23948sdkhjf

Udnyt mulighederne…

Klumme: At se hullerne i osten har traditionel set været et udtryk for at se de negative ting i en situation, men det kan også være et billede på, at man kan sno sig og se nye muligheder.
Af Rikke Berg, Business Sector Manager - Vindenergi, Dansk Eksportforening.

Der skrives meget om krise i tiden. Det er den 2010 hverdag, som alle virksomheder må operere i. Det vil for mange blive et vanskeligt år, men samtidigt er det et år med muligheder, hvis man tør tænke alternativt.

Der er fortsat vækst på nogle af de kendte markeder som Kina og Indien – og der er nye markeder, der langsomt åbner sig og viser et fremtidigt potentiale.

Mange virksomheder har hen over vinteren været nødsaget til at skære i medarbejderstaben. Udover, at det for virksomhederne ikke er en let beslutning, kan det også være farligt. Nogle organisationer skærer bort i udviklingsafdelingerne, men uden udvikling - hvor skal væksten så komme fra? Danmarks største konkurrenceparamenter er vores viden og innovation.

Andre vælger at skære i salgsorganisationen samt salgsaktiviteterne - eksempelvis rejser til kundebesøg, men igen rammer man det område, der skal være med til at sikre indtjening og vækst. Netop i krisetider skal man kæmpe endnu hårdere for den enkelte ordre.
Netop i krisetider har man muligheden for at differentiere sig i forhold til sine konkurrenter.

Mod skal der til
Når disse kendte farer er listet, hvordan drejes kasketten for at vende disse udfordringer til muligheder? Hvordan sikrer vi, at en reduceret organisation kan generere vækst?

Når der skæres i medarbejderstaben, må de tilbageværende medarbejdere nødvendigvis tage over og varetage ekstra opgaver. Her må man som virksomhed have modet til at se muligheden i, at friske øjne på opgaven kan genere nye måder at gøre tingene på og derved udnytte de chancer, som opstår. Det kræver dog, at man er lydhør over for de signaler, som medarbejderne kommer med. Det kan være sælgeren med fingeren på pulsen, der har nye input til udviklingen af et givent produkt. Det kan også være sekretæren, som nu også laver salgsbackup, der opdager et mønster i kundehenvendelser fra potentielle kundeemner på et marked uden fokus.

  • Tør man som ledelse give medarbejderne dette ansvar?
  • Tør man som ledelse lade de friske øjne være styrken til vækst?
  • Tør man som ledelse selv påtage sig opgaven med at befinde sig i helikopteren for at sikre, at der arbejdes i samme retning?
Gør man det er der store uudnyttede ressourcer at gøre godt med. Gør man ikke det, opnår man kun, at medarbejdere oplever at skulle varetage endnu flere opgaver i en i forvejen travl hverdag.

Men det kræver mod ikke at grave sig ned i stram rapportering og i stedet give ansvar for at få.

Bevidst og aktiv anvendelse af netværk
De fleste virksomheder og deres ansatte har tilsammen et stort netværk, men der er stor forskel på, hvor aktivt disse anvendes. I Dansk Eksportforening arbejdes der med opdelte industrisektioner, hvor de deltagende virksomheder er med for aktivt at indgå i netværk; dvs give og modtage information om markeds- og kundemuligheder. Via denne vidensdeling får virksomhederne adgang til de mest opdaterede informationer.

De virksomheder, der bevist og aktivt anvender deres netværk, står stærkere over for både eksisterende og mulige kunder. En anden afledt effekt af netværk er muligheden for de tætte samarbejder, der kan opstå når man besidder fælles viden. Ikke sjældent oplever vi, at vore medlemsvirksomheder går sammen i salgsarbejdet over for fælles kunder, og dermed åbner muligheden for en helhedsløsning frem for leverance af en enkeltstående komponent. Via disse samarbejder lukker man ikke kun nye kompetencer ind i eget hus, men den enkelte virksomhed øger også egen konkurrenceevne, idet hele løsninger er vanskeligere at erstatte frem for komponenter.

Men det kræver mod at turde åbne sig i netværk og give for at få.

Kilde: Dansk Eksportforening

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094