1000 til Norge, 20 til Danmark
Mens nordmændene i den grad har taget elbilerne til sig, halter danskerne bagefter. Årsagen skal blandt andet findes i buskørebanen.
Danskerne har i samme periode kun købt 20 biler af mærket Leaf. Den store salgsforskel i elbiler de to lande imellem skal ifølge landechef i Nissan Danmark, Peter Hal, findes i økonomiske og praktiske fordele.
Flest norske fordele
Hverken danskerne eller nordmændene betaler registreringsafgift på eldrevne køretøjer, men derudover slipper nordmændene for moms og afgifter på firmabiler, og de kan parkere gratis og benytte buskørebanen, hvis de kører i deres elbil.
Den norske infrastruktur er desuden bedre gearet til elbiler end den danske, fordi de fleste norske hjem i forvejen har en ladestander, som de bruger til at varme motoren op med om vinteren, skriver Ingeniøren.
Mindre frihed
Endelig spiller elbilens begrænsede rækkevidde også en rolle i danskernes tilbageholdenhed overfor elbiler, mener Peter Hal.
- Grundlæggende giver en bil fornemmelsen af frihed, og Leaf kan maksimalt køre 170 km, før den skal lades op. Og selv om de færreste kører mere end 50 km om dagen, vil de have følelsen af at kunne køre og få ladet op, siger Peter Hal til Ingeniøren.