Brint-teknologi er oplagt for transportbranchen
Hydrogen Valley arbejder målrettet med at udbrede kendskabet til brint-teknologier hos især transportbranchen
- Der ligger en målsætning fra regeringen om, at Danmark skal være fossilfri i 2050. Transportsektoren tegner sig for over ¼ af vores energiforbrug, og det er stort set alt sammen fossilt. Derfor ligger der en stor opgave med at finde vedvarende energikilder, der kan benyttes til transport, siger Marie-Louise Arnfast, kommunikationsansvalig hos Hydrogen Valley.
Danmark er langt fremme i den internationale brændselscelle-forskning, og der bliver arbejdet ihærdigt med udviklingen af nye systemer hos for eksempel Dantherm Power og taiwanesiske M-Field, der har valgt at slå sig ned i Danmark af den samme grund.
Brint-drevne køretøjer kan nemlig gå ind og medvirke til at opfylde både danske og internationale målsætninger om uafhængighed af fossile brændstoffer samt reduktion af CO2-udledningen, vurderer man. For eksempel, når det kommer til gaffeltrucks.
- Lige nu er el nummer et, når det kommer til trucks, men her er ulempen, at opladningen af en el-truck tager tid. Det fungerer derfor ikke, hvis man for eksempel arbejder i flere skift. Brændselscellen med brint er derfor en oplagt mulighed, fordi det kun tager to minutter at tanke op, forklarer Marie-Louise Arnfast
På en god blæsevejrsdag producerer vi i Danmark mere strøm på vindmøller, end vi kan nå at bruge. Derfor sælger man overskudsstrømmen til udlandet – men her kan brinten måske komme ind som en mulig lagringskilde, hvis man benytter strømmen fra vindmøllerne til at udvinde brint gennem elektrolyse.
Men det kræver selvfølgelig, at man finder en hensigtsmæssig måde at lagre brinten på. For eksempel kigger Hydrogen Valley på muligheder for at lagre brinten i udtjente salt-kaverner, som findes lokalt i Hobro.
En brændselscelle omdanner brinten til el og kan derfor sættes ind i nyere el-trucks i stedet for et traditionelt batteri. Det kræver dog, at trucken fra producenten er godkendt til skiftet.