Fakta om udbudet
Bestilling af materiale
http://eu.eu-supply.com/app/rfq/rwlentrance_s.asp?PID=187198&B=NST
Anmodning om deltagelse
Addresse
http://eu.eu-supply.com/app/rfq/rwlentrance_s.asp?PID=187198&B=NST
Udbyder
Naturstyrelsen
Vindere
Valgt entreprenør
(07.11.2017)
Arkil Fundering A/S
Værkstedsvej 9
5500 Middelfart
Drift af afværgeboringer på Flyvestation Værløse
Naturstyrelsen
Udbudsbekendtgørelse
Tjenesteydelser
Direktiv 2014/24/EU
Del I: Ordregivende myndighed
33157274
Fægyden 1
Værløse
3500
Danmark
Kontaktperson: Dennis Robertson
Telefon: +45 23215363
E-mail: dro@nst.dk
NUTS-kode: DK013
Internetadresse(r):
Overordnet internetadresse: http://naturstyrelsen.dk/Annonceringer/Udbud/
Internetadresse for køberprofilen: https://eu.eu-supply.com/ctm/Company/CompanyInformation/Index/250996
Del II: Genstand
Drift af afværgeboringer på Flyvestation Værløse.
Der udbydes en kontrakt om drift af afværgeanlæg på den tidligere Flyvestation Værløse.
Værløse.
På den tidligere Flyvestation Værløse forekommer forureninger i jord og i grundvand, og der foretages derfor afværge og løbende monitering af forureningerne med henblik på at dokumentere, hvorvidt der sker ændringer i forureningsbilledet. Afværgeanlæggene har primært til formål at fiksere grundvandsforureningerne, så de ikke spredes til de nærliggende drikkevandsboringer. Afværgeanlæggene på den tidligere flyvestation blev igangsat i 1994 og har behov for løbende drift og vedligeholdelse, og det er primært denne drift og vedligeholdelse, den udbudte kontrakt omhandler. Såfremt der bliver behov for ombygning af anlæggene (fx med henblik på at optimere rensningen), skal tilbudsgiver også kunne udføre dette, jf. optionen i afsnit II.2.11.
Kontrakten kan forlænges én gang i yderligere to år svarende til perioden 1.1.2020 til 31.12.2021.
Ansøgers væsentligste leverancer af tilsvarende ydelser leveret inden for de seneste tre år regnet fra datoen for offentliggørelsen af udbudsbekendtgørelsen, idet der lægges vægt på, at ydelserne har størst mulig lighed med den udbudte ydelse både i omfang og indhold, herunder kompleksitet.
Ordregiver har option på at rekvirere op til yderligere 150 timer for en projektleder og op til yderligere 150 timer for en medarbejder samt på, at leverandøren skal indkøbe materialer på op til en værdi af yderligere 150.000 kr. (leverandørens indkøbspris) i kontraktperioden. Ordregiver vil kunne gøre brug af optionen i tilfælde af ombygninger eller reparationer ud over det forventede omfang. Ved forlængelse af kontrakten, jf. pkt. II.2.7, gælder optionen også for den forlængede kontraktperiode.
Del III: Juridiske, økonomiske, finansielle og tekniske oplysninger
Ansøger skal indgive det fælles europæiske udbudsdokument (ESPD) med angivelse af den økonomiske aktørs samlede nettoomsætning for det seneste disponible regnskabsår i del IV, afsnit B.
Før ordregivers beslutning om tildeling af kontrakten skal den tilbudsgiver, som ordregiver har til hensigt at tildele kontrakten til, fremlægge eller henvise til database med dokumentation for de oplysninger, der er angivet i ESPD Del IV, afsnit B, som omfatter erklæring om eller årsregnskab med virksomhedens samlede nettoomsætning i det seneste disponible regnskabsår, afhængigt af hvornår virksomheden blev etableret eller startede, hvis tallene for denne omsætning foreligger.
Ved en sammenslutning af virksomheder (f.eks. et konsortium) skal oplysningerne afgives for hver af de deltagende virksomheder i sammenslutningen.
Baserer en virksomheden sig på andre enheders formåen (f.eks. et moder-, søsterselskab eller en underleverandør) uanset den juridiske karakter af forbindelserne mellem virksomheden og disse andre, skal virksomheden i forbindelse med ansøgningen dokumentere at råde over de ressourcer, der er nødvendige til opfyldelse af kontrakten ved at fremlægge en støtteerklæring eller anden dokumentation for, at ansøgeren faktisk råder over den nødvendige økonomiske og finansielle kapacitet. Det skal dokumenteres, at den pågældende enhed er juridisk forpligtet over for ansøgeren. I modsat fald vil ordregiver ikke lægge vægt på andre enheders formåen. Ordregiver har udarbejdet en skabelon til støtteerklæring, som ansøger kan benytte.
