Statoil vil priskrigen til livs
Ved konsekvent at skære 80 øre af literprisen, håber Statoil på at standse de daglige prisudsving på benzin og diesel og ændre forbrugernes adfærd.
Statoil sænkede onsdag priserne på benzin og diesel med 80 øre per liter benzin. Formålet er ifølge direktør i Statoil Fuel & Retail, Peter Rasmussen, at forsøge at ændre forbrugernes adfærd.
- Priskrigen betyder mange steder i landet daglige prisfald på en kr. eller mere pr. liter, hvilket bl.a. medfører stort pres på vores tankstationer i morgentimerne. Når listepriserne så justeres kl. 10, forsvinder stort set alle kunder, fordi de venter på, at priserne skal falde igen. Vi håber nu at bringe elevatorpriserne til ophør, siger direktøren til Jyllands-Posten.
Tiltaget betyder dog ikke, at de daglige prisændringer forsvinder, men med en permanent prisreduktion på 80 øre kan Statoil meget vel have lagt kimen til en ny konkurrencesituation.
Konkurrenterne følger trop
Statoils konkurrenter har da heller ikke været sene til at følge trop og har omgående ligesom Statoil sænket priserne på benzin og diesel.
- Ingen tvivl om, at Statoil har smidt en bombe på det danske marked. Der er tale om en markant ændring i prisstrukturen, men vi er et discountselskab, og den status vil vi forsvare, siger Michael Norden, adm. direktør for Uno-X, til Jyllands-Posten. Direktøren tror på, at en ændret prisstruktur vil få forbrugerne til at ændre.
- Forbrugerne vil givet vedblive med at være prisbevidste, men hvis de oplever, at priserne ikke længere svinger så meget over dagen, vil de sandsynligvis begynde at indrette deres tankningsmønster efter de ændrede vilkår, siger han til Jyllands-Posten.
Statoils træk kan meget vel sætte oliebranchens indtjening under pres, da samlede tankstationer nu ser ud til at sænke priserne med 80 øre. Ifølge Jyllands-Posten rammer olieselskaberne den økonomiske smertegrænse, når de sænker literprisen med 150 øre. Med Statoils træk, har selskaberne fremover kun 70 øre ned til smertegrænsen.