Elbilerne skal syne af mere
Elbilerne syner af for lidt i gadebilledet, og det er med til at begrænse udbredelsen af de miljøvenlige biler, mener Dansk Elbil Alliance.
- Udfordringen for elbilerne er, at de ikke er særligt synlige i gadebilledet. Men det vil de blive i takt med, at flådeejerne tager bilerne til sig, siger Lærke Flader, branchechef i Dansk Elbil Alliance, til EPN.dk.
Hun mener, at ejerne af større bilflåder som eksempelvis kommuner, regioner, staten og virksomheder bør gå forrest og i større grad investerer i elbiler. Både fordi de ofte passer til flådeejernes behov, hvor de ansatte sjældent kører mere end 100 kilometer om dagen, men også fordi det er med til at synliggøre elbilerne i gadebilledet.
Forsigtige ambitioner
Dansk Elbil Alliance har tidligere givet udtryk for en forventning om, at mindst 20 procent af den danske bilpark i 2020 bør være elbiler. Men i lyset af at de godt 500 nye elbiler, der i 2012 rullede ud på de danske veje, ifølge EPN.dk kun udgjorde 0,3 procent af bilsalget, er alliancens udmeldinger nu mere forsigtige.
- Jeg håber, at vi om nogle få år vil se, at elbilerne udgør 3 procent af bilsalget. Så vil der være så mange elbiler, at de bliver synlige i gadebilledet, siger Lærke Flader fra Dansk Elbil Alliance til EPN.dk.
Branchechefen mener blandt andet, at en indførelse af et grønt befordringsfradrag, der er højere for de miljøvenlige biler, kan være med til at sætte flere elbiler på vejene, da det kommer både flådeejerne og pendlerne til gode. Og også en ændring af firmabilbeskatningen, mener hun kan fremme lysten til at købe elbiler.