne. Ordregiver afgiver i nærværende udbud kontrolbud for at klarlægge, hvorvidt det er fordelagtigt for Ordregiver at indgå kontrakt med en ekstern leverandør om levering af tjenesteydelsen. Kontrolbud afgives af midtVask på de vilkår, der er specificeret i udbudsmaterialet, herunder tidsfrister. Det understreges, at der ved evalueringen af de indkomne tilbud samt kontrolbud ikke deltager medarbejdere fra midtVask eller medarbejdere i øvrigt, der deltager i udarbejdelse af kontrolbud. MidtVask er automatisk prækvalificeret og skal ikke foretage sig noget i forbindelse med prækvalifikationen. Dog skal midtVask registrere sig i CTM. Ordregiver har valgt ikke at opdele kontrakten i henhold til Udbudslovens § 49, idet det vurderes, at der er en sådan naturlig sammenhæng mellem de udbudte ydelser, at de mest hensigtsmæssigt varetages af samme leverandør.
5.1.7.
Strategiske udbud
Tilgang til reduktion af miljøpåvirkninger Bæredygtig anvendelse og beskyttelse af vand- og havressourcer
Tilgang til reduktion af miljøpåvirkninger Forebyggelse og bekæmpelse af forurening
Tilgang til reduktion af miljøpåvirkninger Omstilling til en cirkulær økonomi
Grønne udbudskriterier Andre kriterier for grønne offentlige udbud
Socialt mål, som fremmes Beskæftigelsesmuligheder for langtidsledige, dårligt stillede personer og/eller for personer med handicap
Socialt mål, som fremmes Retfærdige arbejdsforhold
5.1.9.
Udvælgelseskriterier
Kriterium
Type Økonomisk og finansiel formåen
Navn Samlet årsomsætning
Beskrivelse Det er et minimumskrav, at den samlede årsomsætning, dvs. nettoomsætningen, for hvert af de seneste 3 disponible regnskabsår er minimum 20.000.000 danske kroner. For virksomheder, hvis årsregnskab i henhold til lovgivningen skal godkendes på virksomhedens generalforsamling, betragtes regnskabet som disponibelt, når regnskabet er godkendt på generalforsamlingen. For andre virksomheder gælder, at det senest disponible regnskabsår er det, som det senest endeligt afsluttede regnskab vedrører. Regnskabet – for disse andre virksomheder – skal dermed, for at være betragtet som ”endeligt afsluttet”, være afsluttet i henhold til den for virksomheden gældende lovgivning. Såfremt Ansøger er et konsortium, jf. Udbudsbetingelsernes pkt. 6.4, vil Ordregiver tage de i konsortiet deltagende virksomheders samlede nettoomsætning i betragtning. Såfremt Ansøger baserer sig på andres økonomiske og finansielle formåen for at overholde minimumskravet, jf. Udbudsbetingelsernes pkt. 6.5, vil Ordregiver tilsvarende summere Ansøgers nettoomsætning med disse andre virksomheders nettoomsætning.
Anvendelse af dette kriterium Anvendt

Kriterium
Type Økonomisk og finansiel formåen
Navn Egenkapital
Beskrivelse Det er et minimumskrav, at egenkapitalen (ultimo året) for det senest disponible regnskabsår er minimum 10.000.000 danske kroner. For virksomheder, hvis årsregnskab i henhold til lovgivningen skal godkendes på virksomhedens generalforsamling, betragtes regnskabet som disponibelt, når regnskabet er godkendt på generalforsamlingen. For andre virksomheder gælder, at det senest disponible regnskabsår er det, som det senest endeligt afsluttede regnskab vedrører. Regnskabet – for disse andre virksomheder – skal dermed, for at være betragtet som ”endeligt afsluttet”, være afsluttet i henhold til den for virksomheden gældende lovgivning. Såfremt Ansøger er et konsortium, jf. Udbudsbetingelsernes pkt. 6.4, vil Ordregiver tage de i konsortiet deltagende virksomheders samlede egenkapital i betragtning. Såfremt Ansøger baserer sig på andres økonomiske og finansielle formåen for at overholde minimumskravet, jf. Udbudsbetingelsernes pkt. 6.5, vil Ordregiver tilsvarende summere Ansøgers egenkapital med disse andre virksomheders egenkapital.
Anvendelse af dette kriterium Anvendt

Kriterium
Type Egnethed til at udøve det pågældende erhverv
Anvendelse af dette kriterium Ikke anvendt

