23948sdkhjf

Regeringen vil nå målet med brændstofkrav og mere havvind

Delvist grønne brændstoffer skal fylde mere i tanken hos biler og lastbiler ifølge regeringen

Regeringen har netop præsenteret sit seneste tiltag Grøn Handling. Brændstofkrav og mere havvind er omdrejningspunkterne. 

Det blev præsenteret på et møde på Marienborg i går. 

Biler og lastvogne

Danmark kan nå klimamålet for 2025, der sigter efter at reducere Danmarks CO2-udledning med 50-54 procent i forhold til 1990, ved at hæve det såkaldte fortrængningskrav.

Det betyder konkret, at der skal mere grønt brændstof i biler og lastvogne, lyder det nu fra regeringen.

Fortrængningskravet dækker over, hvor stor en andel af diesel og benzin der skal bestå af drivhusgasreducerende brændstoffer - biobrændstoffer.

I dag er det fastsat til 3,4 procent, mens det i 2025 skal være 5,2 procent. I 2028 skal det være på 6 procent og i 2030 på 7 procent.

Samtidig vil regeringen sætte et loft for forbruget af førstegenerations-brændstoffer. De er opdyrket alene for at blive hældt på biler og lastbiler.

Og så skal arealet til havvind fordobles, og kapaciteten skal øges markant. Ifølge regeringen kan der potentielt være en femdobling af dansk havvind på vej.

- Vi skal speede op for den grønne transformation. Det har vi gode forudsætninger for at gøre i Danmark, men det kræver, at vi er villige til at tage næste skridt, sagde statsminister Mette Frederiksen (S) onsdag, hvor planen blev præsenteret på Marienborg, statsministerens embedsbolig.

Med- og modstandere

Her var både politiske med- og modstandere, eksperter og interessenter samlet for at høre mere og diskutere den grønne omstilling.

Direktør i brancheorganisationen Green Power Denmark Kristian Jensen er glad for særligt ambitionerne på havvind og kalder planen "realistisk og helt nødvendig".

- Regeringen trutter i hornet og blæser for alvor til grøn offensiv. Klimakrisen, den sikkerhedspolitiske situation og de høje energipriser kalder på en hidtil uset udbygning af grøn energi.

- Det er ikke bare realistisk at bygge flere vindmøller på de udpegede områder, det er bydende nødvendigt. Energibranchen er klar til at gå i gang lige så snart, der er landet en politisk aftale, siger han i en pressemeddelelse.

Politisk direktør i Dansk Industri Emil Fannikke Kiær roser ligeledes planen for havvind. Mere loren er han ved at hæve fortrængningskravet - eller iblandingskravet, som han kalder det.

- Et øget iblandingskrav gør benzin og diesel dyrere, så hvis man ikke ønsker, at det skal være dyrere at være dansker og køre grønt, bør politikerne i de kommende forhandlinger afgiftslempe de grønne biobrændstoffer.

Grønt forår

Klimaminister Lars Aagaard (M) mener dog, at det er det, der skal til for at nå klimamålet for 2025.

- Foråret er grønt, og i år bliver det ekstra grønt. Vi lægger et forslag på bordet, der sikrer, at vi realiserer klimaambitionerne for 2025, sagde han onsdag.

Partierne i Folketinget indkaldes nu til forhandlinger om forslagene, men det bliver et kritisk Enhedslisten, der møder op til dem.

I en kommentar skriver politisk ordfører Mai Villadsen, at det at satse på biobrændsler er en "meget kontroversiel vej til målet" i 2025, som indebærer store risici for at skade klimahandlingen.

- Der er ikke meget grønt eventyr over at tage en metode i brug, som risikerer både at skade biodiversiteten og klimaet globalt.

/ritzau/

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094