23948sdkhjf

Minister åbner nyt elbilbattericenter: Det første i verden

Efter en ombygning blev Danmarks første genanvendelsescenter for elbilbatterier fredag indviet af både miljøministeren og Furesøs borgmester

Fredag genåbnede miljøminister Lea Wermelin (S) og  Ole Bondo Christensen (S), borgmester i Furesø Kommune, Danmarks første elbilbattericenter i Farum. For Stena Recycling A/S har også tidligere haft en genanvendelsescenter i Farum, men det genåbnede anlæg er af en helt anden kaliber.

- Hidtil har vi ikke haft sådan et center herhjemme. Rent faktisk er det nye anlæg det første af sin art i verden, der tages i brug. Dermed får battericentret i Farum en oplagt position som det danske flagskib, hvor udtjente elbil- og hybridbilsbatterier fra hele Danmark opsamles, analyseres, aflades og opbevares før de sendes videre til enten reuse eller genanvendelse, siger Stene Recycling i en pressemeddelelse.

Det er det stigende salg af elbiler, samt skærpede krav til høj genanvendelse fra markedet og via nye lovgivning, der har fået Stena Recycling til at udbygge og genåbne anlægget. Nyt udstyr er blevet installeret, så anlægget kan håndtere de dele af bilbatteriet, der anses som farligt affald, korrekt.

Reuse eller genbrug

Bilforhandlere, bilimportører og skrothandlere vil i fremtiden kunne aflevere udtjente li-on bilbatterier på anlægget i Farum. Det kan for eksempel være, hvis bilen har været involveret i en ulykke, på grund af reklamation eller hvis bilen skrottes.

Hvis der stadig er strøm på batteriet, aflader Stene Recycling det og bruger strømmen drive anlægget. Hvis batteriet stadig er levedygtigt, sendes det videre til genbrug i en anden bil eller bruges til at opbevare strøm fra vedvarende energikilder, såkaldt reuse.

Hvis batteriet ikke længere er levedygtigt, sendes det til Stena Recyclings store affaldsteknologiske anlæg i Halmstad i Sverige, hvor batteriet skilles ad i forskellige fraktioner såsom kobber, aluminium, som sendes videre om omsmeltes til nye produkter.

Sådan fungerer det nye genanvendelsescenter:

-Det tager ca. to timer at demontere et batteri, og afladning tager mellem tre og 10 timer. Det nye center er i stand til at håndtere alle bilbatterityper. Anlægget har kapacitet til at aflade og demontere to tons batterier i døgnet og kan i alt håndtere 500 tons batterier årligt. 

- Da bilbatterier rummer farligt affald er sikkerheden helt i top. Anlægget, der består af en række specialbyggede containere, har indbygget alarm- og overvågningssystem. Alarm- og overvågningssystemet monitorerer konstant temperaturudsving i de batterier, der er sat til afladning og/ eller som er i såkaldt kritisk tilstand. '

- Netop fordi centret er det første af sin slags både herhjemme og i verden er der ingen forudgående standarder at læne sig op ad. Det nye centers foreskrifter overstiger myndighedernes krav. 

- Centret er opbygget af moduler. Det betyder at man hurtigt kan skalere op. I løbet af blot 12 uger kan nye moduler kobles på, og dermed sikre at Stena Recycling konstant er i stand til sikre en høj genudnyttelse af udtjente bulbatterier – uanset om det er bilbatterier, der skal til reuse eller hvis materialer skal genanvendes.

Kilde: Stena Recycling

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078