Smukfest bliver nu endnu smukkere: Diesel skiftes ud med GTL
I 2010 skiftede Skanderborg Festival, bedre kendt som Smukfest, den traditionelle diesel ud med en lidt grønnere en af slagsen, iblandet 10 procent dansk biodiesel.
Nu har man gjort det igen.
Så når 55.000 festivalgæster i denne uge indtager bøgeskoven i Skanderborg til den 39. udgave af Smukfest vil luften endnu engang være en tand renere.
For at begrænse både lugt af diesel og partikeludledning fra de mange maskiner og generatorer, der leverer strøm til bands, boder og barer, udfaser festivalen nu diesel – med og uden biodiesel.
- Alene navnet Smukfest og vores placering midt i naturskønne omgivelser forpligter os over for miljøet og gæsterne. Derfor har vores bestyrelse et mål om at gøre Smukfest lidt grønnere, hvert år. Netop derfor har vi set på muligheden for at skifte til et renere brændstof, fortæller Frank Møller Worch, pladskoordinator på Smukfest.
Bare sådan uden videre
Det nye brændstof, der skal holde hjulene kørende og gang i musikken, er GTL, der står for Gas-To-Liquids. Det er et nyt brændstof fremstillet på naturgas.
En af fordelene ved brændstoffet – ud over at det er renere end diesel – er, at det har vist sig at være et brændstof, som festivalen uden videre kan anvende på sine eksisterende maskiner.
- GTL er fuldt blandbart med almindelig diesel, og der skal derfor ikke foretages hverken ombygning eller justering af eksisterende dieselmotorer. Det gælder på generatorer som på lastbiler, busser og tog, fortæller adm. direktør Christian Heise fra DCC Energi, der har foretaget skiftet til GTL sammen med Smukfest.
Hvor mange liter diesel, der med aftalen mellem DCC Energi og Smukfest, sendes på pension oplyses ikke.
- Vi leverer hele festivalens forbrug til generatorerne, som altså ikke kører på almindelig diesel længere, oplyser Christian Heise.
Tilbage i 2010 brugte festivalen cirka 20.000 liter diesel i løbet af én festival – Mon ikke det tal er steget i takt med at festivalen er blevet større.
Forskellen skal lugtes ikke ses
Selvom festivalgæsterne ikke umiddelbart kan se en forskel, håber Frank Møller, at forandringen måske bliver bemærket på en anden måde.
En tydelig forandring for festivalgæsterne skulle gerne være, at de ikke længere vil opleve lugten af diesel på Smukfest.
Den forbrænding, som GTL-brændstof giver i motorerne, betyder nemlig, at luftkvaliteten på festivalområdet bliver bedre.
Test viser i hvert fald, at i forhold til diesel så udleder GTL op til 38 pct. færre sundhedsskadelige partikler.
En stigende interesse
Hos DCC Energi oplever man en stigende interesse for GTL som et alternativ til diesel.
- Samarbejdet med Smukfest viser, at indsatsen for at begrænse luftforurening ikke alene sker i transportindustrien, men også indenfor underholdningsverdenen. For os som energileverandør bekræfter det billedet af, at mange organisationer og virksomheder faktisk gerne vil gøre noget aktivt for at begrænse udledningen af skadelige partikler, siger Christian Heise.
DCC Energi har tidligere indgået aftaler med blandt andre Nordjyske Jernbaner, som skiftede til GTL i foråret, nedbrydningsvirksomheden J. Jensen, Colas Danmark og Canal Tours i Københavns Havn og de nordsjællandske søer.