23948sdkhjf

Danskerne blåstempler elbilen

Elbiloperatøren CLEVER har onsdag løftet sløret for nogle af de første resultater fra Nordeuropas største elbilforsøg.
Elbiloperatøren CLEVER har onsdag offentliggjort de første resultater fra det store elbilforsøg Test-en-elbil, hvor mere end 1.600 danske familier gennem to år tester elbiler i tre måneder ad gangen.

Projektet er nu mere end halvvejs og delvejsresultaterne viser, at projektet har været med til at nedbryde testpiloternes fordomme om elbiler, samt ikke mindst løfte deres forventninger til, hvad elbilen kan.

- Med projektet har vi fået elbiler på de danske veje og givet danskerne mulighed for at prøve elbilen på egen krop. Derudover har vi nu en række delresultater og en helt unik viden om både kørsel og brugsmønstre, der har gjort os klogere på, hvad der skal til for at få danskerne til at tage elbilen til sig, siger Lars Bording, adm. direktør i elbiloperatøren CLEVER, der står bag og driver projekt Test-en-elbil.

- Delvejsresultaterne viser, at deres opfattelse af elbilen er blevet påvirket betydeligt i positiv retning gennem de tre måneder, hvor de har haft elbilen til deres rådighed og brugt den i deres hverdag. 71 procent af testpiloterne fortæller, at de nu er meget positive overfor elbiler, og hele 62 procent overvejer faktisk nu at købe en elbil, hvilket er væsentlig mere end blandt den danske befolkning generelt, forsætter Lars Bording.

Rækkevidde mest en mental barriere
Selv om testpiloterne er særdeles begejstrede for elbilen, så er den høje pris dog en barriere og den væsentligste årsag til, at de trods forelskelsen ikke straks har købt en elbil. Samtidig udgør den meget omtalte rækkevidde en mental barriere for testpiloterne. Deres adfærd og kørsel i projektet viser imidlertid, at rækkevidde i praksis er et mindre problem.

Data fra projektet viser nemlig, at 75 procent af alle køreturene er under 50 kilometer om dagen, og testpiloterne har derfor masser af strøm på batteriet, når de kommer hjem og sætter bilen til opladning.

- Opladning på ladeboksen hjemme og de almindelige ladestandere foretages, når der blot er brugt 49 procent af bilens batteri, det vil sige, at testpiloterne faktisk kunne køre meget længere i elbilen, hvis der var behov for det, og at de slet ikke udnytter hele bilens rækkevidde. Dette er tankevækkende og viser, at rækkevidde mere udgør en psykologisk barriere end et reelt problem for de fleste i hverdagen, siger Lars Bording.

Samtidig viser testpiloternes kørsel i elbilerne, at de i takt med, at infrastrukturen er blevet udbygget med hurtiglade-stationer over hele landet faktisk er begyndt at køre længere og længere. Hurtigopladning sker typisk, når der er 42 procent af batteriets kapacitet tilbage. Testpiloterne udnytter altså ikke hele elbilen rækkevidde.

Hurtiglade-stationer giver tryghed
Testpiloterne fremhæver også, at infrastrukturen til elbilerne bør udbygges yderligere, før de tager skiftet til elbil.

Da projektet startede op var der ingen hurtiglade-stationer i Danmark, i dag har CLEVER etableret et landsdækkende ladenetværk af hurtiglade-stationer. Etableringen af hurtiglade-stationer giver tryghed, og testpiloterne har i takt med ladenetværkets udbredelse bevæget sig ud på længere og længere ture på tværs af hele landet.

Med udgangspunkt i Faxe Kommune, der er en pendlerkommune, viser de foreløbige resultater, at testpiloterne i starten af projektet ikke kørte særlig langt, da landsdelene ikke var forbundet. I takt med at der åbnede flere og flere hurtiglade-stationer i hele landet kører testfamilierne fra Faxe tilsvarende langt og da hurtiglade-stationen i Nyborg åbnede kørte testpiloterne pludselig hele vejen til Nordjylland i elbil.

Hvad skal der til fremadrettet?
På baggrund af delresultaterne kan man blandt andet konkludere, at danskerne har brug for mere information om elbilen, idet information og nærkontakt med elbilen er med til at nedbryde mange af de fordomme, der er i forhold til elbilerne.

- Danskerne har brug for at få af vide, at elbilen er her nu, og at den fungerer i mange situationer og dækker manges kørselsbehov – som delresultaterne viser. Samtidig er infrastrukturen etableret og udbygges hele tiden, hvilket giver tryghed, når man kører langt i elbil. Med andre ord er oplysning og information vigtig på dette stadie af elbilens udbredelse, siger Lars Bording og fortsætter:

- Derudover bør vi arbejde på både at nedbringe indkøbsprisen fx ved efter norsk model at lave en samlet omlægning af registreringsafgifterne, så vi fremover baserer bilafgifterne på, hvor meget bilerne forurener og hvor langt de kører. Det vil både gøre noget godt for klimaet og mindske prisforskellen mellem især småbilerne og elbilerne.

Værd at vide
Europas største projekt med elbiler Test-en-elbil er dansk og drives af CLEVER med støtte fra blandt andet Trafikstyrelsen og Energistyrelsen samt en række private sponsorer.
• I forsøgsprojektet har 24 danske kommuner deltaget, tre hospitaler i Region Hovedstaden og en række virksomheder.
• Projektet har modtaget over 25.000 ansøgninger til projektet
• Der kører ca. 200 elbiler i projekt-regi og indtil videre har i alt 1.400 testkørere bidraget til indsamlingen af viden om elbilens implementering i samfundet.
• Som testkører får man stillet en elbil til rådighed i tre måneder, hvor bilen i det omfang, det kan lade sig gøre, skal indgå som husstandens primære bil. Testfamilierne bliver alle udstyret med en intelligent ladeboks fra CLEVER, der eksempelvis gør det muligt at tidsindstille opladningen af elbilen til at være her og nu eller eksempelvis om natten.
• Der er kørt 3,2 millioner kilometer i elbil indtil videre.
• Resultaterne præsenteret i dag er de første delresultater og projektet kører til 2014, hvor de endelige projektresultater præsenteres.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094