23948sdkhjf

Energinord til kamp mod falske telefon-sælgere

Energinords kunder generes af kreative el-sælgere, der udgiver sig for at samarbejde med Energinord.
Kunderne bliver blandt andet presset til at bekræfte eller afgive deres kundeoplysninger – som en nødvendighed for at de fortsat kan få leveret strøm til deres bolig.

- Han fik besked på, at han kunne sende mig et brev eller en mail, så skulle jeg nok svare igen, hvorefter han truer mig med, at mit strøm bliver afbrudt , skriver en af Energinords kunder Tina Lundholm på sin Facebook-profil efter hendes telefonmøde med en meget pågående sælger.

- Kunderne bliver kontaktet af selskaber som Blue Energy, Modstrøm, Gasel og Gul Strøm, skriver Energinord i en pressemeddelelse. Oplysninger man har fået direkte fra kunderne.

I disse dage oplever Energinord dagligt at kunderne ringer ind og udtrykker forvirring og frustrationer efter at have været i kontakt med en sælger fra et andet selskab.

- Det er derfor meget vigtigt for os at slå fast, at vi ikke på nogen måde samarbejder med andre el-selskaber omkring salg af strøm til vores kunder. Og vi kunne aldrig finde på at udlevere kundeoplysninger til andre uden kundens udtrykkelige forudgående samtykke – det er jo direkte strafbart, udtaler Mads Brøgger, salgsdirektør i Energinord

Hilser konkurrencen velkommen
Elmarkedet er frit, og Energinord hilser sund konkurrence på elmarkedet velkommen, men når konkurrencen sker på baggrund af uetiske salgsmetoder og falske oplysninger, der er i direkte modstrid med loven, er det en anden sag.

- Desværre er problematikken langt fra ukendt. Der er desværre for mange eksempler på kunder, som, til trods for løfterne om en lavere elpris, bliver bondefanget af skjulte gebyrer, ugennemsigtige abonnementer og vilkår. Vi ser meget alvorligt på de salgsmetoder, som vi oplever hos flere af el-selskaberne i markedet, for det er med til at udhule hele branchens troværdighed og skabe stor utilfredshed og utryghed hos kunderne, udtaler Mads Brøgger og tilføjer:

- Vi ved, at forbrugerombudsmanden har fokus på sagen, og jo flere eksempler på kunde-chikane, vi kan fremlægge, jo stærkere en sag kan forbrugerombudsmanden stå frem med. Vi har derfor brug for kundernes hjælp til at få sat en stopper for denne uetiske adfærd.

Afviser kritikken
Hos Gul Strøm afviser kommunikationschef Knud Løkke Rasmussen kritikken.

- Jeg kan stå fuldstændig inde for de metoder, vi bruger. Det telemarketingsbureau, vi samarbejder med, ringer kun til folk, der har givet os lov til at ringe dem op. Alle samtaler bliver båndet, og alle kontrakter indgås med 14 dages fortrydelsesret. Vi har ingen interesse i at få kunder, der føler sig bondefanget. Så hvis nogle benytter uetiske metoder, er det i hvert fald ikke os, siger Knud Løkke Rasmussen til Nordjyske.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.088