23948sdkhjf

Kinesisk elbil er global frontløber

Klumme: I byen Shenzhen i den sydlige del af Kina satses stort på at eldrevne taxaer. Inden for to år kører mindst 24,000 elbiler rundt på gaderne i den kinesiske by som en del en stor satsning på at gøre Shenzhen til en mere grøn by.
Klumme af Anders Kjøller, leder af DIs kontor i Shanghai .

Kina har lanceret endnu et ambitiøst tiltag som skal bidrage til at gøre den sydkinesiske by Shenzhen til en mere grøn by. Inden udgangen af 2012 vil der ikke blot køre mindst 24,000 elbiler rundt på gaderne i Shenzhen, men som et led i udviklingen af en grøn by vil der også blive opsat 12,750 opladningsstationer over hele byen.

BYD - Build Your Dreams
De mange elbiler bliver leveret af BYD, en kinesisk virksomhed der på ganske få år har vokset sig til en af de mest succesfulde og har gjort ejeren og grundlæggeren, Wang Chuanfu, til en blandt Kinas rigeste personer. BYD har formået at udvikle en elbil, E6, der kan køre 330 kilometer på én opladning med en tophastighed på 140 km/t. Denne model er dermed ikke blot BYD’s bud på en bil drevet 100 % på el, men modellen er også i stand til at konkurrere med benzindrevne bilers ydeevne i byerne.

Handlekraftige kinesere
Den kinesiske udvikling og produktion af elbiler er gået hurtig inden for den seneste årrække. BYDs bildivision blev grundlagt i 2003 og har siden da arbejdet med at udvikle elbiler. Model E6 er allerede på markedet i Kina og forventes at blive introduceret til det amerikanske marked i løbet af 2010. Det har været generelt for Kinas hastigt voksende antal cleantech virksomheder, at disse virksomheder viser sig overordentlig handlekraftige og innovative. Mange af disse virksomheder kommer med et friskt syn på hvordan grøn teknologi skal spille en rolle i det fremtidige samfund.

Stærk opbakning fra regeringen
Der er stærk opbakning fra Kinas regering til opskalering og kommercialiseringen af elbiler. Som et led i udviklingen af de eldrevne biler, yder centralregeringen i Beijing således et tilskud på 50-60,000 RMB til personer der ønsker at købe en elbil. Derudover har Shenzhens lokale regering lovet et yderligere tilskud til elbiler købt i regionen på 20,000 RMB. Den kinesiske regering forsøger derved at fremtvinge en udvikling hvor man gennem ”technology push” og massive subsidier som det første land i verden skaber et reelt marked for elbiler.

Innovation, Innovation, Innovation
BYD er også et eksempel på, at Kina inden for få år vil være mere end blot ”verdens samlefabrik”. Den kinesiske regering har sat udvikling af højteknologi og innovation højt på den politiske dagsorden. Den kinesiske regerings bevillinger til R&D er således steget fra 196 mia RMB i 2004 til 461 mia RMB i 2008, hvilket svarer til 1,54% af BNP. Den kinesiske regerings erklærede mål er at dette skal stige til 2,5% i 2020. Ovenstående initiativ er således endnu et eksempel på den vilje og handlekraft der er ved at føre Kina frem som en stor miljøteknologisk spiller globalt.

Tilskuer eller aktiv deltager?
Kinas hastige industrialisering over de sidste 30 år har skabt store miljømæssige udfordringer for landet, hvilket omvendt kan udgøre markedsmuligheder for omstillingsparate virksomheder. Danske miljøteknologiske virksomheder står derfor over for et valg. Enten reaktivt at blive tilskuer til Kinas hastigt fremvoksende cleantech sektor eller proaktivt at indgå i et konstruktivt samarbejde, hvor man kan ride med på bølgen af nye miljøteknologiske satsninger i Kina. Eksemplet med BYDs elbiler er blot ét eksempel, men givetvis ikke det sidste. Betydelig flere kinesiske firmaer står til at blive frontløbere inden for cleantech i de kommende år.

Kilde: Anders Kjøller, leder af DIs kontor i Shanghai.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078