Ny metode til uvildig batteritest af elbiler
Indtil nu har ejere af elbiler været henvist til mærkeværkstederne, hvis de ønskede en tilstandsvurdering af bilens batteri – en vurdering, der betyder meget for bilens gensalgsværdi. Men nu har et netop afsluttet projekt fundet en løsning, der kan komme elbilejere og de frie værksteder til gode.
- Når man køber bil er brugtvognsprisen i virkeligheden lige så interessant som nyvognspris - det gælder også elbiler. En forudsætning for stor vækst i salget af elbiler er derfor også et velfungerende brugt elbilmarked. Og her er viden om tilstanden af elbilens batteri af afgørende betydning for gensalgsværdien. I dag er det kun mærkeværkstederne der kan give dette svar, så vi mangler en uvildig test af elbilens batteri, siger Torben Lund Kudsk, afdelingschef i FDM, i en pressemeddelelse fra Teknologisk Institut.
Projektet Batnostic er et samarbejde mellem Aalborg Universitet, FDM, Applus+, Lithium Balance og Teknologisk Institut og støttet af EUPD, og her har projektets aktører udviklet en metode til at teste batteriets helbredstilstand og kapacitet og grad af slid uden at åbne batteripakken i bilen og dermed bryde garantien.
- Vi ser Batnostic som et banebrydende projekt, da det i fremtiden giver frie værksteder, synshaller og FDM mulighed for uvildigt at teste elbilens batteri. Som det er i dag, kan vi desværre ikke nødvendigvis stole på de svar, som vi får fra instrumenterne i bilen og heller ikke altid mærkeværkstedernes vurdering – og derfor er projektet vigtigt, siger Torben Lund Kudsk, FDM.
Med den nye testmetode kan man ved hjælp af en specialudviklet DC-hurtiglader opsamle data om bl.a. strøm og batterispænding og gennem analyse og sammenligning med referencedata vurdere batteriets tilstand.
Der findes ingen konkurrerende produkter på markedet. Torben Lund Kudsk, FDM, håber derfor, at projektet kan videreføres, og at en kommerciel udgave af Batnostic kan udvikles og tilbydes værkstederne om 2-3 år.