Produktionen af elbiler skifter gear
Nissan satser nu for alvor på at komme i front med de elektriske køretøjer.
Og der kommer til at ske rigtig meget i løbet af det næste års tid. Nissan bygger i øjeblikket på en batterifabrik i Sunderland i det nordlige England, og til næste år åbner der også en fabrik i Barcelona, Spanien. Her skal den spritnye 100 procent eldrevne varevogn e-NV200 produceres.
I slutningen af 2013 vil produktionskapaciteten på Leaf-modellen være på i alt 250.000 biler om året fordelt på 150.000 i USA, 50.000 i Japan og 50.000 i Europa.
- I 2016 skal vi på globalt plan have 1,5 mio. elbiler på vejene. Vi går efter kraftig vækst og vil accelerere ikke alene i Norden men i hele Europa, siger Taina Erkkilä til Nyhedsbladet Dansk Energi.
I alt blev der sidste år solgt over 32.000 Leaf’er på globalt plan. Japan og USA fører an - med Europas 4.000 styk på en slags tredjeplads. Indtil videre har Nissan leveret under 40 Leaf’er i Danmark, men kommunikationsdirektøren forventer sig meget af markedet, der udmærker sig ved et unikt net af ladeudstyr.
Landsdækkende infrastruktur
Såvel Clever, der ejes af SEAS-NVE og SE, som Better Place har etableret en landsdækkende infrastruktur. Nissan sælger kun Leaf fra én forhandler i København, men ambitionen er at klæde alle landets forhandlere på til den nye teknologi.
- København er en cykelby, hvor det også er let at komme rundt med Metro, S-tog og bus, konstaterer Taina Erkkilä, der forventer, at chancen for at udbrede elbiler er større i forstæderne og i den øvrige del af landet.
Ikke mindst økonomiske rammevilkår er uhyre afgørende for salget af elbiler. I øjeblikket rykker Norge ret vildt. Nissan har solgt over 1.000 styk til nordmænd inden for det seneste halve år.
En af forklaringerne er formentlig, at Norge - udover gunstige økonomiske vilkår - har vænnet sig til elbiler via en årelang egenproduktion af den lille elbil Think. Estland, England og Frankrig går også ganske godt, mens det ifølge Taina Erkkilä kniber mere i Danmark, Sverige og Finland.