23948sdkhjf

Forbrugerrådet igen i modvind

Allerede inden Forbrugerrådet officielt har lanceret en ny runde af ’Tænk Strøm’ møder initiativet igen modstand fra både branchen og politisk side.
Da Forbrugerrådet sidste forår lancerede initiativet ’Tænk Strøm’ for første gang skabte det en del debat omkring rådets rolle. Fra flere sider lød kritikken, at Forbrugerrådet ikke kunne være et uvildigt organ, samtidig med det blev en aktiv aktør på el-markedet. Nu står Forbrugerrådet så på tærsklen til at skyde endnu en omgang ’Tænk Strøm’ i gang, og det har endnu engang fået kritikerne på banen.

Læs også: Endnu en omgang ’Tænk Strøm’ er på trapperne

- Man kan ikke have begge kasketter på, og da jeg rejste sagen sidste år, gav daværende erhvervs- og vækstminister, Ole Sohn, egentlig en del fornuftig svar, lyder det fra en af kritikerne, Venstres skatte- og teleordfører Torsten Schack Pedersen.

Allerede i foråret 2012, da Forbrugerrådet for første gang præsenterede initiativet, var politikeren meget skeptisk overfor Forbrugerrådets indtræden som aktiv aktør på elmarkedet. Han bad derfor den daværende erhvervs- og vækstminister, Ole Sohn, forholde sig til Forbrugerrådets ændrede rolle.

- Der er nogle markeder, som forbrugerne har svært ved at gennemskue, og hvor konkurrencen ikke fungerer optimalt. Her kan initiativer som det konkrete virke konkurrencefremmende. Over for dette står imidlertid, at Forbrugerrådet begrænser sine muligheder for at udtale sig uvildigt på disse markeder, hvis de selv bliver en aktør. Jeg mener, at Forbrugerrådet nøje bør overveje fordele og ulemper ved at igangsætte denne slags aktiviteter, lød svaret den gang fra erhvervs- og vækstministeren.

Læs også: Elpriser: Forbrugerrådet skifter kurs

Justeret udgave er stadig problematisk
Hos Forbrugerrådet ser medlemschef Christian Wennevold ikke noget problem i Forbrugerrådets aktive tilstedeværelse på elmarkedet. Tværtimod forklarer han overfor Energy Supply, at Forbrugerrådet forsøger at varetage forbrugernes interesser dels ved at agere politisk og ved at forsøge at påvirke markederne, men også ved aktivt at gå ind og hjælpe sine medlemmer til at få billig strøm.

- Mangel på konkurrence på elmarkedet er også en politisk grund til, vi går ind i det. Vi prøver at gå ind og prikke til el-markedet, fortæller medlemschefen.

Men den forklaring køber Torsten Schack Pedersen ikke, og det faktum, at initiativet i år er forbeholdt rådets medlemmer, gør ikke politikerens skepsis overfor initiativet mindre.

- Det ændre jo sådan set ikke ved det principielle i, at Forbrugerrådet vil have to kasketter på. De vil være et uvildigt forbrugerpolitisk talerør og samtidig lege indkøbsforening – det syne jeg skaber et kæmpe problem. Om det så kun er for medlemmer, så mener jeg stadig det er hæmmende for Forbrugerrådet, at de har en kommerciel interesse i el-området. Jeg forstår simpelthen ikke hvorfor de overhovedet kaster sig ud i det, siger Torsten Schack Pedersen til Energy Supply og tilføjer:

- Når Forbrugerrådet modtager 17,6 mio. kr. fra finansloven, så forventer jeg, at de varetager forbrugernes interesser på alle områder og ikke udelukker elmarkedet, hvor de selv er en aktør.

Appel til Annette Vilhelmsen
- Man kan ikke have begge kasketter på, derfor rejste jeg sidste år sagen overfor daværende erhvervs- og vækstminister, Ole Sohn, der faktisk gav en del fornuftige svar, fortæller Ventre-politikeren, der nu har sendt en række spørgsmål til erhvervs- og vækstminister Annette Vilhelmsen i håb om, at hun vil tage bolden op.

- Jeg håber Annette Vilhelmsen følger op i forhold til det, hendes forgænger sagde, og at hun opfordrer Forbrugerrådet til at overveje om de bør sætte sig imellem to stole eller ej. Jeg synes Forbrugerrådet burde droppe projektet – jeg synes det er en meget dårlig ide, siger folketingsmedlemmet til Energy Supply.

Fakta: ’Tænk Strøm’
Forbrugerrådets hensigt med initiativet ’Tænk Strøm’ er at skaffe forbrugerne bedre priser, mere gennemsigtige aftalevilkår, et højere serviceniveau og muligheden for et miljøvenligt tilvalg af strøm.

Sidste år kunne alle forbrugere tilmelde sig initiativet, i år er det forbeholdt Forbrugerrådets medlemmer.

Elselskaberne betaler 150,- til Forbrugerrådet i provision. Beløbet skal dække rådets omkostninger. I modsætning til sidste år går et eventuelt overskud i år direkte til kunden som en ekstra besparelse.

Bindingsperioden er for elselskaberne ét år, mens forbrugerne er bundet i seks måneder.

Kilde: Forbrugerrådet
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler
Andre Nordiske Medier

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079