23948sdkhjf

El-biler skaber arbejdspladser og viden i Danmark

ChoosEV’s produktion af elbiler i Danmark får ikke kun en positiv indvirkning på klimaet – det skaber også nye arbejdspladser, opbygger værdifuld teknisk viden og giver eftertragtede specialist-kompetencer.
Det første hold af 60 Citroën C1 el-biler fra det danske elbilselskab ChoosEV ruller i disse dage ud på de danske veje. Bilerne er ombygget i Danmark, da bilproducenterne endnu ikke kan levere elbiler, der matcher brugenes ønsker, og projektet har allerede skabt arbejdspladser og bragt værdifuld viden til landet. Firmaet Axel Ketner A/S, som står for produktionen af ChoosEV’s biler, er gået fra 54 til 64 ansatte for at kunne løfte opgaven. Fortsætter den høje efterspørgsel på elbiler, skal der hyres mere kvalificeret arbejdskraft.

- Vi oplever en massiv interesse hos kommuner og virksomheder og satser på at skulle levere flere hundrede elbiler og ladestandere i løbet af det næste år. For at følge med vil vi have brug for at udvide produktionen og ansætte flere nye folk, og holder forventningerne stik, kan vi meget vel skabe 50 nye jobs i autobranchen inden sommer 2010. Hertil kommer de jobs, der skabes hos vores danske leverandører af f.eks. ladestandere og teknisk udstyr samt i selve ChoosEV,” forklarer Henrik Isaksen, adm. direktør i ChoosEV A/S.

Specialister i elbiler
Produktionen af elbiler i Danmark er på mange måder banebrydende, da man ikke tidligere har bygget normale biler om til eldrevne køretøjer herhjemme. Axel Ketner A/S har derfor haft et tæt parløb den engelske virksomhed ECC, som har års erfaring med udskiftning af benzinmotorer til batterier. I dag har den danske virksomhed fået en værdifuld ekspertise på elbilområdet – og kan nu uddanne sine egne auto-elektrikere i at håndtere den teknisk krævende ombygning.

- Man er nødt til at følge med udviklingen – også i autobranchen. Vi er meget bevidste om, at olie ikke vil findes hele livet, så vi tror i høj grad på, at man skal bidrage til at udvikle alternative drivsystemer – og vil selvfølgelig gerne være på forkant. Samarbejdet med ChoosEV har allerede gjort os til specialister inden for elbiler. Til dags dato er vi dem, der har ombygget flest benzinbiler om til elbiler herhjemme og vi har fået en værdifuld viden, som vi kan bruge fremover, siger Lars Ketner, bestyrelsesformand for Axel Ketner A/S.

Værdifuld viden
Som alle andre biler, der kører på de danske veje, skal elbiler naturligvis have en generel godkendelse af Færdselsstyrelsen og gennem et bilsyn. Det er Teknologisk Institut, der har stået for arbejdet med at sikre at ChoosEV’s elbiler lever op til de regler. Da bilerne skal leve op til de danske krav, har man kke kunnet ’genbruge’ testviden udefra.

- Det er første gang, at der godkendes en elbil efter Færdselsstyrelsens nye regler for ombygningen af biler, og det betyder selvfølgelig, at vi har været igennem en lærerig proces. Vi har nu trampet en sti, som vil komme os til gavn fremover, når elbilen vinder mere indpas på det danske marked, siger Keld Nørregaard, programleder fra Teknologisk Institut. Han understreger at, de elbiler, som nu sendes ud på de danske veje har fået Færdselsstyrelsens godkendelse og lever fuldt ud op til de samme krav, som der stilles til almindelige benzin- og dieselbiler.

Kilde: ChooseEV

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler
Andre Nordiske Medier

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078