Intelligent batteri afprøves til spændingsregulering i elnettet
48 mia. kr. vil det koste at klargøre elnettet til en belastning på en million elbiler med en høj grad af samtidighed i opladningen, ifølge en rapport fra Dansk Energi i 2019. Men det kan formentlig klares langt billigere, hvis vi får intelligente batterier koblet til elnettet.
Det gør de noget ved i Midtjylland, hvor Spøttrup Kulturhals solcelleanlæg har fået installeret batteriet ”Xolta” fra den danske producent Lithium Balance.
Batteriet, der er på størrelse med et industrikøleskab, skal spændingsregulere elnettet, når kulturhallens solcelleanlæg producerer mere energi i solskinstimerne, end der kan forbruges, og derfor vil øge spændingen i det lokale elnet.
- Formålet er at finde ud af, om batterier kan bruges til at spændingsregulere elnettet, for tidspunkterne for belastning fra elproduktion og elforbrug passer sjældent sammen, siger Gitte Wad Thybo, business development manager hos Norlys.
I de fleste lignende forsøg implementeres batterier ind i en isoleret eller nybygget installation med solceller, hvor det ofte handler om at optimere den enkelte installations egenproduktion og selvforsyningsgrad.
- Men dette forsøg er mere komplekst. Når batteriet installeres i det eksisterende elnet som her, stiller det ekstra store krav til os, da vi opererer i en strengt reguleret branche, siger Gitte Wad Thybo.
Producenten af batteriet er den cirka 10 år gamle Smørum-virksomhed Lithium Balance, der for nylig har landet en global distributionsaftale med den amerikanske techgigant Sensata. Deres hovedfokus er at udvikle de komplicerede styringssystemer til batterier (BMS), der gør dem ”intelligente”.
- Vi får slet ikke det fulde udbytte af vedvarende energi i dag. Det sker først, når vi får flere intelligente batterier ind i elnettet. Batteriet skal være fuldstændig stabilt og kunne tilpasse sig elnettet for ikke at lave skade på det. Og det stiller store krav til, at batteriet har et gennemtestet og intelligent styringssystem, siger Lars Barkler, der er administrerende direktør i Lithium Balance.
Projektet er støttet af Det Energiteknologiske Udviklings- og Demonstrationsprogram (EUDP).