Som mindstekrav for den økonomiske aktørs økonomiske og finansielle formåen kræves en samlet nettoomsætning på mindst 800 000 DKK i det seneste disponible regnskabsår.
Såfremt ansøger baserer sig på andre enheders formåen, beregnes omsætningen som ansøgerens og disse andre enheders samlede omsætning i det seneste disponible regnskabsår. Ved en sammenslutning af virksomheder (f.eks. et konsortium) beregnes omsætningen som virksomhedernes samlede omsætning i det seneste disponible regnskabsår.
Ansøger skal vedlægge det fælles europæiske udbudsdokument (ESPD) med angivelse af tilsvarende tjenesteydelser (referenceliste) i del IV, afsnit C. Referencelisten skal omfatte de betydeligste leverancer af tilsvarende tjenesteydelser som den udbudte kontrakt, der er udført inden for de seneste 3 år regnet fra datoen for offentliggørelsen af udbudsbekendtgørelsen.
Hver reference bedes indeholde en kort, men klar beskrivelse af den udførte leverance samt ansøgers rolle i udførelsen af leverancen. Endvidere bedes referencen indeholde den økonomiske værdi af leverancen (beløb), dato for leverancen samt navn på kunden (modtager), herunder kontaktperson hos modtager.
Ved angivelse af dato for leverancen bedes ansøger angive datoen for leverancens påbegyndelse og afslutning. Er dette ikke muligt, f.eks. fordi opgaverne er udført løbende i henhold til en rammeaftale, bedes ansøger i beskrivelsen af leverancen angive, hvordan datoen er angivet.
Der kan højst fremlægges 3 referencer. Såfremt ansøger vedlægger mere end 3 referencer, vil alene de 3 nyeste blive taget i betragtning.
Kun referencer, der vedrører ydelser, som er udført på ansøgningstidspunktet, vil blive tillagt betydning ved vurderingen af, hvilke ansøgere der har dokumenteret de mest relevante leverancer. Hvis der er tale om en igangværende opgave, er det således alene den del af ydelserne, der allerede er udført på ansøgningstidspunktet, som vil indgå i vurderingen af referencen.
Ansøger vil ikke blive afkrævet yderligere dokumentation for teknisk og faglig kapacitet. Dog for-beholder ordregiver sig ret til at kontakte ansøger eller den i referencen angivne kunde med henblik på at få attesteret oplysningerne om referencen, herunder de for referencen angivne tidspunkter.
Baserer en virksomheden sig på andre enheders formåen (f.eks. et moder-, søsterselskab eller en underleverandør) uanset den juridiske karakter af forbindelserne mellem virksomheden og disse andre, skal virksomheden i forbindelse med ansøgningen dokumentere at råde over de ressourcer, der er nødvendige til opfyldelse af kontrakten ved at fremlægge en støtteerklæring eller anden dokumentation for, at ansøgeren faktisk råder over den nødvendige tekniske og faglige kapacitet. Det skal dokumenteres, at den pågældende enhed er juridisk forpligtet over for ansøgeren. I modsat fald vil ordregiver ikke lægge vægt på andre enheders formåen. Ordregiver har udarbejdet en skabelon til støtteerklæring, som ansøger kan benytte.
Som mindstekrav for teknisk og faglig formåen skal der fremlægges mindst to tilsvarende referencer inden for de seneste 3 år regnet fra datoen for offentliggørelsen af udbudsbekendtgørelsen. For at en reference kan forstås som tilsvarende, er det et krav, at referencen vedrører drift af afværgeanlæg i forbindelse med grundvandsforurening.
Ved en sammenslutning af virksomheder (f.eks. et konsortium) skal de deltagende virksomheder i sammenslutningen blot til sammen opfylde ordregivers mindstekrav til referencer, og sammenslutningen kan i lighed med øvrige ansøgere højst fremlægge 3 referencer.
Der er stillet krav til løn- og arbejdsforhold i henhold til cirkulære nr. 9471 af 30.6.2014 om arbejdsklausuler i offentlige kontrakter.
