23948sdkhjf

Ny biogasfærge betyder store biogas-investeringer

Samsøs nye biogasfærge skal om 5 år sejle på lokalproduceret biogas. Det kræver store investeringer i biogasanlæg, opgraderingsanlæg og et køleanlæg.
Samsingerne bliver godt sejlende i 2015, når MS Samsø i løbet af vinteren bliver indsat på ruten Sælvig – Hou. En spritny færge som sejler på flydende naturgas (LNG) og dermed udleder langt mindre CO2 og forurenende partikler end den gamle færge. Men det er blot første skridt mod en miljø‐ og klimavenlig færgedrift til og fra øen. Planen er, at færgen om 5‐6 år skal sejle på biogas produceret på Samsø, og indsættelsen af MS Samsø er kick‐starten på en ambitiøs omstillingsproces, som skal gøre Samsø til fossilfri ø i år 2030.

MS Samsø ejes og drives af det kommunale selskab Samsø Rederi. Samsø kommune har overtaget driften af ruten Sælvig – Hou og fået bygget en gasfærge for at skabe markedet for lokalproduceret biogas og dermed grundlaget for at etablere et biogasanlæg på Samsø.

For at kunne producere biogas, som kan bruges til drift af færgen, skal der ikke blot etableres biogasanlæg, men også et anlæg der kan opgradere den til naturgaskvalitet, og dernæst et køleanlæg der kan nedkøle gassen til ‐170 oC, hvor den bliver flydende.

Kræver store investeringer
Det kræver store investeringer, og inden arbejdet med at etablere denne biogaskæde går i gang, har Samsø Kommune derfor søgt og fået bevilliget 2 mio. kr. fra EUDP til at lave en forundersøgelse. Den skal belyse, hvordan biogassen kan og skal produceres, for at der er nok til at drive færgen og den bliver konkurrencedygtig med naturgas.

Biogaskæden skal spille tæt sammen med Samsøs øvrige energianlæg. F.eks. skal overskudstrøm fra øens vindmøller bruges til at opgradere og nedkøle biogassen i stedet for at blive sendt ud på nettet til spotpris. Og måske skal en del af den biomasse, som i dag anvendes i øens varmeværker, erstattes af biogas og varmepumper for at udnytte biomassen og overskudsstrømmen optimalt.

På denne måde skal alle Samsøs energianlæg tænkes sammen i et såkaldt Smart Energy System, hvor de enkelte elementer kobles intelligent sammen for at skabe en 100% fossilfri energiforsyning mht. både el, varme og transport.

Model for fremtidens samfund
Hvordan det kan gøres, skal eksperter fra private og offentlige forsknings‐ og videninstitutioner samt en række private virksomheder hjælpe Samsø Kommune med at finde frem til. De vil også kigge på, hvor meget biomasse, der er til rådighed på Samsø, og hvordan landmændene evt. kan dyrke andre afgrøder og supplerende efterafgrøder, som kan øge mængden af biomasse. Og endelig vil de undersøge hvilke afledte positive samfundseffekter, der vil være for Samsø ved at etablere biogaskæden, og dermed gøre Samsø til model for det fossilfrie samfund – 20 år før resten af Danmark ifølge regeringens 2050 klimamålsætning skal være fossilfri.

EUDP projektet startede i september 2014 og løber frem til sommer 2015, hvor det munder ud i en anbefaling til en samlet løsning, inkl. forretningsplan for etablering og drift af biogaskæden. Det skal give Samsøs politikere, landmænd og andre aktører et solidt grundlag for at tage beslutning om etablering af den.

Projekt MS Samsø på biogas
Udover Samsø Kommune og Samsø Rederi deltager følgende partnere i EUDP projektet: PlanEnergi, Teknologisk Institut, Aalborg Universitet, Remergy A/S, Nærenergi A/S, Samsø Elektro Aps, Samsø Energiakademi, Minor Change Group Aps.,

Desuden følger disse interessenter projektet nøje og kommer med input undervejs: INBIOM – Innovationsnetværket for Biomasse, TINV – Transportens Innovationsnetværk, Energinet.dk, HMN naturgas,
Maritimt Udviklingscenter og Søfartsstyrelsen
Kommenter artiklen (1)
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.116