Klumme: Fra fagentrepriser til større synlighed
Fagentrepriser er vejen frem, hvis vi fortsat skal have små og mellemstore virksomheder i Danmark.
Guldborgsund Kommune har for eksempel truffet en principbeslutning om, at man altid udbyder i fagentreprise, og det har givet resultater på den lokale jobfront. Og i Århus og København og en række andre kommuner er man godt på vej med en ændring af udbudsformen, så den tilgodeser de mindre virksomheder og konkurrencen.
Denne udvikling punkterer endnu en gang myten om, at stort altid er godt. De små og mellemstore virksomheder kan både løfte opgaverne og gøre det billigt og mere effektivt, så kommunerne sparer penge. Samtidig sikrer sådanne aftaler øget lokal vækst.
Nu er der naturligvis ingen, der siger, at udbud i fagentrepriser kun vil blive vundet af virksomheder fra den pågældende kommune eller lokalområde, men jeg forestiller mig da, at netop de lokale virksomheder vil have gode muligheder. Og set med de briller er det naturligvis klart, at vi også ude i virksomhederne skal påtage os et ansvar for udviklingen for eksempel ved at ansætte lærlinge, engagere os i arbejdet på den lokale erhvervsskole og støtte de lokale foreninger med sponsorater eller andre aktiviteter, hvor vi kan byde ind og spille med.
Jeg så også meget gerne en større synlighed i den lokale og regionale presse – og journalister og redaktører vil være mere lydhøre og åbne for de små og mellemstore virksomheder og holdninger og erhvervspolitiske mærkesager i forhold til vores rammevilkår, når der er stærke og synlige virksomheder i lokalområdet.
Og ad den snedige omvej kan en kommunes ændrede udbudspolitik betyde større synlighed for branchen eller brancherne som helhed. Og det er da en rigtig win-win-situation, ikke…
Kilde: DS Håndværk & Industri - http://www.ds-net.dk