23948sdkhjf

Fortrængningskrav for flydende gas kan få hele Danmark med i den grønne omstilling

CO2-fortrængningskravet er et vigtigt redskab, hvis Danmarks klimamål skal nås. Og der er god grund til at udvide det til flydende gas, der bliver afgørende for at få den grønne omstilling ud i alle dele af landet. For kun med de rigtige rammevilkår kan branchen sikre, at den flydende gas er grøn senest i 2045

Af Sandra Hjort, Klima- og energikonsulent, Drivkraft Danmark

Et fortrængningskrav er et effektivt redskab til at nedbringe CO2-udledningerne, i de sektorer det dækker, og derved komme tættere på at opfylde de danske klimamål. Det blev bekræftet af regeringen, der netop har fremlagt et forslag om at hæve CO2-fortrængningskravet i transporten. Et øget fortrængningskrav er et skridt i den rigtige retning, som Drivkraft Danmark bakker op om. Men i forhold til det konkrete forslag for transporten, er det uhensigtsmæssigt, at det kun gælder for et enkelt år, og at de såkaldte ILUC-effekter ikke indregnes.

Som en langsigtet rammebetingelse, er et fortrængningskrav imidlertid et vigtigt redskab til at skabe sikkerhed på markedet. Men det forudsætter altså indregning af bæredygtighedskriterier som ILUC, for at sikre reelle positive effekter på klimaet.

Der er god grund til at se på andre sektorer at udvide fortrængningskravet til – et vigtigt eksempel er den flydende gas LPG. For den flydende gas bliver afgørende for, at vi får den grønne omstilling helt ud i alle dele af Danmark.

De fleste kender nok bedst LPG som flaskegas til grillen, men i dag er gassen ikke mindst en vigtig energikilde for industrier, landbrug og andre virksomheder uden for det kollektive forsyningsnet, hvor elektricitet alene ikke er en løsning, når der er behov for høj varme og hurtig regulering til processer og opvarmning. Her er LPG allerede nu en oplagt mulighed for at nedbringe CO2-udledningerne i forhold til alternativer som olie.

Fremadrettet vil den flydende gas sikre, at vi får alle med i den grønne omstilling – også de mange virksomheder uden for det kollektive forsyningsnet, der har brug for mere energi end elkablet kan rumme. Branchens ambition er nemlig at gøre den flydende gas, der allerede bruges i dag, grøn.

Investeringerne for at nå ambitionen er allerede i fuld gang. Med de nye teknologier vil brugen af flydende gas gradvist udlede mindre og mindre CO2 og blive CO2-neutral senest i 2045. De virksomheder, der i dag bruger LPG, får nem adgang til grøn energi og kan trygt fortsætte med deres velkendte og sikre energiløsning.

Men det er en forudsætning, at der er ens og klare lovkrav, der skubber både producenter og brugere i retning af de grønneste energiløsninger.

Konkret foreslår branchen derfor et CO2-fortrængingskrav for flydende gas på 50% i 2030 og 100% i 2045. Derudover er det afgørende, at ILUC indregnes i fortrængningskravet.

Branchen estimerer, at fortrængningskravet på 50% i 2030 med udgangspunkt i det nuværende LPG-forbrug vil kunne levere CO2-reduktioner på 125.000 tons CO2 i 2030 – dvs. reduktioner svarende til den årlige CO2-udledning fra mere end 30.000 naturgasopvarmede husstande.

Drivkraft Danmark vil snarest lancere en plan for en grøn omstilling med flydende gas, hvor branchen vil fortælle meget mere om sine nye grønne løsninger, og hvad der skal til, for at de kan bidrage til at Danmark kan nå sine klimamål.

Artiklen er en del af temaet Klumme.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.1