Danskerne vil af med afgifterne på elbiler
Elbiler skal fritages for afgifter, mener klart flertal. Afgifter siden januar har sat salget i stå
En række lande er af klimahensyn i fuld gang med på mange måder at øge andelen af elbiler.
Danmark gik 1. januar den modsatte vej og fjernede afgiftsfritagelsen for elbiler, så de gradvist over fem år når op på samme registreringsafgift som benzinbiler. Det besluttede regeringen, Dansk Folkeparti, De Radikale og Socialdemokraterne.
Det gav en rekordopbremsning i elbilsalget. Sidste år blev der solgt over 4500 elbiler. Men i de første fire måneder af 2016 kun 143.
- Udviklingen gik endelig på rette vej. Derfor er politikernes beslutning om at hakke bremsen i overfor de CO2-venlige elbiler ekstra ærgerlig. Undersøgelsen er et klart signal til politikerne om, at vælgerne er uenige, siger formanden for Ingeniørforeningen Thomas Damkjær Petersen.
- Ikke mindst i lyset af at transport er en stor klimasynder. Nu overhales Danmark på transportområdet som et ellers grønt land på energiområdet ikke bare af nabolande men også af lande som Kina og Indien. Vi må simpelthen op i gear igen, siger han.
Han peger på, at i Holland drøfter politikerne forbud af salg af benzin- og dieselbiler i 2025, mens tyskerne vil give 7500 millioner kroner i tilskud til elbilkøbere for at få gang i salget. I Norge vil Arbejderpartiet have benzin- og dieselbiler helt ud af markedet fra 2030.
I Kina overvejes kvoter for, hvor stor en andel af bilparken, der skal være elbiler, mens Indien satser på, at hele landet skal køre 100 procent på strøm i 2030.
Herhjemme har Alternativet netop lanceret et forslag om at forbyde import af nye benzin- og dieselbiler fra 2025.
Det sker ifølge politisk ordfører Rasmus Nordquist, fordi det er nødvendigt at dreje bilsalget i den miljøvenlige retning, hvis Danmark i rette tid skal nå målene om at omstille sig til vedvarende energi. En bil har en gennemsnitlig levealder på omkring 15 år.
/ritzau/