23948sdkhjf

Postkort til regeringen

Klumme: Hver mandag modtager klimaminister Rasmus Helveg Petersen et postkort fra Dansk Energis direktør, Lars Aagaard. Postkortene er en venlig reminder til ham og resten af regeringen om, at det haster med at få en afklaring om elbilernes afgifter fra 1. januar 2016, hvor fritagelsen for registreringsafgift udløber.
Det er selvfølgelig med et drilskt glimt i øjet at postkortene sendes, men baggrunden er alvorlig nok.

Salget af elbiler blev mere end fordoblet i 2014, og 2015 kan blive endnu bedre, hvis ikke usikkerhed om afgiften på elbiler sætter en stopper for det. Man betaler registreringsafgift af en bil, når den indregistreres, så med leveringstider på op mod 6 måneder risikerer en elbilkunde at skulle betale fuld afgift af sin nye elbil, hvis den købes i efteråret 2015 og leveres efter 1. januar 2016.

Den usikkerhed gør det også vanskeligt for virksomhederne at investere i infrastruktur, der skal gøre det nemmere at være elbilkunde – ladestandere, uddannelse af mekanikere, markedsføring mv. Virksomhederne har gennem en årrække investeret med en forventning om at komme til at tjene penge inden for en kortere årrække, men usikkerhed flytter datoen for hvornår elbilmarkedet bliver indbringende længere ud i horisonten.

Heldigvis har regeringen erkendt problemet og lovet en løsning i starten af 2015. Nu mangler vi bare at se, om det bliver en god løsning.

Jeg mener, at løsningen skal tage udgangspunkt i en målsætning for antallet af elbiler. I Norge, Holland, Tyskland og mange andre lande har man sat et mål for antallet af elbiler. Fordelen ved en målsætning er, at regeringen forpligter sig til, at der skal ske noget, men samtidig risikerer man ikke en kæmpestor regning til skatteyderne, hvis salget af elbiler går hurtigere end ventet. Går salget pludseligt meget hurtigt kan man gøre elbilernes fordele mindre, sådan som man i øjeblikket diskuterer at gøre det i Norge og har gjort det i Holland, hvor salget af plug-in hybridbiler en overgang gik meget hurtigt.

Når man har en målsætning kan man diskutere, hvor meget afgift man kan lægge på elbilerne. I 2014 blev der solgt godt 1.500 elbiler, så selv med et beskedent mål om mindst 50.000 elbiler i 2020 - det samme som Norge runder i 2015 – er det for tidligt at beskatte elbiler. Der er brug for nogle år endnu uden afgift på elbiler.

Vælger regeringen at elbiler skal betale afgift, så skal man have passet elbilerne ind i afgiftssystemet for de fossile biler. En benzinbil får rabat i registreringsafgiften efter hvor langt den kører på en liter benzin, men hvordan skal man omregne kilowatt timer til liter benzin?

Vind- og solenergi kommer til at udgøre en stadig større andel af den danske elproduktion, og vi får brug for, at der er nogen som kan bruge strømmen, når solen skinner eller vinden blæser, så vi ikke skal betale udlandet for at tage imod vores strøm. Det kan elbilerne. Derfor skal elbiler beskattes efter deres evne til at bruge vedvarende energi, når den er der. Det er en kvalitet som giver et stort potentiale for at mindske CO2-udledningen fra transporten.

Jeg er overbevist om, at der nok skal komme en afklaring for elbilerne og jeg har også tillid til, at den bliver god for elbilerne og den grønne omstilling af transporten. Men jeg frygter, at løsningen kommer så sent, at vi går glip af investeringer, og at det går ud over salget af elbiler. 2015 kan blive et nyt rekordår, men det forudsætter en hurtig afklaring for elbilerne.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094