Kriterium
Type Teknisk og faglig formåen
Navn Minimumskrav for så vidt angår tjenesteydelseskontrakter.
Beskrivelse Det er et minimumskrav, at Ansøger har relevant erfaring i form af mindst 2 sammenlignelige referencer inden for de seneste 3 år udregnet fra datoen for ansøgningsfristen. En reference anses for sammenlignelig, når den vedrører levering af vaskeriydelser til et hospital i EU, eller der er leveret vask af beklædning og linned, hvor der gælder særlige hygiejnekrav. Det er herudover et minimumskrav, at der til den pågældende reference er leveret for minimum 10 mio. DKK danske kroner ekskl. moms pr. år af de pågældende ydelser. Kontraktværdi for de enkelte referencer bedes oplyst. Ordregiver forbeholder sig ret til at kontakte de oplyste referencer med henblik på bekræftelse af de afgivne oplysninger, hvorfor Ansøger i referencelisten i ESPD bedes angive referencevirksomhedens kontaktoplysninger. Såfremt Ansøger er et konsortium, jf. Udbudsbetingelsernes pkt. 6.4, eller baserer sig på andres tekniske/faglige formåen for at overholde minimumskravet, jf. Udbudsbetingelsernes pkt. 6.5, er det tilstrækkeligt, at én af de medvirkende virksomheder overholder kravet vedr. referencer. Kravet kan også opfyldes i forening. Det er således ikke nødvendigt, at det er én og samme virksomhed, der tilvejebringer begge de krævede referencer. Den enkelte reference skal dog under alle omstændigheder overholde ovenstående minimumskrav.
Anvendelse af dette kriterium Anvendt

Kriterium
Type Teknisk og faglig formåen
Navn Udvælgelseskriterier for så vidt angår tjenesteydelseskontrakter.
Beskrivelse Såfremt antallet af Ansøgere, der ikke er omfattet af udelukkelsesgrunde, og som opfylder minimumskravene til egnethed, ikke overstiger nedenstående antal, vil samtlige af disse Ansøgere blive prækvalificeret. Såfremt antallet af Ansøgere, der ikke er omfattet af udelukkelsesgrunde, og som opfylder minimumskravene til egnethed, overstiger nedenstående antal, skal der ske en udvælgelse blandt disse egnede Ansøgere. Udvælgelsen vil ske på baggrund af en vurdering af Ansøgers sammenlignelige referencer. Ved vurderingen af Ansøgers referencer vægtes det højt, at der er tale om referencer med levering til hospitaler, samt at referencerne herudover omfatter leje/levering af hospitalstekstiler. Herefter tillægges mange referencer positiv vægt. Ovenstående vurderes på baggrund af følgende oplysninger fra Ansøger: Referenceliste som oplyses i ESPD. Bemærk at der kun kan lægges vægt på referencer, der ikke er ældre end 3 år udregnet fra ansøgningsfristen.
Anvendelse af dette kriterium Anvendt
Kriteriet vil blive anvendt til at udvælge de ansøgere, som skal opfordres til at deltage i anden fase af proceduren
Oplysninger om den anden fase i en procedure, der afvikles i to faser
Mindsteantallet af ansøgere, som skal opfordres til at deltage i anden fase af proceduren 3
Det højeste antal ansøgere, som skal opfordres til at deltage i anden fase af proceduren 3
Køberen forbeholder sig retten til at tildele kontrakten på grundlag af de indledende tilbud uden yderligere forhandlinger
5.1.10.
Tildelingskriterier
Kriterium :
Type : Pris
Navn : Økonomi
Beskrivelse : Forstået som den samlede tilbudspris jf. Kontraktbilag 3. Den samlede tilbudspris der beregnes på baggrund af besvarelserne i Kontraktbilag 3, findes ved at Tilbudsgivers enhedspris for den enkelte vare/positionsnummer ganges med Ordregivers skønnede årsforbrug, som fremsat i Kontraktbilag 3.
Vægtning (procentdel, præcis) : 65

