23948sdkhjf

Ambitiøst: Københavns Lufthavn skal være CO2-neutral i år

Københavns Lufthavn har netop lanceret sin nye klimastrategi, som ud over at sætte ambitiøse mål for lufthavnens klimaaktiviteter skal sikre, at lufthavnen bliver CO2-neutral allerede i år.  

CPH & solcellerne

CPH har et solcelleanlæg på 125 kW, der i dag producerer ca. 0,4% af CPH’s samlede forbrug.

I slutningen af 2018 købte CPH et anlæg på 250 kW, der bliver opsat i starten af 2019.

Udover dette er planen at opsætte 2 øvrige anlæg i 2019 på i alt 1,4 MW – det vil øge andelen af vedvarende energi til ca. 3,5%.

For at kunne nå vores ambitiøse energimål vil CPH over de næste 5 år investere hhv. 20 mio. kroner i energiledelse og energibesparelser samt 10 mio. kroner i opførelse af solcelleanlæg i 2019.

Kilde: CPH

- At kunne flyve over hele verden er afgørende for vores velstand og velfærd. Men det må ikke ske på bekostning af vores klima. Det er baggrunden for vores nye klimainitiativ. Vi er en vigtig del af dansk infrastruktur, og vi ser det som vores opgave at bidrage med konkrete og realistiske løsninger, der kan gøre dansk transport og infrastruktur grønnere – og i sidste ende emissionsfri. Vi har de seneste år nedbragt vores CO2-udledning per passager betydeligt, men vores ambitioner er højere. Derfor er jeg glad for, at vi ikke blot sætter mål for fremtiden, men at vi allerede i år bliver en CO2-neutral lufthavn, siger Thomas Woldbye, der er adm. direktør i Københavns Lufthavn i en pressemeddelelse.

På vej mod det bæredygtige energieventyr
Klimastrategien udgør en væsentlig del af lufthavnens arbejde som ansvarlig virksomhed, og målsætningerne skal blandt andet realiseres ved initiativer, der flytter lufthavnen i en endnu grønnere og mere energieffektiv retning.

- Det betyder blandt andet, at lufthavnen i højere grad selv vil producere grøn strøm, ligesom vi vil arbejde på at skabe smartere, grønnere og renere trafik på jorden, så lufthavnsmedarbejderne kan udføre deres arbejde med udstyr og køretøjer, der ikke bruger traditionelt fossilt brændstof. Derudover skal både medarbejdere og passagerer kunne komme til og fra lufthavnen ved hjælp af bæredygtige transportformer, skriver Københavns Lufthavn i pressemeddelelsen.

CPH & varmen

I den vestlige del af lufthavnen, Maglebylille, har CPH sit eget interne varmenet.

I 2018 installerede CPH en kombinationsløsning, så an­lægget består af 2 kedler på hver ca. 3 MW og en 600 kW varmepumpe.

Hovedkedlen i kombination med varmepumpen udnytter gassen så effektivt som teknisk muligt på et ældre fjernvarmenet. Det nye anlæg sparer ca. 1 mio kWh om året (svarende til 56 husstandes årlige energiforbrug) og er tilbagebetalt på kun 4 år.

I 2019 er planen at udvide systemet, således at varmepumpen kan tage al forår-, sommer- og eftersårsbelastning.

Varmepumpen kører på grøn strøm fra CPHs egne solceller, som er placeret på samme elnet.

Kilde: CPH

CPH har direkte kontrol over ca. 7 pct. af den samlede CO2-emission fra lufthavnen, mens fly, transport til og fra lufthavnen samt andre partneres forbrug i og omkring lufthavnen står for 93 pct. af den samlede udledning. Et væsentligt element i lufthavnens klimastrategi er derfor at etablere partnerskaber, der bidrager til forskning og udvikling i form af innovative løsninger som f.eks. bæredygtigt brændstof, elfly og andre klimaforbedrende teknologier. 

- Bæredygtigt brændstof er nøglen til bæredygtig flydrift. Udviklingen af fremtidens flybrændstof er også et muligt dansk energieventyr, som vi i CPH ønsker at være med til at skrive. Med vores klimastrategi har vi forpligtet os på nogle ambitiøse mål, og vi glæder os til at sætte endnu mere fart på arbejdet sammen med resten af luftfartsbranchen, siger Thomas Woldbye.

Solceller, brændstof og klima-kompensation
Målsætningerne i Københavns Lufthavns klima-strategi er:

CPH skal være en CO2-neutral lufthavn i 2019. Det skal realiseres gennem en fortsat indsats for at nedbringe den udledning, som CPH har kontrol over, dvs. CPH’s energi- og brændstofforbrug samt medarbejderes forretningsrejser, samt ved at foretage klimakompensation, der neutraliserer CPH’s restudledning ved at støtte CO2-reducerende projekter i Danmark og andre lande.

CPH skal være en emissionsfri lufthavn med emissionsfri transport til og fra lufthavnen i 2030. Det skal realiseres ved, at CPH blandt andet fortsætter sine investeringer i solcelleanlæg og understøtter den grønne omstilling af landtransporten ved at styrke opladeinfrastrukturen til elektriske køretøjer på og uden for lufthavnens område.

CPH skal være helt uden CO2-udledning fra selve lufthavnen, flytrafikken, virksomhederne, der opererer i lufthavnen og landtrafikken til og fra lufthavnen i 20150. Dette realiseres gennem strategiske partnerskaber på tværs af luftfartsbranchen, beslutningstagere og forskere, der fokuserer på større tilgængelighed af bæredygtigt brændstof og udvikling af klimavenlige teknologier.

Fakta

  • Københavns Lufthavn er Danmarks største lufthavn. I 2018 rejste 30,3 mio. mennesker gennem lufthavnen og benyttede en af de 183 forskellige ruter, der afgår fra CPH. Det svarer til ca. 83.000 passagerer om dagen – året rundt.
  • I 2018 brugte CPH 89 GWh energi. Det svarer til 28.970 ton CO2 eller 0,96 CO2 kg pr. passager. I 1990 var tallet 3,6 kg og i 2013 1,3 kg. CO2 pr. passager
  • I perioden 2013-2018 har CPH gennemført energibesparelser for samlet set 30,8 GWh, bl.a. ved at skifte til LED belysning, udskifte varme- og ventilationsanlæg samt ikke mindst etablere vores grundvandskøleanlæg. Det betyder, at CPH har sparet ca. 35 pct. af det energiforbrug, CPH havde i 2013, trods en stigning i antallet af passagerer på 6 millioner.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler
Andre Nordiske Medier

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079