Dansk energivirksomhed skal købe og sælge 'denki' i Japan
Efter to års målrettet indsats offentliggør Yggdrasil Commodities nu en udvidelse af energivirksomhedens aktiviteter.
Denne gang er det japanske marked, der står for skud.
Japan har det mest liberaliserede elmarked i Asien, og målt på energiforbrug er det et af verdens største. Med et årligt elforbrug på 963 TWh svarer det til omkring en tredjedel af det europæiske elmarked, som har et samlet elforbrug på 3.100 TWh.Denne gang er det det japanske marked, der står for tur.
I starten vil man dog handle med små mængder MWh for at lære, hvordan markedet fungerer.
Størrelse og geografi
Når Yggdrasil Commodities udvælger nye markeder er størrelse og geografisk placering i forhold til virksomhedens eksisterende markeder afgørende. Japan faldt positivt ud for begge kriterier.
- Størrelsen på markedet er selvfølgelig vigtig, for et nyt marked kræver en del ressourcer, inden vi begynder at tjene penge. Derfor skal markedet ses i forhold til potentielt afkast, fortæller Lars Weber, Business Developer og partner i Yggdrasil Commodities.
Hvad angår kriteriet for den geografiske placering, forklarer Lars Weber.
- Det er afgørende for os at være på markeder, som ligger langt fra hinanden. Så undgår vi, at vores markeder er påvirket af de samme vejrsystemer. Når et uventet vejrsystem påvirker elpriserne på ét marked, er det vigtigt, at vi samtidig opererer på et andet marked langt derfra, hvor det samme vejrsystem ikke rammer.
Sproget kom i vejen
For Yggdrasil Comodities har Japan været et rigtig svært marked at komme ind på. Det lægger Lars Weber overhovedet ikke skjul på.
- Den største barriere har været det japanske sprog. I Japan er der ikke mange, der taler engelsk, og det har praktisk talt været umuligt at finde en kontakt, du kan stille spørgsmål direkte til. Også vejledninger og informationer om markedet er kun tilgængelige på japansk, så det har været nødvendigt at kommunikere gennem tredjepart. Det har selvfølgelig kompliceret tingene, siger Lars Weber, der har stået i spidsen for projekt Japan.
Også tidsforskellen har været en udfordring, for Japan er syv eller otte timer foran. Derfor har Lars Weber ofte drukket den første kop kaffe på kontoret, længe før de fleste mennesker er stået op, fortæller han.
Endelig er der stor kulturforskel mellem Japan og Danmark.
- Nogle af vores japanske mødepartnere har haft svært ved at forstå, at vi ikke bruger fax, siger han med et smil.
Hvad angår fremtidsudsigterne for det japanske marked, så fortsætter man lidt endnu med at handle konservativt, men virksomheden forventer at begynde at genere større indtjening inden for de næste 12-24 måneder.