Brintdrevne elbiler trodser vinteren
De første resultater fra test af brintdrevne elbiler i Skandinavien den seneste vinter viser tilfredsstillende resultater, hvad angår driftsstabilitet i koldt vejr.
I november sidste år igangsatte H2MOVES Scandinavia projektet, og resultater fra de første seks måneders drift er netop blevet offentliggjort i en ny rapport på.
Testflåden består af seneste generation brintbiler fra Daimler og Hyndai samt ombyggede TH!NK batteribiler, som har fået øget rækkevidden med brintdrevne brændselsceller.
Bilerne har vist en høj driftstabilitet på 99-100 % i testperioden. Hverken langtidsparkering eller kørsel i temperaturer under minus tyve grader har påvirket bilernes brændselscellesystem.
Brintbilerne er blevet anvendt og optanket af almindelige brugere i hele perioden, og ingen sikkerhedsrelaterede situationer er blevet rapporteret.
Optankning på under fire minutter
Samlet set er 750 kg brint blevet optanket ved stationer i Norge og Danmark fordelt på 360 tankninger. Heraf er 342 kg tanket ved den nye brint tankstation i Oslo, som blev åbnet af danske H2 Logic A/S i november sidste år som en del af H2MOVES-projektet.
Brint-tankstationen i Oslo har vist en gennemsnitlig tilgængelighed på 96 %, i testperioden, hvor 65 % af alle driftsstop er blevet løst indenfor en halv time. Stationen overholder også den vigtige globale standard for brintoptankning, SAE J2601, som sikrer samme hurtige tankning af brint uanset køretøj og placering i verden. Optankning på stationen i Oslo og tilsvarende stationer i Danmark varede mellem 1,3 og 4 minutter, afhængig af hvor tomme bilerne var før optankning.
Brintbilerne og tankstationen vil fortsætte driften og nye resultater forventes offentliggjort i starten af 2013. H2MOVES er støttet af EU’s brint program FCH-JU og de nationale programmer Transnova i Norge og EUDP i Danmark.