Frecon har travlt med at levere til vindindustrien
Men den østjyske underleverandør efterlyser hurtigere beslutninger i branchen. Udpræget fokus på leveringstid og for kort lead-time går ud over kvaliteten, lyder det fra CEO Kasper Hansen.
Sådan lyder meldingen fra CEO og medejer i Frecon, Kasper Hansen. På den ene side glæder han sig over at der er gang i hjulene, men samtidig udtrykker han ærgrelse over de begrænsninger, et ensrettet fokus på leveringstid afføder.
- I øjeblikket er der i branchen fokus på at levere noget, der bare er okay. Vi vil gerne tilføre merværdi, for ellers har vi ingen berettigelse, men vi presses af tid, siger Kasper Hansen til Energy Supply under HI ’13 i Herning.
Frecon har på nuværende tidspunkt 25 mand fuldt beskæftiget og udfører blandt andet konstruktions- og beregningsopgaver for nogle af vindsektorens store spillere. Under HI ’13 er Kasper Hansen og key account manager, Rooba Sivagnanam, på udkig efter nye langsigtede relationer.
Bliver bedt om at gå på kompromis
Ifølge Kasper Hansen har Frecon succes med at påtage sig komplicerede opgaver, som andre har svært ved at løse, men virksomheden bliver ofte bedt om at gå på kompromis med kortlægning og rådføring for at sikre leveringstiden.
- Faktisk kan bare 10 procent mere tid gøre, at man kommer sikkert i hus første gang, siger Kasper Hansen.
Den korte responstid betyder, at underleverandørerne mangler tid til at afdække kundernes egentlige behov. Konsekvensen heraf kan, ifølge Kasper Hansen, ganske paradoksalt blive forsinkede leverancer hele vejen igennem forsyningskæden.