Elbilen skal levere strøm til elnettet
- Vi ser elbilen som et batteri på hjul, lyder det fra Enel og Nissan, der har udviklet teknologien V2G, der kan gøre elbilen til et lille kraftværk.
Indtil videre er samarbejdet resulteret i et Vehicle-to-Grid (V2G)-system, som gør det muligt for elektriske køretøjer at fungere som energi-hubs med evnen til at bruge, lagre og returnere strøm til elnettet.
- Det er en ny æra. Vores mål er, at udfordre de eksisterende paradigmer og etablere nye forretnings-modeller. I dag ser vi en bil som et batteri med hjul, sagde Ernesto Ciorra, Enel’s direktør for innovation og bæredygtighed.
V2G-teknologien gør de elektriske køretøjer til små kraftværker. Med V2G kan elbilerne oplade batteriet, når priserne på el er lave, og levere strømmen tilbage til elnettet igen, når prisen er høj.
- Vi har valgt Enel som partner af to årsager, primært fordi selskabet er et af de førende energiselskaber i Europa og sekundært fordi de har samme hunger efter innovation, som Nissan, sagde Paul Willcow, bestyrelsesformand for Nissan Europe og tilføjede:
- Vi kommer til at opleve den mest spændende periode for bilindustrien over de næste tyve år. Elektrificeringen af køretøjer vil stige dramatisk.
I følge Ingeniøren skulle parterne på COP21 have oplyst, at de vil registreres som energiselskab i Danmark.
DTU har deltaget i udviklingen af ladeenheden til bilerne i Nissans og Enels projekt.