Massiv opbakning til vindmøller ved motorveje
Danmarks Naturfredningsforenings forslår, at vindmøller placeres langs motorveje og jernbaner. Forslaget får bred opbakning fra politikere, energiselskaber og eksperter.
Forslaget får bred opbakning fra politikere, eksperter og energiselskaberne, som står for at opføre vindmøllerne.
Inden sommerferien skal et udvalg med repræsentanter fra Vejdirektoratet, Transportministeriet og Miljøministeriet se på forslaget og mulighederne for at ændre de gældende regler. I dag skal vindmøller være mindst 250 m fra motorvej. I Sverige er mindsteafstanden 50 meter og i Tyskland 40 meter.
Kan kombineres med udskiftning af vindmøller
Hos energiselskaberne ser man ingen produktionsproblemer ved placeringer langs motorvejene. Endvidere kan det gøres i takt med, at flere vindmøller skiftes ud:
- I den kommende tid skal der udskiftes en hel del vindmøller på land. Derfor kan man godt forestille sig, at nogle af de nye møller bliver sat op ved motorvejene, siger Lars Aagaard, direktør i Dansk Energi.
Fra politisk hånd er reaktionerne på forslaget tilsvarende positive. Miljøordførerne fra Socialdemokraterne, SF og DF bakker op om ideen. Det samme er transportminister Hans Christian Schmidt, som dog vil have en ekspertvurdering af sikkerhedsrisici, inden han vil lempe afstandskravene mellem vindmøller og motorvej.
Uenighed om sikkerhedsproblemer
Afstandskravet mellem motorvej og vindmøller begrundes blandt andet i hensyn til visuelle forstyrrelser af trafikanter og risiko for isnedfald fra møllevinderne.
Formanden for Danmarks Naturfredningsforening tror ikke på argumenterne om, at vindmøller tæt på veje er til fare for trafiksikkerheden
- På den måde vil vi kunne placere vindmøllerne, hvor de generer færrest mulige mennesker. Når man kan gøre det uden problemer i Sverige og Tyskland, tror vi ikke på Vejdirektoratets påstand om, at det vil gå ud over trafiksikkerheden, siger René la Cour Sell, direktør for Danmarks Naturfredningsforening.
Han bakkes op af dokumentationschef i Rådet for Sikker Trafik, Jesper Sølund, som ikke mener møllerne udgør en trafiksikkerhedsmæssig risiko, og ser det fornuftige i at placere møllerne i de eksisterende transportkorridorer:
- Samtidig har vi allerede særlige transportkorridorer, hvor man har placeret motorveje, elnet, jernbaner og lignende, og her kunne der være megen fornuft i også at placere vindmøller. En motorvej er alligevel ikke der, hvor man skal sidde og nyde naturen, men der, hvor man skal fokusere på, hvad der sker i trafikken. Det afgørende er dog, at vindmøllerne ikke udgør en risiko.