Innovationsprojekt har knækket kølekode til flydende gas
Flydende gas fremstillet på havnene kan åbne for et milliardmarked for skibsbrændsel, efter Danmarks største maritime innovationsprojekt, Blue INNOship, har knækket kølekoden for flydende gas (LNG). Dermed kan danske skibe om få år sejle på miljøvenligt biogas fra dansk svineproduktion eller naturgas.
Innovationsprojektet mellem Kosan Crisplant og DTU har forsøgt at finde nye, effektive måder at nedkøle gas som luftart på 15 grader til flydende gas på minus 155 grader.
Det er lykkedes Blue INNOship at løse opgaven, så der kan bygges LNG-fabrikker, der anvender 40 procent mindre strøm, fylder mindre, er billigere at bygge og drive, og som kan bygges i små moduler. Dermed kan det flydende gas nedkøles direkte på havnen.
- Vi vil revolutionere måden, vi i dag tænker gassen ind i transporten. Ved at nedkøle gassen lokalt muliggør vi, at helt nye segmenter åbner deres øjne for miljørigtig brændsel. Det er vores mål at bygge anlæg, som er modulbaserede, og som let kan skaleres op og ned i takt med behovet, siger projektdirektør Anders Bjørn fra Kosan Crisplant i en pressemeddelelse.
Metoden fjerner luftforureningen fra skibe og åbner for, at nedkølingen af flydende naturgas gøres ved brug af vindmøllestrøm.
- Når kunder i dag ønsker LNG, skal de til en af de store terminaler i Europa for at hente den. Lokale liquefaction-anlæg i Danmark vil betyde, at man ikke er nødsaget til at etablere kæmpe lagertanke. Lagertanken skal grundlæggende være gasnettet, som kan benyttes efter behov Det er vores forventning, at der i Danmark vil være plads til tre af denne type anlæg samt adskillige på et europæisk niveau. Ligeledes ser vi et kæmpe marked i Amerika, der kan åbne op for en milliardforretning på sigt, fortsætter han.
Innovationsfonden har støttet projektet med 50 millioner kroner, mens Den Danske Maritime Fond og Orients Fond samlet støtter med 20 millioner kroner. Innovationsfonden udtrykker stor tilfredshed med Blue INNOships resultater.
- Det er et eksempel på, at det er god forretning for samfundet at investere i maritim forskning. Konkret kan vi nu se frem til mere miljøvenlig skibsfart, nye globale markedsmuligheder for virksomhederne og potentielt flere jobs til danskerne. Det er ikke den værste kombination, siger Peter Høngaard Andersen, direktør i Innovationsfonden.
Flydende gas som skibsbrændsel udleder hverken CO2, kvælstof eller svovl.