Del IV: Procedure
Del VI: Supplerende oplysninger
A. Deltagelse i udbuddet kan kun ske elektronisk via ordregivers anvendte elektroniske udbudssystem, jf. adressen i punkt I.3). Her tilgås udbuddet under »Igangværende offentlige udbud«. For at få adgang til udbudsmaterialet, skal ansøger være registreret eller registrere sig som bruger.
Al kommunikation i forbindelse med udbudsproceduren, herunder spørgsmål og svar, skal ske via det elektroniske udbudssystem. Tidsfrister i relation til spørgsmål og svar fremgår af udbudsbetingelserne.
Såfremt ansøgningen indeholder flere udgaver (versioner) af det samme dokument, vil den seneste uploadede udgave være den gældende.
Interesserede bedes holde sig orienteret via det elektroniske udbudssystem. Såfremt ansøger oplever problemer med systemet, kan support kontaktes på mail, dksupport@eu-supply.com, eller telefon, (+45) 70 20 80 14.
B. Ansøger skal som sin ansøgning indgive et ESPD som et foreløbigt bevis for de i udbudslovens § 148, stk. 1, nr. 1-3, nævnte forhold. Ved en sammenslutning af virksomheder (f.eks. et konsortium), skal der indgives et særskilt ESPD for hver af de deltagende økonomiske aktører. Såfremt ansøgeren baserer sig på andre enheders formåen, skal der indgives et ESPD for hver af de enheder, som denne baserer sig på.
Ansøgeren vil blive udelukket fra deltagelse i udbudsproceduren, hvis ansøgeren er omfattet af de i udbudslovens §§ 135 og 136 nævnte obligatoriske udelukkelsesgrunde samt udelukkelsesgrundene anført i udbudslovens § 137, stk. 1, nr. 2, medmindre ansøger har fremlagt tilstrækkelig dokumentation for, at denne er pålidelig i overensstemmelse med udbudslovens § 138.
Inden tildelingsbeslutningen skal den tilbudsgiver, som ordregiver har til hensigt at tildele kontrakten til, fremlægge dokumentation for de oplysninger, der er afgivet i ESPD-et i henhold til udbudslovens §§151-152, jf.§ 153.
C. I relation til punkt II.1.5) bemærkes, at beløbet udgør et skøn over den forventede kontraktsum for kontraktens fulde løbetid inklusive en eventuel forlængelse samt prisen for optionen, som kan benyttes i tilfælde af ombygning eller reparationer ud over det forventede omfang. Den indregnede værdi for optionen er behæftet med stor usikker, og den mulighed må forudses, at optionen slet ikke kommer til anvendelse. Optionen er værdisat således, at den udgør ca. halvdelen af den i punkt II.1.5 anførte værdi. Den årlige værdi af kontrakten uden optionen forventes at være op til ca. 200 000 DKK.
D. I relation til punkt II.2.9) bemærkes, at hver ansøger kun kan indgive én ansøgning om prækvalifikation.
Nævnenes Hus, Toldboden 2
Viborg
8800
Danmark
Telefon: +45 35291095
E-mail: klfu@erst.dk
Internetadresse:http://www.klfu.dk
I henhold til lov om Klagenævnet for Udbud m.v. gælder følgende frister for indgivelse af klage: Klage over ikke at være blevet udvalgt skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 20 kalenderdage, jf. lovens § 7, stk. 1, fra dagen efter afsendelse af en underretning til de berørte ansøgere om, hvem der er blevet udvalgt, når underretningen er ledsaget af en begrundelse for beslutningen i overensstemmelse med lovens § 2, stk. 1, nr. 1, og udbudslovens § 171, stk. 2.
I andre situationer skal klage over udbud, jf. lovens § 7, stk. 2, være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden:
1) 45 kalenderdage efter at ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en kontrakt. Fristen regnes fra dagen efter den dag, hvor bekendtgørelsen er blevet offentliggjort.
2) 20 kalenderdage, regnet fra dagen efter at ordregiveren har meddelt sin beslutning, jf. udbudslovens § 185,stk. 2.
Senest samtidig med, at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren skriftligt underretteordregiveren om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud, og om hvorvidt klagen er indgivet i standstill-perioden, jf. lovens § 6, stk. 4. I tilfælde hvor klagen ikke er indgivet i standstill-perioden, skal klageren tillige angive, hvorvidt der begæres opsættende virkning af klagen, jf. lovens § 12, stk. 1.
Klagenævnet for Udbuds e-mailadresse er angivet i punkt VI.4.1).
Klagenævnet for Udbuds klagevejledning kan findes på www.erhvervsstyrelsen.dk