23948sdkhjf

Horsens Bioenergi opnår første danske certificering

Horsens Bioenergi certificeres efter Redcert-standard som det første anlæg i Danmark.
Redcert-certificeringen er en anerkendt certificeringsstandard under den Europæiske Kommission, samt relevante myndigheder i medlemsstaterne. Certificeringen gives kun til biogasanlæg, der kan dokumentere, at bionaturgassen er produceret på bæredygtig biomasse.

- Vi er naturligvis stolte over, at Redcert-certifikat ordningen nu er kommet til Danmark, og at Horsens Bioenergi er det første anlæg, der lever op til kriterierne. Ordningen skal være med til at øge troværdigheden og tilliden til biobrændsler, siger Klaus D. Johansen, direktør for Horsens Bioenergi ApS.

Gylle kræver benarbejde
Horsens Bioenergi er som nævnt det første anlæg i Danmark, der har opnået certificeringen. Det har dog krævet lidt benarbejde.

- Det har taget en fire måneder at blive certificeret. Det er tyske selskaber, der laver certificeringen i EU og de har været lidt på benene over at det er et gyllebaseret anlæg. Det ser de ikke i Tyskland, så der har været noget arbejde med at få det godkendt. For de næste, der skal certificeres, vil det nok gå lidt hurtigere, fortæller Jacob Wagner Jensen fra Bigadan, der på vegne af Horsens Bioenergi har arbejdet med certificeringen.

Men selvom certificeringen er i hus, så stopper arbejdet ikke her.

- Vi har sat en hel del systemer op for løbende at kontrollere de ting, der står i forordningen. Og så kommer der en årlig audit, hvor myndighederne dukker op og skal undersøge anlægget, arbejdsmetoder og vores leverandører, fortæller Jacob Wagner Jensen.

Transportsektoren en mulighed
Bionaturgas har stort potentiale for transportsektoren. Olieselskaberne er således pålagt, at de frem mod 2020 skal iblande op til 10 % drivmidler, der er produceret på vedvarende energi-anlæg.

Bionaturgas, der er produceret på Redcert-certificeret anlæg kan tælle med i dette iblandingskrav.

- Før kunne vi godt blive brugt som transportgas, men med den her certificering kan vi indgå i brændstofforordningen hos EU. Gassen kan indgå i det 5,57 procents krav, der er til biobrændstof til transportsektoren, forklarer Jacob Wagner Jensen og tilføjer:

- Samtidig kan vores gas medregnes to gange i det grønne regnskab for drivhusgasfortrængning i forhold til iblandingskravet af biobrændstof til transport. Dobbelttællingen kan lade sig gøre, fordi vi skaber grøn biogas af affalds- og restprodukter, gassen er dermed et såkaldt 2. generations biobrændstof.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078