23948sdkhjf

Lithium Balance øjner kinesisk millionordre

Ishøj-virksomheden har udviklet et system, så hybridbiler kan køre på både el og methanol.
Lithium Balance er nu klar med en prototype på den nye hybridbil. Med tilskud fra Energistyrelsens EUDP-program har man ombygget en Fiat Scudo, som dels er udstyret med en traditionel brændselscelle og dels et batteri, der oplades ved hjælp af methanol.

- Brændselsceller er gode til at producere konstant energi, men en bil kræver noget forskelligt, alt efter om du kører eller bremser. Derfor er det godt med den fleksible batteripakke imellem, som også kan holde på den energi, som brændselscellen giver den, udtaler direktør Lars Barkler til Ingeniøren.

I gang i Kina og Holland
Prototypen har dog krævet en række teknologiske landvindinger. Blandt de største hurdler har været udviklingen af et styresystem, der kan klare udsvingene i bilens batteripakke. Det hurdle er nu overvundet, og systemet er klar til at blive testet i større skala.

Blandt de lukrative ordrer, som måske ligger og venter, er et forsøg i Kina, hvor 6.000 offentligt ansatte i 2012 skal udstyres med hybridbiler. Ifølge Lars Barkler vil en sådan ordre udgøre et tocifret millionbeløb for den danske virksomhed.

Derudover er Lithium Balance blandt andet i gang med et projekt i Holland, hvor biler og busser skal konverteres til at køre på elektricitet.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063