23948sdkhjf

Virksomhederne er klar til grønne firmabiler, men staten står i vejen

I den grønne omstilling går virksomheder og byer ofte foran, når det kommer til at mindske CO2-udledningen. Byerne ved, at ren luft ligger højt på borgernes ønskeliste, så de betaler gerne lidt ekstra for elbusser og kommunale elbiler. Og virksomhederne ved, at en ansvarsfuld og grøn tilgang til forbruget af ressourcer er vigtig for både kunder, medarbejdere og ejere, så en grøn profil er vigtig i forhold til brandingen af virksomheden.

Det gælder også, når danske virksomheder køber eller leaser firmabiler. Mange virksomheder forsøger at få medarbejderne til at vælge en grøn firmabil, som kører langt på literen eller endnu bedre enten kører rent på el, eller på både el og benzin. Det kan sænke virksomhedens samlede CO2-udledning, og virksomhederne er villige til at betale den merpris, der er for ny teknologi.

Det burde så betyde, at elbiler til firmabilsordninger blev solgt som varmt brød, men står regler og skatter i vejen. Sagen er den, at hvis virksomheder vælger at købe eller lease en grøn bil, som er lidt dyrere end den bil medarbejderen havde sidst, så stiger medarbejderens firmabilskat. I mange tilfælde betyder det, at medarbejderne hellere vil undgå den grønne bil.

Et eksempel er Novo Nordisk, som i et debatindlæg i Berlingske i weekenden beskriver, hvordan firmabilskatten betyder, at det bedst kan betale sig for medarbejderne at vælge en dieselbil, som mange jo ellers helst ser udfaset hurtigst muligt på grund af forureningen med blandt andet NOX. Vælger medarbejderen en elbil, så koster det i mange tilfælde ekstra i firmabilskat. 

Virksomheder køber mere end halvdelen af alle de personbiler og varebiler, der bliver solgt i Danmark, og mange af bilerne kører mange kilometer om året. En firmabil kører eksempelvis i gennemsnit 35.000 km årligt, hvilket er dobbelt så langt som en privat bil. Ved at få flere firmabiler over på el, kunne Danmark opnå store CO2-besparelser og samtidig skabe en vigtig løftestang for elektrificeringen af transporten i øvrigt. De fleste firmabiler fortsætter med at køre i Danmark som private familiebiler, så hvis virksomhederne bliver ved med at købe dieselbiler som firmabiler, så er det også de biler der er til rådighed for familierne. 

Hvis beskatningen af firmabiler i Danmark ændres, så den i højere grad baseres på bilens CO2-udledning eller brændstofforbrug, og i mindre grad på bilens værdi, så det bedst kan betale sig at vælge en grøn firmabil, så vil langt flere vælge grønt.

Udfordringen kendes i alle lande med firmabilbeskatning, og derfor har mange lande allerede gennemført tiltag for at fremme brugen af elbiler og opladningshybridbiler som firmabil. I Holland, Storbritannien, og Norge har man differentieret firmabilskatten efter CO2-udledningen og i Sverige beskattes medarbejdere med elbiler og opladningshybridbiler med 60 procent af skatten på sammenlignelige benzin og dieselbiler. Jeg mener, at Danmark må kunne lære af erfaringerne fra de øvrige lande og gennemføre lignende tiltag, så både virksomheder og staten bidrager til den grønne omstilling

I sig selv indebærer forslaget ikke en økonomisk fordel for virksomhederne, da reduktionen af skatten sker privat hos medarbejderne, men forslaget vil give medarbejdere på alle niveauer en reel mulighed for at vælge en klimavenlig bil som firmabil uden store ekstraomkostninger.

Artiklen er en del af temaet Klumme.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.096