23948sdkhjf

Elbil-ejer: Vi skal lave en Jehovas Vidner

El-bil-kampagne skal dræbe myterne om elbilen

Fossilbiler larmer, sviner, koster liv – og de burde være fortid!

Sådan startede kampagnen ’Farvel til fossilbilerne’ for 14 dage siden. Og noget tyder på, at mange danskere er klar til at skifte fossilbilen ud med en elbil.

På bare 14 dage har en kampagne punkteret de tre største myter om elbiler og fået tusindvis af danskere til at stille sig i kø for at prøve en elbil.

I løbet af kampagnen har 7.867 danskere deltaget i konkurrencen om at vinde en elbil i en måned eller en af de 200 andenpræmier: En elbil i en dag.

Den store interesse har været en positiv overraskelse for Danmarks Naturfredningsforening, Clever, der leverer ladeløsninger til elbiler og energi- og fibernetkoncernen Seas-NVE, der står bag kampagnen.

- Vi er rigtig glade for, at så mange danskere har deltaget. Det giver et klart fingerpeg om, at de er klar til at gøre en indsats for at mindske det stigende CO2-udslip og de fatale konsekvenser det har for kloden, siger præsident i Danmarks Naturfredningsforening, Maria Reumert Gjerding, og fortsætter:

- Vi er den første generation, der mærker konsekvenserne af klimaforandringerne, og den sidste generation, der kan gøre noget ved problemet. Vi har en bunden opgave med at omstille transportsektoren, og her er elbiler en oplagt del af løsningen.

Jehovs Vidner uden Jehova
Undervejs i kampagnen har samarbejdsparterne punkteret de tre største myter om elbiler samt talt klima og elbiler med prominente elbilentusiaster: tv-vært Anders Lund Madsen, tegner Anders Morgenthaler og Connie Hedegaard, der er formand for den grønne tænketank Concito.

- Jeg føler mig overbevist om, at de mange danskere, der nu får muligheden for at prøve en elbil, vil få samme aha-oplevelse, som Anders Lund Madsen fik på sin første tur i elbil, siger Clevers administrerende direktør Casper Kirketerp-Møller med henvisning kampagnens car pool-video, der lige nu deles flittigt på de sociale medier.

I videoen siger Anders Lund Madsen nemlig:

- Jeg fandt ud af, at jeg ville have en elbil, da jeg var ude at køre i en. Det var virkelig nødvendigt at komme ind og sidde i en. Så derfor tror jeg, at os, der har en elbil, skal lave sådan en slags Jehovas Vidner – bare uden Jehova. Køre rundt og spørge: vil du ikke ud at prøve en tur?

201 kan køre elbil
Danmarks Naturfredningsforening, Clever og Seas-NVE har med kampagnen og konkurrencen sørget for at 201 danskere nu kan prøve en elbil i en måned eller en dag. Men det matcher slet ikke den store interesse, der har været.

- Nu står vi med lige under 8.000 tilmeldinger og er trukket i arbejdstøjet for at undersøge, om vi kan finde flere køreture for at indfri den store interesse hos flest mulige danskere, siger Casper Kirketerp-Møller.

De største myter

De tre største myter om elbiler, der nu er punkteret.

1. MYTE: Elbiler er slet ikke klimavenlige
FAKTA :Selvom batteriet, produktionen og opladningen koster på klimaregnskabet, så er elbilen mere end dobbelt så klimavenlig som en ny fossilbil.

2. MYTE: Elbiler kan ikke køre langt nok
FAKTA: Alle nye elbiler kører over 200 km på én opladning, og det dækker langt de flestes kørselsbehov: En dansker kører i snit 38,5 km om dagen, og over halvdelen af danskernes køreture er kortere end 10 km.

3. MYTE: Elbiler er for dyre
FAKTA: Elbiler er den billigste biltype! Det viser to uafhængige undersøgelser, der medregner alle udgifter fra anskaffelse til forbrug og drift.

Artiklen er en del af temaet Video & Billedserier.

Kommenter artiklen (1)
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078