Klumme: Vi vil have endnu færre administrative byrder
Det er en hel central mærkesag for DS Håndværk & Industri, at rammevilkårene for vores medlemsvirksomheder forbedres.
Dette gælder både i lovgivningen, hvor konsekvenser skal gennemtænkes i forhold til de små og mellemstore virksomheder, og i helt konkrete sager, hvor administrative byrder skal lettes, og myndighederne skal tilpasse deres administration og forretningsgange, så dansk erhvervsliv får bedre udviklings- og vækstmuligheder.
Og der er heldigvis sket rigtigt meget i forhold til mængden af det papirarbejde, de forskellige regler og procedurer i de offentlige myndigheder giver for private virksomheder. Den tidligere regering havde en klar målsætning på området, og der er blevet færre indberetninger og nemmere administrative arbejdsgange.
Men der er stadig et problem.
Vi har lavet en undersøgelse blandt vores medlemmer, som viser, at hver tredje virksomhed finder det urimeligt og opfatter det som spild af tid at skulle indberette tal og statistik til det offentlige. De ser det som en administrativ byrde, som totalt spild af tid og som helt urimeligt, at private virksomheder skal bruge tid på sådan noget.
Omkring en fjerdedel af virksomhederne mener, det er i orden at skulle indberette til offentlige myndigheder, men at det er alt for administrativt tungt og burde kunne gøres smidigere.
Undersøgelsen viser, at der bliver brugt ganske mange timer på denne type arbejde – timer som jo ikke giver resultater i forhold til virksomhedens produktion og dermed indtjening. 40 % af virksomhederne bruger mellem to og fem timer om måneden på statistikker og indberetninger til myndighederne, og 5 % bruger rent faktisk over fem timer på dette arbejde.
De små og mellemstore virksomheder drukner altså stadig i krav fra offentlige myndigheder om indberetninger og statistiske oplysninger. Og i flere tilfælde er de nye digitale systemer vanskelige at arbejde med, og det betyder frustration og mere arbejde for virksomhederne.
Naturligvis har myndighederne brug for viden om forskellige forhold i virksomhederne, og det er bestemt ikke fordi, vi ikke ønsker at være behjælpelige, når den viden er til gavn for os alle. Men undersøgelsen viser, at en stor del af disse undersøgelser og indrapporteringer i bedste fald virker administrativt tunge og overdrevent grundige og i værste fald opleves som irrelevante, og så duer det altså ikke, at virksomhederne skal bruge så meget tid på dem.
Vi arbejder for, at kun regler og procedurer, der giver mening og medvirker til at skabe værdi, skal bibeholdes, og derfor handler det ikke kun om at nedbringe antallet af administrative byrder men også om at nedbringe de rigtige byrder. Og så naturligvis om at anskueliggøre over for virksomhederne, hvorfor der er behov for oplysningerne, og hvorfor den pågældende myndighed evt. ikke kan fremskaffe oplysningerne på anden vis.