Virksomhedssamarbejde kan være løsningen i turbulent marked
Klumme: Krisen har bidt sig fast, og den markant øgede nationale og globale konkurrence har ramt dansk industri hårdt.
Situationen kræver dynamisk fornyelse, tilpasning og nye forretningsmæssige tiltag, for kun de bedste virksomheder overlever i et så turbulent marked.
I DS Håndværk & Industri ser vi, at virksomhedssamarbejde er et af de tiltag, som vores medlemmer tager i brug for at forbedre deres konkurrencesituation.
Det er naturligvis ikke noget nyt – vores medlemsvirksomheder har også tidligere med stor succes samarbejdet om produktionslokaler, ansættelse af fælles administrativt personale, etablering af fælles salgsselskab eller noget helt andet. Og de senere års højkonjunktur har givet ekstra god grobund for virksomhedssamarbejde på grund af manglen på produktionskapacitet, som har gjort det naturligt og nødvendigt ind i mellem at henvise arbejde til kollega i branchen. Flere virksomheder har på den baggrund fået gode erfaringer med samarbejde.
Og nu oplever vi, at krisen har givet en ny bølge af forpligtende virksomhedssamarbejder netop med henblik på at styrke virksomhedens konkurrencedygtighed både nationalt og globalt.
Den anerkendte virksomhedsekspert Rodin Genoff fra Australien har for nyligt udtalt, at den danske kultur og traditioner giver gode forudsætninger for et blomstrende virksomhedssamarbejde. Vi arbejder traditionelt flittigt sammen på tværs af fag og brancher, og vi trives også arbejdsmæssigt godt i både uformelle og formelle sammenhænge.
Samarbejde om hvad?
Virksomhedssamarbejde kan være mange ting – fra det uformelle og uforpligtende netværk med udveksling af viden og erfaringer til konkret og formelt samarbejde om salg/markedsføring, indkøb, produktudvikling, outsourcing eller lignende.
Konkurrenter kan også arbejde samme – hvis bare kagen bliver større til alle
Virksomheder i direkte konkurrence kan måske have svært ved at se fordelen ved virksomhedsarbejde. Derfor ser vi i DS Håndværk & Industri oftest forpligtende samarbejde mellem virksomheder, der supplerer hinanden i produkter og ydelser. Men virksomheder i direkte konkurrence kan sagtens finde samarbejdsmuligheder med store økonomiske gevinster. For eksempel har eksportfremstød på nye markeder givet nye muligheder, som virksomhederne ikke ville have haft mulighed for at løfte på egen hånd.
Nøgleordne i opstarten af virksomhedssamarbejde
Men virksomhedssamarbejde er ikke bare sådan lige at gå i gang med…
- Det er vigtigt fra starten at have fælles forventninger til samarbejde
- Der skal være klare mål og afgræsninger for samarbejdet
- Virksomhederne skal afklare, hvordan de indbyrdes komplementerer hinanden
- En skriftlig aftale om spilleregler og finansiering er nødvendig
- Parterne skal have gensidig respekt og tillid til hinanden
- Der skal være fokus på virksomhederne kernekompetence
- Og frem for alt skal der være god kemi mellem virksomhedsejere og kernemedarbejdere i samarbejdet
Erfaringerne blandt vores medlemsvirksomheder viser, at det tager tid at skabe et godt virksomhedssamarbejde, men gevinsterne på bare lidt længere sigt kan langt overstige udgifterne. Så det er bare om at komme i gang…
Kilde: DS Håndværk & Industri - http://www.ds-net.dk