Kriterium :
Type : Kvalitet
Navn : Kvalitet
Beskrivelse : ”Kvalitet” vurderes ud fra konkurrencekravene (KK) i Kontraktbilag 2. I Kontraktbilag 2 har Ordregiver angivet, hvad der lægges vægt på i forbindelse med denne vurdering. Udover Tilbudsgiverens besvarelse i Kontraktbilag 2, vil underkriteriet ”Kvalitet” blive vurderet ud fra de fremsendte vareprøver og vaskeprøver, jf. pkt. 12 i Udbudsbetingelserne og Udbudsbilag 2. Ved vurderingen af ”Kvalitet” vil Ordregiver anvende en absolut standard (individuel bedømmelse), hvorfor det er muligt, at ingen tilbud opnår den bedste bedømmelse (0 point).
Vægtning (procentdel, præcis) : 35
5.1.11.
Udbudsdokumenter
Sprog, som udbudsdokumenterne er officielt tilgængelige på dansk
5.1.12.
Udbudsvilkår
Vilkår for proceduren :
Den påtænkte dato for afsendelse af opfordringerne til at afgive tilbud : 13/01/2025
Vilkår for indgivelse :
Elektronisk indgivelse : Påkrævet
Sprog, som tilbud og ansøgninger om deltagelse kan indgives på dansk
Elektronisk katalog : Tilladt
Alternative tilbud : Ikke tilladt
Tilbudsgivere kan indgive mere end ét tilbud Ikke tilladt
Frist for modtagelse af anmodninger om deltagelse : 16/12/2024   11:00:00 (UTC)
Betingelser for kontraktens udførelse :
Udførelsen af kontrakten skal ske inden for rammerne af programmer for beskyttet beskæftigelse Nej
Vilkår relateret til kontraktens udførelse Udbudsmaterialet indeholder følgende særlige vilkår: • Arbejdsmiljø, • Mærkning og miljø, • Menneskerettigheder, • Embargo, • Krav om uddannelses- og praktikaftaler og • Udfasningsperiode,
Elektronisk fakturering Påkrævet
Der vil blive anvendt elektronisk bestilling : ja
Der vil blive anvendt elektronisk betaling : ja
Oplysninger om klagefrister : Klage over ikke at være blevet prækvalificeret skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 20 kalenderdage fra dagen efter afsendelse af en underretning til de berørte ansøgere om, hvem der er blevet prækvalificeret. Andre klager skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 45 kalenderdage efter at ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en kontrakt. Samtidig med klagens fremsendelse til Klagenævnet for Udbud skal klageren sende en kopi af klagen med bilag til Ordregiveren, gerne pr. e-mail.
5.1.15.
Teknikker
Rammeaftale : Ingen rammeaftale
Oplysninger om det dynamiske indkøbssystem : Intet dynamisk indkøbssystem
5.1.16.
Yderligere oplysninger, mægling og gennemgang
Organisation med ansvar for klager Klagenævnet for Udbud
Organisation, der leverer yderligere oplysninger om klageprocedurerne Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Organisation, der modtager ansøgninger om deltagelse Region Midtjylland
Organisation, der behandler tilbud Region Midtjylland
TED eSender Mercell Holding ASA
8. Organisationer
8.1.
ORG-0001
Officielt navn : Region Midtjylland
Registreringsnummer : 29190925
Afdeling : Indkøb & Medicoteknik
Postadresse : Olof Palmes Allé 15    
By : Aarhus N
Postnummer : 8200
Landsdel (NUTS) : Østjylland   ( DK042 )
Land : Danmark
Enhed : Mads Madsen
Telefon : +45 30449957
Denne organisations roller
Køber
Organisation, der modtager ansøgninger om deltagelse
Organisation, der behandler tilbud
8.1.
ORG-0002
Officielt navn : Klagenævnet for Udbud
Registreringsnummer : 37795526
Postadresse : Nævnenes Hus, Tolboden 2    
By : Viborg
Postnummer : 8800
Landsdel (NUTS) : Vestjylland   ( DK041 )
Land : Danmark
Telefon : +45 72405600
Denne organisations roller
Organisation med ansvar for klager
8.1.
ORG-0003
Officielt navn : Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Registreringsnummer : 10294819
Postadresse : Carl Jacobsens Vej 35    
By : Valby
Postnummer : 2500
Landsdel (NUTS) : Byen København   ( DK011 )
Land : Danmark
E-mail : kfst@kfst.dk
Telefon : +45 41715000
Internetadresse : https://www.kfst.dk/udbud/
Denne organisations roller
Organisation, der leverer yderligere oplysninger om klageprocedurerne
8.1.
ORG-0004
Officielt navn : Mercell Holding ASA
Registreringsnummer : 980921565
Postadresse : Askekroken 11    
By : Oslo
Postnummer : 0277
Landsdel (NUTS) : Oslo   ( NO081 )
Land : Norge
Enhed : eSender
Telefon : +47 21018800
Fax : +47 21018801
Internetadresse : http://mercell.com/
Denne organisations roller
TED eSender
11. Oplysninger om bekendtgørelsen
11.1.
Oplysninger om bekendtgørelsen
Bekendtgørelsens ID : 493ee3d6-dd2e-41ba-83d2-09d981b50006   - 01
Formulartype : Konkurrencevilkår
Bekendtgørelsestype : Udbuds- eller koncessionsbekendtgørelse – standardordningen
Bekendtgørelsesundertype 16
Afsendelsesdato for bekendtgørelsen : 12/11/2024   09:38:42 (UTC)
Dato for afsendelse af bekendtgørelsen (eSender) : 13/11/2024   08:30:39 (UTC)
Bekendtgørelsens officielle sprog : dansk
11.2.
Oplysninger om offentliggørelsen
Bekendtgørelsesnummer : 694966-2024
EUT-S-nummer : 222/2024
Offentliggørelsesdato : 14/11/2024

Send til en kollega

0.048