23948sdkhjf

Italiensk energiselskab vil have danske løsninger

Italienske Enel efterlyser danske energiløsninger – lige fra solenergi over individuel måling til ladestationer til elbiler.
Den 25. november 2015 afholder Den danske ambassade i Rom sammen med Italiens største energiselskab Enel et B2B møde i Rom.

Samarbejdet mellem ambassaden og Enel har til formål at styrke eksporten af danske grønne løsninger.

De danske virksomheder vil få mulighed for at møde beslutningstagere og produktchefer fra Enel Household, Enel Corporate (Industrial) og Enel Green Power.

Står stærkt
Enel investerer i øjeblikket stort i grønne løsninger og innovative produkter, der kan optimere energiforbruget på de 30 markeder, hvor de er repræsenteret.

Danmark står i den henseende stærkt, og Enel har udtrykt stor interesse for et dansk samarbejde.

- Enel er særligt interesseret i løsninger inden for solvarme, solceller, vandvarmere altså hot water heaters, airconditioning- og ventilationsanlæg, elcykler, ladestationer til elbiler og energieffektive husholdningsapparater / løsninger ift. hårde hvidevarer, fortæller Ole Gustafsson fra Den danske ambassade i Rom.

Stort potentiale
Det store potentiale for de danske virksomheder skal findes to steder.

Italien står over for store udfordringer i forbindelse med at leve op til EU's 2020 mål vedrørende energieffektivisering samtidig med at en ny italiensk lovgivning fordrer at energiforbruget i private husholdninger reduceres.

- Ét sigte er at reducere energiforbruget i industrien med hovedfokus på elforbruget – da Italien er EU’s næststørste produktionsland er der her mange potentielle afsætningsmuligheder, fortæller Ole Gustafsson og tilføjer:

- Per 1. januar 2016 skal der være installeret obligatoriske varmemålere i alle private husstande i Italien. Individuel måling af varme har været lovpligtigt i DK siden 1999, hvorfor danske virksomheder på mange punkter har en erfaring og viden, som Enel er interesseret i.

Stor succes
Det er ikke første gang at ambassaden i Rom har afholdt B2B møder mellem danske og italienske virksomheder. Tilbage i 2010 afholdt man arrangement med tyve danske virksomheder på den ene side af bordet og Enel på den anden side. Sidste år var det så Fiat Gruppen, der var i spil.

- Sidste år holdt vi en tilsvarende B2B event med Fiat Gruppen, hvor vi formåede at åbne døre for flere danske virksomheder eksempelvis Steel Production. Steel Production er en klassisk underleverandør til maskinindustrien, som til arrangementet fik mulighed for at møde relevante indkøbere fra Fiat-koncernen, der ligesom Enel har afsat store budgetter til innovative løsninger og forskning, fortæller Ole Gustafsson

Såfremt man skulle have lyst til at møde Enel og præsentere sin virksomhed og sit produkt skal man kontakte Ole Gustafsson olegus@um.dk , der dernæst vurderer hvorvidt virksomheden opfylder Enels umiddelbare ønsker til potentielle samarbejdspartnere
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler
Andre Nordiske Medier

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.1