Klumme: Lav et U-sving for grøn omstilling
Transportsektoren har brug for en grøn omstilling, hvis Danmark skal nå målet om 40 pct. CO2-reduktion i 2020 i forhold til 1990.
Regeringen har afsat en pulje på 70 mio. kr. i årene 2013-15, der skal un¬derstøtte flere ladestandere til elbiler, infrastruktur til brint og gas i tung transport. Dansk Elbil Alliance bakker op om regeringens målsætnin¬ger, og puljen er en hjælpende hånd. Men den grønne omstilling til energieffektive biler sker ikke af sig selv. Det kræver politisk handling, hvis vi skal vende udviklingen 180 grader og køre målrettet efter en grøn omstilling. Dansk Elbil Alliance har udarbejdet en køreplan med fokus på, hvordan en målrettet indsats for udvalgte sektorer får flere elbiler ud på de danske veje. Og køreplanen kan sættes i gang i morgen, hvis vi vil.
Køreplanen viser, at det især er offentlige og private flåder, pendlere og firmabiler, der skal bane vejen for elbiler og gå forrest og indpasse grønne energieffektive biler, hvor det er muligt. Ikke alene sender kommuner, regioner, styrelser og ministerier et vigtigt signal til borgerne, men også taxaer og erhvervsbiler har en stor signalværdi overfor forbrugerne. Dertil har pendlere et rimeligt fast kørselsmønster, og mange virksomheder har en CSR politik, hvor grønne firmabiler vil passe godt ind. Det skubber udviklingen i gang, samtidig med, at eventuelle udfordringer med infrastruktur og service let kan håndteres.
Og nogle har allerede taget det første skridt og lavet u-svinget mod en grøn omstilling af transportsektoren. Københavns Kommunes mål er, at 85 pct. af kommunens egne per¬sonbiler skal køre på el eller brint i 2015. Det svarer til, at kommunen skal anskaffe over 500 elbiler. Om¬kostningerne til indkøb af elbiler skal modsvares af en reduceret bilpark, effektiviseret kørsel og smartere indkøb. For at udbrede in¬frastrukturen til elbiler i byen er der etableret mere end 200 p-pladser til elbiler inden udgangen af 2012 og 500 p-pladser til elbiler senest i 2015. For at sikre den bedst mulige drift af vognparken vil Københavns Kommune etablere et system til flådestyring. Forventningen er, at denne tilgang vil inspirere andre.
Det er ikke kun det offentlige, der trækker for. Post Danmark har en ambition om at reducere CO2-udledningen med 40 pct. inden 2020. Her indgår el¬biler som en del af strategien. Som et forsøg har elbiler kørt posten ud på Bornholm. Det har været så stor en succes, at Post Danmark har ud¬rullet 50 elbiler i deres daglige drift. Men hvad er det elbilen kan? Post Danmarks kørselsbehov passer godt til elbilerne. De ken¬der deres ruter, kører en del timer med mange start og stop – men ikke nødvendigvis mange kilome-ter. Desuden har Post Danmark erfaret, at de ansatte er rigtig glade for at køre i elbilerne. De er enkle at køre, støj¬svage og komforten er bedre end i de almindelige biler. Så elbilerne er både en klar forbedring af arbejdsmiljøet og arbejdsrutinerne.
Elbilen møder med god grund stadig mere velvilje – den er energieffektiv og et godt match for vores energisystem baseret på en stadig større mængde vedvarende energi. Men elbilen er fortsat udfordret af små, billige benzinbiler og det faktum, at vi ikke er vant til at fokusere på de samlede levetidsomkostninger i stedet for alene købsprisen, når vi investerer i bil. En anden udfordring er, at der indtil nu har været et relativt begrænset udvalg af elbiler. Men det ændrer sig nu med flere nye elbilmodeller på markedet i år. Samlet set bliver grundene til at vælge en elbil derfor stadig stærkere. Argumentet ”Ingen er blevet fyret for at købe en dieselbil,” er et argument, som vi ofte har hørt hos de økonomisk ansvarlige hos flådeejere. Men undskyldningerne for ikke at vælge en elbil bliver samtidig stadig svagere. En målrettet indsats overfor de identificerede målgrupper i Dansk Elbil Alliances køreplan for e-mobilitet 2020 kan give udrulningen af elbiler, det ønskede skub. Nu er det bare at lave U-svinget og komme i den rigtige retning.