Tilskud får boligejere til at investere i ren energi
Tilskudsordninger har en stor betydning for boligejernes vilje til at investere energirigtigt. Det dokumenterer en ny rapport udarbejdet for Energistyrelsen.
- Tilskud er altså ikke kun en ekstra gevinst for boligejerne, når de udskifter det gamle oliefyr, renoverer varmeanlægget eller skrotter elradiatorerne. Faktisk er tilskud afgørende for, om boligejerne investerer i vedvarende energiløsninger og energibesparelser eller ej. Det har vi nu sort på hvidt, siger Christian Jarby, der er chef for teknisk afdeling i TEKNIQ Installatørernes Organisation.
I rapporten er effekten af tilskud beregnet som additionalitet, og additionaliteten er fastsat et sted mellem 0 og 100. Simpelt forklaret betyder en additionalitet på 0, at tilskuddet ikke har den mindste betydning for, hvorvidt kunden energirenoverer eller ej. En additionalitet på 100 betyder, at kunden udelukkende energirenoverer på grund af tilskuddet.
Tilskuddet har størst additionalitet/effekt i forhold til energiinvesteringer, der handler om tekniske installationer. Additionaliteten i forhold til kedler (primært oliefyr, red.) er på 66 procent og varmeanlæg er på 57 procent. Til gengæld er effekten noget mindre, når det drejer sig om klimaskærmen (isolering m.m., red.), hvor additionaliteten er 28 procent og vinduer med fire procent. Dette gør sig gældende for private enfamilieshuse.
- Det betyder med andre ord, at tilskud til især tekniske energibesparelser i husholdninger har en meget stor effekt, fordi det er forbedringer, der er meget rentable for boligejeren, hvorimod nye vinduer eller forbedringer i klimaskærmen langt oftere kun vil ske i det tilfælde, at boligejeren alligevel skal forbedre forholdene, siger Christian Jarby.
Tilskuddene skal blive
På baggrund af rapportens resultater, mener TEKNIQ derfor, at der fra politisk side bør være fokus på at opretholde tilskud til udskiftning af gamle, utidssvarende varmeanlæg i private boliger.
- Det er dog afgørende, at det bliver en målrettet og vedholdende indsats. Vi er nået et stykke af vejen med den grønne tilskudspulje, der er målrettet energirenovering, men det er vigtigt, at der er en sikker politisk linje på området, siger Christian Jarby og fortsætter:
- Der er eksempelvist stadig mere end 300.000 boliger, der bliver opvarmet med oliefyr, der er mere end 100.000 boliger med elvarme, og der er masser af boligejere, som ville kunne skåne både miljøet og energiregningen ved at energirenovere. Når vi nu har fået dokumenteret, at tilskud har en stor effekt i forhold til udskiftning af tekniske installationer, så burde det give politikerne blod på tanden og både målrette og øge indsatsen, siger Christian Jarby.
Han tilføjer, at fastholdelse, målretning og forøgelse af tilskudsmulighederne overfor både private, det offentlige og erhvervslivet vil være afgørende for at nå de ambitiøse klimamål, og det vil ikke mindst skabe arbejdspladser.
- Det vil få en meget hurtig og mærkbar effekt på jobskabelsen i installationsbranchen, hvis tilskudsmulighederne blev målrettede og forbedrede. Vi kan allerede mærke effekten, og vi er i en tid, hvor det er i alles interesse at skabe økonomisk vækst, siger Christian Jarby.
Synliggørelse
Et skridt på vejen til endnu større succes, er, ifølge TEKNIQ, at gøre tilskudsmulighederne mere synlige og let overskuelige.
- Det kan være vanskeligt for private kunder at få overblik over energiselskabernes tilskudsmuligheder, fordi tilbuddene er meget forskelligartede og ofte skal forhandles i det enkelte tilfælde. Derfor bør det være mere overskueligt ud fra de forskellige hjemmesider for eksempel at få overblik over, hvad man som installatør, privat kunde eller erhvervskunde kan forvente at indhente i tilskud. Herudover kan det være en fordel at kombinere forskellige tilskudsordninger, så det bliver let overskueligt for kunden, der ikke skal indhente tilskud fra flere forskellige puljer og ordninger, siger Christian Jarby.
Han mener desuden, at det vil få en betydning for effekten af tilskudsordningen, at energiselskaberne i højere grad samarbejder med eksterne aktører.
- Det er installatørerne, der har den nære kontakt til kunden, og derfor vil det være givtigt for alle parter, hvis der er et øget samarbejde mellem energiselskaber og installatører i stil med de samarbejdsaftaler, som TEKNIQ har indgået med TRE-FOR, NRGi, SEAS-NVE, EOF og HMN Naturgas, siger Christian Jarby.